אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שוק של מוכרים, וביוקר: כל הסיבות שבגללן המכונית הבאה שלכם תעלה יותר טויוטה ראב 4 החדש | צילום: עמית שעל

גלגל חמישי

שוק של מוכרים, וביוקר: כל הסיבות שבגללן המכונית הבאה שלכם תעלה יותר

המחסור בשבבים, הבעיות בשרשרת האספקה והשינוע וגם עלויות פיתוח הרכב החשמלי הכו בכל היצרניות. ויש גם תוספת מקומית: הצרכן הישראלי לימד את היבואנים שישלם כל מחיר שיבקשו, והרוויח את ההתייקרות ביושר

18.09.2021, 08:01 | תומר הדר

בשבוע שעבר התרחש אירוע שאיש בענף הרכב העולמי לא צפה: טויוטה, חברה שנחשבת חסינת אסונות, רעידות אדמה ומחלות הודיעה על חיתוך צפי הייצור ב-300 אלף יחידות.

במונחים של מדינת ישראל, 300 אלף מכוניות הן מה שנמכר בשוק המקומי במשך שנה שלמה, ועוד אחת מוצלחת במיוחד. במונחים של טויוטה העולמית מדובר בראש סיכה: שלושה אחוזים ביחס ל-9.3 מיליון מכוניות שהייתה אמורה לייצר ב-2021. מה שמטריד אינו הפחתת קיבולת הייצור, אלא הנתונים הכספיים: טויוטה לא צופה בכלל פגיעה ברווח התפעולי של היצרנית כתוצאה מצמצום הייצור, הוא יישאר זהה. 

טויוטה ראב 4. הודעת החברה הרימה את המסך: המחירים בדרך למעלה, צילום: עמית שעל טויוטה ראב 4. הודעת החברה הרימה את המסך: המחירים בדרך למעלה | צילום: עמית שעל טויוטה ראב 4. הודעת החברה הרימה את המסך: המחירים בדרך למעלה, צילום: עמית שעל

למצב כזה שבו טויוטה אינה צופה פגיעה משמעותית ברווח התפעולי למרות הפחתת מאות אלפי מכוניות בקיבולת הייצור יכולה להיות רק משמעות אחת: טויוטה העולמית תבצע שתי פעולות שכנראה יאפשרו לה לשרוד את המכה: או שתצמצם את עלויות הייצור והשינוע או שתמכור יותר ביוקר. טויוטה לא יכולה לצמצם עלויות ייצור. אם כבר, לנוכח משבר השבבים והעלייה במחירי השינוע והסחורות, טויוטה תשלם יותר עבור ייצור ושינוע, מה שמשאיר אותנו עם האפשרות היחידה: טויוטה תיאלץ לייקר את המכוניות שלה וגם את החלפים.

קראו עוד בכלכליסט:

משבר שבבים, בלגן רגולטורי

המצב של טויוטה ממש אינו ייחודי: רוב יצרני הרכב בעולם נאלצים בימים אלה לייקר את המכוניות שהם משווקים בגלל כמה גורמים: הקורונה ומחסור השבבים העולמי אינם האשמים היחידים: יצרני הרכב הגדולים צריכים להתמודד כיום עם בלגן רגולטורי שהם לא יודעים כיצד לפתור: באירופה המכוניות המזהמות הופכות למכוניות לא רצויות והיצרנים צריכים לשווק שם את הדגמים היותר נחשקים והיותר נקיים.

הבעיה עם הדגמים הללו היא שהייצור שלהם יקר יותר: מדובר בדגמים עתירי טכנולוגיה, עתירי שבבים, שיצרני הרכב השקיעו בהם את מיטב המאמצים ההנדסיים. כל זה קרה בעידן משבר הקורונה שבו תכנון וייצור כל מכונית עולה הרבה יותר בגלל משמרות מצומצמות במפעלים, מחסור בחלפים ועוד צרות. הבעיה ממש לא מסתיימת כאן: ליצרני הרכב יותר יקר לייצר מכוניות משום שהם כבר מתחילים להעמיס את עלויות המחקר והפיתוח של דגמי העתיד על הדגמים הקיימים כיום. יש בכך היגיון: העיקרון שבו מכונית מונעת לא השתנה באמת באופן ניכר מאז שלהי המאה ה-19: דלק ואוויר נכנסים, מוצתים ונפלטים. 

הצרכן הישראלי מוכן לשלם כל מחיר. טסלה 3 כדוגמה, צילום: תומר הדר הצרכן הישראלי מוכן לשלם כל מחיר. טסלה 3 כדוגמה | צילום: תומר הדר הצרכן הישראלי מוכן לשלם כל מחיר. טסלה 3 כדוגמה, צילום: תומר הדר

ליצרני הרכב היו כמה עשרות שנים להבין איך העיקרון עובד - כלומר להפחית עלויות. כעת היצרנים מוצאים עצמם מחויבים לתכנן בתוך עשור שיטת הנעה חדשה. לפתח סוללות, לפתח מכוניות שיודעות להתנהג עם הסוללות ועוד אינספור היבטים שעלויות המו"פ שלהם יקרות להפליא. יצרני הרכב יכולים כמובן להעמיס את עלויות המו"פ על דגמי העתיד, אבל אז מי בעצם יקנה את המכוניות היקרות האלה? מה שמשאיר אותנו עם דגמי ההווה.

ישראל נחשבה במשך שנים למדינה שיצרני הרכב "מרחמים" עליה: המיסוי כאן גבוה מאוד, ציי הרכב דורשים את ליטרת הבשר ועוד – אבל הפעם יצרני הרכב לא בהכרח ממהרים לתת לישראל. יש מדינות שלהן משתלם יותר למכור

כל הבעיות הללו מתנקזות בסופו של יום לפתחה של ישראל שנמצאת בנקודה קריטית: בדיוק שלושה חודשים לפני תחילתה של שנה חדשה שבה יחולו כמה שינויים בתמהיל המיסוי, הסכמי סחר חדשים ייכנסו לתוקף. הבעיות שיצרני הרכב מתמודדים עמן יגיעו אף הן לצרכנים בארץ.

מלחמה על כל מכונית

נתחיל מהסוף: המכוניות החדשות יתייקרו בשנה הבאה. יבואני הרכב משחררים מדי שנה תחזיות קודרות על אודות התייקרות של המכוניות החדשות אבל בדרך כלל ממהרים להאשים את הרגולטור. הפעם המצב שונה: ההתייקרויות יגיעו, אבל מכיוונם של יצרני הרכב שיתחילו להעמיס עלויות על שווקים גלובליים וישראל בתוכם. כאשר יבואני הרכב האשימו את הרגולטור בעליות מיסוי, הם לא תמיד העלו את המחיר. 

הפעם מדובר במצב שונה: ההתייקרויות לא נגרמות רק מעליית מסי הקנייה אלא גם בגלל קשיי אספקה. ישראל נחשבה במשך שנים למדינה שיצרני הרכב "מרחמים" עליה: המיסוי כאן גבוה מאוד, ציי הרכב דורשים את ליטרת הבשר ועוד – אבל הפעם יצרני הרכב לא בהכרח ממהרים לתת לישראל. נהפוך הוא: ברמה הגלובלית בכלל והאירופית בפרט, יש מדינות שלהן הרבה יותר משתלם למכור וכאשר ליצרני הרכב אין מכוניות לתת, המקח על כל מכונית הופך בעייתי. 

יונדאי איוניק. הטבת ההיברידיות תתבטל, צילום: יצרן יונדאי איוניק. הטבת ההיברידיות תתבטל | צילום: יצרן יונדאי איוניק. הטבת ההיברידיות תתבטל, צילום: יצרן

לעובדה שיצרני הרכב עומדים לייקר את המוצר צריך להוסיף עוד בעיה: מס הקנייה על המכוניות ההיברידיות עומד לעלות באופן אוטומטי כחלק ממתווה המס הירוק וגם מס הקנייה על מכוניות הפלאג-אין הייבריד.

אפקט הדומינו

כאן עלול להיווצר אפקט דומינו: עד כה נהנו המכוניות ההיברידיות ממס קנייה מופחת ונחשבו בארגונים רבים לסוג של בחירה מועדפת. אחרי הכול: מדובר במכוניות שגם חוסכות דלק וגם יש עליהן הטבה של 500 שקלים בשווי השימוש. כעת על ההיברידיות לא תהיה יותר הטבת מס, מה שייתן תשובה הגיונית לשאלה מדוע המכונית מתייקרת בינואר. הבעיה היא שכאשר המכוניות ההיברידיות כבר לא ייחשבו לקבוצת מס בפני עצמה ומחירן יעלה, תהיה הצדקה לייקר גם את המכוניות שאינן היברידיות, "ושהצרכן יבחר מה מתאים לו".

יבואני הרכב לא ייאפשרו למכוניות ההיברידיות שיתייקרו בכל מקרה "לפתוח פער" גדול מדי מהמכוניות המשפחתיות הלא-היברידיות - והפער ייסגר באמצעות העלאת מחירי המשפחתיות.

הבעיה היא שכאשר המכוניות ההיברידיות כבר לא ייחשבו לקבוצת מס בפני עצמה ומחירן יעלה, תהיה הצדקה לייקר גם את המכוניות שאינן היברידיות, "ושהצרכן יבחר מה מתאים לו"

עוד תופעה שבה ייתקלו הישראלים במוקדם או במאוחר נוגעת לאספקת המכוניות של 2021 ב-2022. כבר כיום מתמודדים יבואני הרכב עם עיכובי מסירות של חצי שנה ואפילו יותר ומשקיעים לא מעט משאבים בשימור לקוחות שהזמינו כדי שלא "יתקררו". כאן קיימת בעיה נוספת: מחירן הסופי של מכוניות נקבע כאשר הן מגיעות לישראל עם השחרור ממכס. יבואני הרכב נוהגים להתחייב בפני הלקוחות על המחיר, אבל החוזה כולל גם אפשרות של התייקרות ב-3 אחוזים.

מוכרים הכול, קונים הכול

כיום, יבואני הרכב עדיין לא מפעילים מול הלקוחות את האפשרות הזאת אבל קשה לדעת כיצד יגיב השוק במהלך החודשים הראשונים של השנה הבא לנוכח עליות המחירים. בסופו של דבר, ההתנהלות של שוק הרכב הישראלי בחודשים הראשונים של השנה הבאה תלויה בצרכנים לא פחות משהיא תלויה ביבואני הרכב. על עובדה אחת אין עוררין: הצרכן הישראלי לימד את יבואני הרכב בשנת 2021 שהוא מוכן לשלם כל סכום עבור מכונית חדשה מכיוון שיש לנו כסף להוציא. בישראל הקונים יסכימו לשלם יותר מ-200 אלף שקלים כדי להיות בעלים של טסלה. מדובר בשוק שבו יבואני מיצובישי מתגאים בעובדה שאלפי מכוניות אאוטלנדר נמכרו עוד לפני שהגיעו לישראל מכיוון שמדובר ברכב "הנכון" מבחינת הצרכנים. 

מי רוצה מכונית בחצי מיליון שקל? פורד ברונקו ,  מי רוצה מכונית בחצי מיליון שקל? פורד ברונקו מי רוצה מכונית בחצי מיליון שקל? פורד ברונקו ,

והם ממש לא לבד: גם ביונדאי מדווחים כבר בהשקת דגמים חדשים על מכירת כל המלאי. אפילו השקתו של רכב השטח של פורד, הברונקו שעולה כחצי מיליון שקלים, לוותה בהכרזה על כך שכל המלאי שיועד לישראל נמכר (לפי ההערכות, מדובר בפחות מ-100 יחידות של רכב שעולה כמו שלוש מכוניות משפחתיות). המגמה הזו צפויה להחריף: שוק הרכב הישראלי בשנה הבאה יהיה שוק של מוכרים – ביוקר. הצרכנים בישראל הרוויחו אותן ביושר רב. 

תגיות