אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מדד אמון הצרכים שוב צונח על רקע הגל הרביעי צרכנית בסופר רמי לוי | צילום: אוראל כהן

מדד אמון הצרכים שוב צונח על רקע הגל הרביעי

לפי נתוני הלמ"ס, המדד לחודש אוגוסט עומד על 15%-, ירידה של 10% לעומת החודש הקודם. הסיבה היא שהציבור פסימי יותר בנוגע להתאוששות הכלכלה בעקבות ההתפרצות הגל הרביעי של הקורונה, כפי שהיה גם בגלים הקודמים

19.09.2021, 13:00 | דורון ברויטמן

מדד אמון הצרכנים לחודש אוגוסט עומד על 15%-, ירידה של 10% לעומת החודש הקודם, כך על פי נתוני הלמ"ס המתפרסמים היום (א'). 

ירידה זו מצביעה על החמרה בציפיות של הציבור הישראלי בכל הנוגע להתאוששות הכלכלה על רקע הגל הרביעי של הקורונה וההגבלות שהגיעו בעקבותיו. המשמעות היא שהציבור פסימי יותר, כפי שהיה גם בגלי קורונה קודמים. 

קראו עוד בכלכליסט:

המדד מורכב מממוצע של ארבעה מאזנים: השינוי שחל במצב הכלכלי של משק הבית ב-12 החודשים האחרונים, השינוי הצפוי במצב הכלכלי של משק הבית ב-12 החודשים הבאים, השינוי הצפוי במצב הכלכלי בישראל ב-12 החודשים הבאים וכוונות לרכישות גדולות, כגון רהיטים ומוצרי חשמל, ב-12 החודשים הבאים בהשוואה ל-12 החודשים האחרונים.


ילדה נבדקת לקורונה, תל אביב, AFP ילדה נבדקת לקורונה, תל אביב | AFP ילדה נבדקת לקורונה, תל אביב, AFP

הירידה בחודש אוגוסט לעומת יולי נובעת מהחמרה בשניים מתוך ארבעת המאזינים: המאזן המתייחס לשינוי הצפוי במצב הכלכלי במדינה בשנה הקרובה, ירד לערך שלילי של 20%- מערך חיובי של 4% ביולי. המאזן המתייחס לשינוי הצפוי במצב הכלכלי של משק הבית בשנה הקרובה ירד לערך שלילי של 2%- מערך חיובי של 9% ביולי.

תנודתיות במדד בין גלי הקורונה

החל מחודש מרץ 2020 ועד לחודש אוקטובר 2020, על רקע משבר הקורונה והשינויים הן במצב התחלואה והן בהחלת ההגבלות וההקלות על המשק, ניתן להבחין בתנודתיות בערכי מדד אמון הצרכנים והמאזנים המרכיבים אותו. בחודש מרץ עם החלת ההגבלות על האוכלוסייה ועל פעילות המשק, ירד המדד ל-22%- מ-6%- בפברואר, ובחודש אפריל עם החלת הסגר הכללי הראשון ירד המדד ל-31%-.

גם לאחר השיפור שבא בעקבות ההקלות בחודשים מאי ואוגוסט, הערכים שהתקבלו (14%- ו-24%-, בהתאמה) היו נמוכים משמעותית מהערכים בשנים 2019-2016. באוקטובר, עם החלת הסגר הכללי השני, עמד מדד אמון הצרכנים על 28%-.


צרכנית בסופר רמי לוי, צילום: אוראל כהן צרכנית בסופר רמי לוי | צילום: אוראל כהן צרכנית בסופר רמי לוי, צילום: אוראל כהן

החל מנובמבר 2020, ועד לחודש יולי 2021, נמצא מדד אמון הצרכנים במגמת עלייה. בנובמבר, עם ההתקדמות בתוכנית היציאה מהסגר השני, הידיעות על ההסכמים בין ישראל לחברות המפתחות חיסונים לקורונה והציפייה להגעתם לישראל, עלה מדד אמון הצרכנים ל-20%-. בדצמבר עם תחילתו של מבצע החיסונים עמד מדד אמון הצרכנים על 16%-. בינואר 2021, עם החלת סגר שלישי כללי על האוכלוסייה ובמקביל למבצע החיסונים המתרחב, עמד מדד אמון הצרכנים על 15%-, ובפברואר - על 12%-. במרץ ובאפריל עלה המדד ל-7%- ול-2%-, בהתאמה. ביולי עמד המדד על 5%-.

מדד אמון הצרכנים תחום בטווח שבין מינוס 100 לבין פלוס 100. ככל שערך המדד קרוב יותר לגבול העליון, כך הוא מעיד על אופטימיות גדולה יותר בקרב הפרטים, וככל שערך המדד קרוב יותר לגבול התחתון, כך הוא מעיד על פסימיות רבה יותר. מדד קרוב לאפס מצביע על היעדר ציפיות לשינוי במצב הקיים.


תגיות