אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
נלחמת בטיקטוק: פייסבוק מוסיפה לאפליקציה פיצ'ר סרטונים קצרים אפליקציית פייסבוק | צילום: שאטרסטוק

נלחמת בטיקטוק: פייסבוק מוסיפה לאפליקציה פיצ'ר סרטונים קצרים

באמצעות הפי'צר תואם הטיקטוק שייכנס בשלב זה רק לאפליקציה בארצות הברית, יוצרי תוכן יוכלו ליצור סרטונים ישירות בפייסבוק, ולשתף אותם באינסטגרם Reels וגם בפייסבוק. החברה יצרה תוכנית תגמולים בשווי של כמיליארד דולר עד 2022, והיא תשלם ליוצרים עבור תוכן מוצלח

30.09.2021, 16:16 | רפאל קאהאן

טיקטוק מהווה איום מוחשי עבור פייסבוק. זו הסיבה שהאחרונה השיקה לפני שנה העתק כמעט מושלם בשם אינסטגרם Reels. 

אבל זה לא הספיק לה, שכן אינסטגרם אינה פלטפורמה פופולרית כמו זו של החברה-האם, פייסבוק. לכן היא הוסיפה בחודש שעבר תוכנית בטא שכוללת את Reels גם באפליקציית פייסבוק עצמה. 

קראו עוד בכלכליסט:

כעת אחרי כמה שבועות של ניסוי, הוחלט שהאיום של נטישת צעירים לטיקטוק חמור מספיק, כדי שהפיצ'ר החדש-ישן יושק רשמית באפליקציה. זאת אומרת שיוצרי תוכן יוכלו ליצור סרטוני Reels ישירות בפייסבוק ולשתף אותם בשתי הפלטפורמות, באינסטגרם Reels וגם בפייסבוק.



instegram Reels, המתחרה ב-TikTok, צילום: Instegram instegram Reels, המתחרה ב-TikTok | צילום: Instegram instegram Reels, המתחרה ב-TikTok, צילום: Instegram


מדובר במהלך שעשוי להיתפס כנואש משהו. טיקטוק היתה האפליקציה הצומחת ביותר בשנים האחרונות, ולפני שבוע הודיעה שעברה את מיליארד המשתמשים החודשיים - מספר שלקח לאינסטגרם הרבה מאוד שנים עד שהגיעה אליו. למעשה עד כה היקף המשתמשים החודשי של אפליקציות פייסבוק כולן הוא כ-3.5 מיליארד, וישנן שלוש יותר מטיקטוק.

Reels כוללת פחות תכנים לעומת טיקטוק

הרעיון של Reels הוא בדיוק כמו סרטוני טיקטוק - אתם מקבלים מוזיקת רקע, מגבלה זמן של 15 שניות וכלי עריכה עם סטיקרים או מדבקות AR. כדי ליצור עניין בפיצ'ר החדש, פייסבוק כללה את היוצרים בתוכנית התגמולים שלה ליוצרי תוכן, אותה תקצבה עד 2022 בכמיליארד דולר. זאת אומרת שעבור קליפים וסרטונים רווחיים ופופולריים היא תשלם ליוצריהם מכיסה. 

בנוסף יוצרי תוכן יכולים לקבל טיפים או תשלומים דרך תוכנית Stars. פייסבוק לא ציינה מספרים, אך כל סרטון שיזכה ליותר מאלף צפיות בחודש יקבל תגמול. בשלב הראשון התוכנית שמורה רק ליוצרים בארצות הברית וניתן להירשם אליה כאן.

החברה מאוד דואגת לצ'פר את היוצרים ובודקת אמצעים נוספים להוון את התכנים שהם מפיקים. בשביל להכניס כסף היא גם תכלול פרסומות בין סרטונים בפורמט דומה לזה של טיקטוק. 

טיקטוק , צילום: רויטרס טיקטוק | צילום: רויטרס טיקטוק , צילום: רויטרס

למרות הכל גם ל-Reels יש כמה חסרונות בהשוואה לטיקטוק. היא כוללת פחות תכנים, וכלי העריכה שלה יותר בסיסיים מאשר אצל המתחרה. מנגד, פייסבוק לא בוחלת בשיתוף סרטונים שצולמו במקור בטיקטוק אצלה ובאינסטגרם, גם אם היא נוטה להוריד את הדירוג שלהם בפיד. בנוסף היא מאפשרת שימוש בכלי עריכה חיצוניים, משהו שלא אפשרי בטיקטוק. 

כאמור התכונה החדשה זמינה רק בארצות הברית. שאלנו את פייסבוק ישראל מתי התכונה הזו תהיה זמינה גם לישראלים, אך כרגע אין תוכניות מוגדרות או תאריך השקה. עם זאת,  לא יפתיע אם Reels יהפוך לפיצ'ר גלובלי בקרוב. טיקטוק צוברת תאוצה מהר מאוד, וצעירים נוטשים את פייסבוק.

בנוסף החברה מסובכת במגוון האשמות על כך שניסתה לפתות צעירים ואף ילדים להפוך למשתמשים למרות בעיות הפרטיות המובנות בה. היא נחקרת בנושא במספר מדינות, ולפני מספר ימים אף זנחה את תוכניותיה להשיק גרסת אינסטגרם לילדים מתחת לגיל 13 בדיוק בגלל הטענות האלה. 

תגיות