אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מחקר חדש בדק: מי יתרום יותר למיזמי מימון המונים, גברים או נשים? צילום: שאטרסטוק

מחקר חדש בדק: מי יתרום יותר למיזמי מימון המונים, גברים או נשים?

לידיעת יזמי הדסטארט – פרסים חומריים עבור תמיכה כספית פוגעים במוטיבציה של נשים לתרום; ואצל הגברים? הם דווקא כן שמחים לקבל מתנה תמורת ההשקעה שלהם

19.09.2021, 08:23 | ליטל דוברוביצקי

אצל מי נתינה לזולת משחקת תפקיד חשוב יותר, נשים או גברים? והאם תרומה חייבת להיות בעלת משמעות כדי שנרצה לעזור זה לזה? בשנים האחרונות אנחנו עדים לעלייה חדה בפופולריות של פלטפורמות מימון ההמונים, ובפרט כאלה המבוססות תגמול, כמו הדסטארט הישראלית. 

כתוצאה מכך, שאלה שהחלה להעסיק כלכלנים היא האם נשים נדיבות יותר, או שההפך הוא הנכון, במיוחד בנוגע לאתרי מימון המונים?

קראו עוד בכלכליסט:

מחקר חדש שהתפרסם בחודש שעבר בכתב העת Journal of Behavioral and Experimental Economics, ומתפרסם כעת לראשונה ב"ממון", בחן הבדלים מגדריים בפלטפורמות מימון המונים במטרה להבין מוטיבציות שונות בין המינים. 

כסף, צילום: שאטרסטוק כסף | צילום: שאטרסטוק כסף, צילום: שאטרסטוק

המחקר נערך על ידי פרופ' אייל וינטר מהמחלקה לכלכלה באוניברסיטה העברית, ד"ר יהונתן בצלאל מבית הספר למינהל עסקים באוניברסיטה העברית וד"ר יבגני מוגרמן מבית הספר למינהל עסקים באוניברסיטת בר־אילן.

תוצאות המחקר מראות כי פרסים חומריים עבור תרומה כספית בפלטפורמות מימון המונים פוגעים במוטיבציה של נשים לתרום ובתחושת המשמעות של העשייה למען האחר, יותר מאשר אצל גברים. כלומר, נשים רגישות יותר להשפעת תמריצים חומריים על הנכונות לתרום. המחקר התבסס על ניתוח אפשרויות התרומה של משתתפים בפלטפורמות מימון ההמונים כדי לאפשר בחינה והשוואה של "אינטראקציות בין מוטיבציות", כלומר – מוטיבציות שונות בין המינים. 

החוקרים ערכו ניסויים על שתי קבוצות עם הגדרות שונות לקמפיינים, למשל, פסטיבלים אמנותיים ומוזיקאים המבקשים להקליט אלבום, ובעבור תרומה מוכנים להעביר עותק שלו במחיר נמוך יותר. ההבדל בין הקבוצות היה האפשרות לקבל מתנה. כך, בקמפיינים של מימון המונים ללא מתנה, נמצא שנשים נוטות לתרום ברמה גבוהה יותר מהגברים.

ד"ר מוגרמן אמר: "בהתייחס לנשים, משמעות התרומה כשמדובר בקמפיין ללא פרס כלשהו עולה בכ־10% וזה מאוד מובהק סטטיסטית". פרופ' וינטר מסביר כי "מצאנו שברגע שמסירים תמריצים חומריים, נשים מייחסות משמעות רבה יותר להשתתפותן במימון ונוטות לתרום יותר. השפעה זו נעדרת במידה רבה אצל גברים".


שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות