אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יעל קרן: מובילה חברות לגרסה המתקדמת של עצמן דווקא בזמן הקורונה יעל קרן | רמי זרנגר

יעל קרן: מובילה חברות לגרסה המתקדמת של עצמן דווקא בזמן הקורונה

חברות ה- MIDDLE MARKET הן מנוע הצמיחה של המשק, אך סובלות מתסמיני "גיל ההתבגרות" ומחוסר תמיכה מספקת דווקא מהגופים שאמורים לעזור. הפתרון טמון בכלים לחיזוק העצמאות עסקית של חברות אלה

26.09.2021, 12:27 | בשיתוף Visionet

לפי רישומים עולה כי בשנת 2020 נסגרו בארץ 75 אלף עסקים, ועל פי צפי של חברות המספקות מידע עסקי לניהול סיכונים, עד סוף השנה הזו צפויים להיסגר 60 אלף עסקים נוספים. באופן טבעי, ישנה נטייה להאשים את הבנקים, את משבר הקורונה, את ההתנהלות של גופי הממשל ועוד גורמים "סביבתיים". כיצד בכל זאת, ניתן לעזור לעסקים אלה, גם ולמרות כל הכשלים מסביב?

"הקורונה היא אכן מכת מוות להרבה מאוד עסקים ועדיין מהווה איום עבור אלה שהגיעו עד כה, אבל"...

יעל קרן, רמי זרנגר יעל קרן | רמי זרנגר יעל קרן, רמי זרנגר

יעל קרן, בעלת חברת "יעל קרן- ליווי עסקי לתוצאות", המתמחה בליווי פיננסי- תפעולי וניהולי לחברות Middle Market מביאה עימה תפיסת עולם שונה ובלתי מתפשרת לתחום הליווי העסקי. גם על משבר הקורונה היא בוחרת להסתכל מזווית נוספת.

"מראות עסקים סגורים, בעלי עסקים רצוצים וחסרי אונים אכן קשים מנשוא, אך לדעתי בחלק מהמקרים, הקורונה האיצה מגמות שהיו נטועות בעסקים עוד קודם לכן. למשל, עסקים שנאלצו לסגור שעריהם, אולי בעצם "נגאלו מייסוריהם". יתכן שהקורונה האיצה החלטות, שלא העזנו לקחת, אילולא הגיעה. אולי נמנעו שנים של דשדוש?! 

במקביל, אלו ששרדו וצלחו את המשבר, הקדימו תהליכי ההתייעלות ודיוק שאילולא הקורונה היו דוחים אותם לעייפה. הקורונה אילצה חברות לפעול מהר ובנחישות, לקבל החלטות חותכות ולהתאים עצמן למצב החדש. 

חברות שהצליחו, הגיעו למשבר מנקודת מוצא טובה יותר. רובן הוכיחו: 

  • בסיס פיננסי מספק
  • יתרון יחסי נוכח. 
  • תפעול יעיל וגמיש.
  • מנגנון קבלת החלטות נחוש ומתפקד.

החברות הללו אף צמחו מתוך משבר הקורונה. הן יזמו, התחדדו, התייעלו, הקדימו קידמה טכנולוגית ודיגיטציה, פיתחו מוצרים ועוד.

כמלווים עסקיים, דווקא עם פרוץ הקורונה, חווינו יותר פתיחות ומוטיבציה מצד בעלי החברות, לחולל שינוי ולהטמיע המלצות מקצועיות. למשל, עוד הרבה לפני הקורונה המלצתי לחברה על ניפוי מוצרים לא יעילים. באותם הימים, מנהלי החברה, לא היו בשלים להבין את חשיבות הניפוי וההתייעלות הצפויה.  

אך מיד עם הטלת הסגר הראשון החברה צמצמה את סל מוצריה מ- 250 לכ- 150, והחלה להתמקד במוצרים הרווחיים והאסטרטגיים ביותר. מעבר לכך, בעיתוי זה, גם השוק היה בשל יותר לשינויים. צמצום סל המוצרים התקבל בהבנה יחסית ע"י לקוחות החברה. חווינו תרבות עסקית, של ערבות הדדית והכלה". 

מה עשה את ההבדל עבור החברות שצלחו את המשבר?

"כאמור אותן חברות שצלחו את המשבר היו בעלות נקודת מוצא טובה, אך זה לא מספיק. הן גם נקטו תהליכים מעשיים עם פרוץ המשבר ובמהלכו. ברצוני להמליץ על "עשרת הדיברות" שמבחינתי הוכחו במשנה תוקף בשנתיים האחרונות. כללים הכרחיים לחיזוק העצמאות העסקית ולצמצום התלות הנסיבתית:

1. הכינו תכנית עסקית ממוקדת מדי שנה (לפחות) ודייקו אותה למצב החברה ולנסיבות הספציפיות לשנה הקרובה. אל תלכו שבי אחר תכנית עסקית קיימת ומוכרת. נסחו מחדש, מטרות ומשאבים בדיוק לשנה הקרובה.

2. נסחו ודייקו מחדש את היתרון היחסי של החברה כיום. מה בדיוק גורם ללקוחותיכם לבחור דווקא בחברה שלכם ולא במתחרים? האם אתם ממנפים יתרון זה? האם הוא מוטבע בתרבות הארגונית שלכם? 

3. הגדירו את קהל היעד שלכם, עד לפרטים הקטנים ביותר. כולל, הרגלי צריכה, גילאים, סביבת המחייה שלהם, ערוצי התקשורת עימם, מצבם הסוציואקונומי ואורח חייהם.

4. נסחו בכתב מהו הצורך של קהל היעד שלכם, עליו עונה המוצר/השירות של החברה שלכם. עד כמה הוא עונה מ- 1 עד 10?

5. מפו את מצבכם הפיננסי ואת הצרכים קדימה. חישבו איפה טמונה החשיפה הפיננסית של החברה בשנה הקרובה? רווח או דווקא תזרים מזומנים? האם המסגרות הבנקאיות מותאמות לחברה? 

6. אתרו את מנוע הצמיחה של החברה? איך מניעים אותו? במי ובמה הוא הכי תלוי? 

7. תרגמו את התכנית העסקית שלכם ליעדים ולמשימות מעשיות, ונעצו אותן ביומן בתאריכים של ממש.

8. הגדירו לכל יעד מדד הצלחה וכלי מעקב שוטף. ודאו התקדמות ""on going" לא רק בסוף השנה.

9. מנו אחראי לכל יעד והתאימו את המינוי למאפייני העובד, לעיסוקו, לכישוריו וליתרונותיו, כמו כן ודאו שהוא מבין את חשיבות היעד עבורכם ועבור החברה. 

10. לוו את הצוותים באופן שיגרתי ושיטתי, הקשיבו לקשיים שלהם, לרעיונות, ציינו בפניהם הצלחות, הפיקו לקחים ביחד עמם, ועזרו להם "לתדלק" בכל פעם מחדש את מעורבותם ואת חדוות העשייה. 

ומעל כל זה, כלל הזהב, מבחינתי - תנו דוגמא אישית! בכל רגע ובכל פעולה, הדגימו את מה שהייתם רוצים להשיג".

על שיטת הליווי 360° של יעל קרן ואיך זה קשור ל"מכון להתפתחות הילד"?

יעל קרן פיתחה שיטת ליווי ייחודית על בסיס הצלחות וניסיון רב בעולם העסקי.  מאחוריה עומדות 25 שנים שבהן ניהלה יחידות רווח מורכבות בארגונים גדולים, הובילה תהליכים חוצי ארגון והביאה לצמיחה עסקית, ולשיפור רווחיות בכל היחידות אותן הובילה. 

את תחילת דרכה המקצועית עשתה יעל בבנק לאומי והובילה סניפי עסקים של הבנק, לפיתוח עסקי, ולביצוע עסקאות מימון אשראי מורכבות בני מאות מיליוני שקלים. "את כל הידע והניסיון שצברתי לאורך השנים אני מביאה לעזרת לקוחותיי. אני יודעת שקיימת תחושה שהבנקים לא באים לקראת החברות, ושקשה מאוד להשיג אשראים מהבנקים, אך כאשר יודעים לנתח נכון את הנתונים הפיננסיים, ומתמצאים גם בשיקולים הבנקאיים, ניתן להשיג אשראי והלוואות שיתמכו בעסק מחד ולא יחנקו אותו מאידך. הדבר מצריך מיומנות, מקצועיות וניסיון בעולם הבנקאות".

לאחר 18 שנה כמנהלת בבנק לאומי, החליטה יעל לפנות לאתגר הבא, ומונתה כמנהלת מרחב בקבוצת מכבי שרותי בריאות, כאשר תחתיה היו כ- 350 עובדים, רופאים, מטפלים ומנהלים. "במכבי רכשתי ניסיון רב בתפעול מערכות גדולות ואימצתי בין היתר את קונספט הליווי הרב מקצועי, בדומה למודל המכונים. קחו לדוגמא את המכון להתפתחות הילד, שם ישנה מעטפת רב מקצועית המגבשת תכנית טיפול אחת, מתואמת ומתוזמנת לכל תחומי הטיפול לכל מטופל (רפואי, פסיכולוגי, פיזיותרפיה ועוד). כבעלת הכשרה וניסיון רב במנהל עסקים, במשפט עסקי, בבנקאות עסקית, וגישור ועם רקורד עשיר בניהול מערכות גדולות, אני דוגלת בניתוח התמונה המלאה והכוללת, וכך מרכיבה פתרון רב תחומי ללקוחותיי".

לפני כמה שנים החליטה יעל לצאת לדרך עצמאית, ועל כך היא הרחיבה: "בחרתי לממש את הניסיון שצברתי לטובת עזרה לחברות ה MIDDLE MARKET. מצד אחד חברות ה MIDDLE MARKET הן לא קונצרנים גדולים, ולכן הבנקים, ספקים ולקוחות לא "מחזרים" אחריהן. מצד שני, הן כבר לא "עסק קטן", והתפתחו להן צרכים מורכבים יותר התלויים בממשקים אלה.

בנוסף, חברות אלו עדיין מוגבלות בתקציבן, ולא תמיד יכולות להרשות לעצמן לגייס בעלי תפקידים מקצועיים in house. סוגיה נוספת היא, שחברות אלה מאופיינות לפעמים במייסדים, שהם "One man show", עם נטייה להיאחז בהרגלים ישנים, וקפיצת המדרגה הנדרשת לחברות אלה, מתמהמהת. 

בהקשר זה, אני נוהגת לתת דוגמא מתחום ביצוע נדל"ן: בחברה אותה ליווינו, סימנו יעד רווח מסוים. לשם כך, בנינו תקציב והרכבנו כלי מעקב. בנוסף הטמענו שיטת דיווח מהשטח ושיגרת ביקורים משימתיים באתר הבניה. כך, גילינו מבעוד מועד, חריגה משמעותית בשלב הטיח. חריגה שלא היתה מתגלה, ללא מעקב ותהליך רב תחומי: פיננסי, תפעולי, ניהולי.

בשורה התחתונה- מנענו חריגה של כ- 40% מתקציב הפרוייקט והצלנו את החברה מהפסד משמעותי. זה בדיוק מה שאני עושה. במקרה הזה היה מדובר בטיח, אך בחברה אחרת זה יכול להיות תהליך שירותי או הובלת תכנית השקעה והצטיידות וכדומה".

אל תפחדו מקונפליקטים ומחלוקות, להיפך!

כחלק מהליווי אותו מעניקה יעל לחברות, היא מעורבת גם בנעשה בחדרי הישיבות, וב"מסדרונות" החברות אותן היא מלווה. בניגוד לאחרים ולמה שמקובל לחשוב, כמגשרת מוסמכת היא לא מטיפה למניעת קונפליקטים: "קונפליקטים נוצרים כשאכפת, ועובד שאכפת לו הוא נכס לחברה. כמובן שאני לא מעודדת לייצר קונפליקטים, אך אם הם כבר קיימים, אל תברחו מהם, אל תתעלמו מהם ואל תתכחשו להם, אלא נהלו אותם.

ניהול נכון של קונפליקט יכול לייצר תקשורת מקרבת ובונה בין חברי הצוות. קונפליקט הוא כלי למינוף ולפיתוח, הוא עוזר להגיע לרעיונות מחודדים, ולייצר תרבות ארגונית מקדמת ומצמיחה. מבחינתי דווקא, כשאין קונפליקטים בחברה, זה מעורר חשד. מצב של העדר קונפליקטים (כביכול) עלול להיות אינדיקציה לאדישות, לניתוק ולאי- שייכות למקום העבודה ולמטרותיו. 

אני יכולה להציב מטרות פיננסיות, לבנות תוכנית עסקית מעולה עם אקסלים מתוחכמים וכו', אבל בסופו של דבר, דינה של החברה קם ונופל על היכולת להניע אנשים ולגייס אותם להצלחתה. בסופו של דבר, בתום הליווי אני רוצה לראות חברה שיודעת לסמן מטרה, לתכנן פעולות, ולגייס את אנשיה לביצוע מתוך מוטיבציה ומסירות. בשלב הזה, אני יודעת שהחברה מוכנה לקפיצת הדרך הבאה שלה".

יעל קרן ליווי עסקי לתוצאות – יצירת קשר

יעל קרן ניהול לתוצאות, רמי זרנגר יעל קרן ניהול לתוצאות | רמי זרנגר יעל קרן ניהול לתוצאות, רמי זרנגר

לפרטים נוספים אודות מסלולי הליווי, סל המוצרים והכלים לקפיצת דרך עסקית עבור חברות Middle Market, ניתן ליצור קשר:

050-5756611

דף פייסבוק עסקי

אתר הבית  

לינקדאין

תגיות