אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יוחננוף: “האונליין לא יצליח לתת מענה למה שהצרכן באמת רוצה" איתן יוחננוף הבעלים של רשת יוחננוף | צילום: עמית שעל

ראיון

יוחננוף: “האונליין לא יצליח לתת מענה למה שהצרכן באמת רוצה"

איתן יוחננוף, מבעלי רשת יוחננוף, מסמל גישה חריגה בענף המסחר. הוא לא מאמין שהעתיד הוא באונליין, ואת כספו הוא משקיע בפיתוחים טכנולוגיים שיהפכו את הסופרים ליעילים יותר. המיזם החדש שלו: אפליקציה שמחברת עובד למעביד

03.10.2021, 11:40 | נורית קדוש

"בזמן שבכל הרשתות לא ניתן היה להשיג חלב בשבועיים האחרונים, אצלנו לא היתה בעיה כזאת. הדבר הזה התאפשר בזכות השקעה בטכנולוגיה", כך טוען איתן יוחננוף, מנכ"ל ומבעלי השליטה ברשת יוחננוף. בשנה האחרונה הוא מוביל רצף השקעות במיזמים טכנולוגיים, מו הטכנולוגיה לניהול מלאי של אלגוריטייל ועגלות חכמות של A2Z, שמאפשרות רכישה בלי מעבר בקופה. בשיחה עם “כלכליסט” הוא אומר שזו רק ההתחלה. "הטכנולוגיות נכנסות לכל תחום בחיים שלנו ואנחנו מאמינים שצריך להשקיע בזה, כחלק מההיערכות לשינוי הרגלי הצריכה".


קראו עוד בכלכליסט:


איך זה מתיישב עם סלידתך מאונליין? 

"נראה שהאונליין לא יצליח לתת מענה למה שהצרכן באמת רוצה. כשיצאתי לרוד שואו לקראת ההנפקה, השאלה הזאת עלתה והמשקיעים הציקו לי עם זה, אבל כמי שצריך להיות אחראי על התוצאות, אני צריך להגיד שיש מקום לאונליין, אבל בפרופורציות. לא ששתי להכניס אצבע לעין למתחרים, אבל האונליין נכנס לחיינו בצורה לא מסודרת, והיה פה פספוס תפעולי, שהוביל להתכתבות לא נכונה עם הצרכנים".

מה הפספוס?

"המיתוג של שופרסל כמובילת השוק נבע מסיבות תחרותיות של אובדן מכירה ברצפת המכירה, ולכן הרשת הציעה שירות עד הבית במחירי דיסקאונט. זה דבר שלא יכול להתקיים".

אבל הוא מתקיים בפועל.

“יש פער בין סקרי המחירים שמתבססים על מחירוני האתר לבין מה שקורה בשטח. יש בעיה של זמינות. כשהצרכן מזמין מותג מסוים ומקבל במקומו מותג פרטי, אז אין ערך למחיר שהוא ראה באתר. הצרכן רוצה מחיר נמוך, אבל גם רוצה זמינות, ואת זה הוא מקבל בחנויות".

על השליטה של שופרסל: “היא איבדה מכירות ברצפת המכירה, אז הציעה שירות עד הבית במחירי דיסקאונט. זה דבר שלא יכול להתקיים"


בשנת הקורונה פעילות האונליין זינקה בשיעור דו־ספרתי והוכיחה את עצמה. 

"אחרי שמגבלות הקורונה הוסרו, ראינו ונראה עוד ירידה בהזמנות אונליין וחזרה לרצפת המכירה. זה כנראה נכון להם להיות באונליין, אבל לא מחייב אותנו לפעול באותה דרך. אי אפשר להתעלם מהשוק הזה, אבל אנחנו מאמינים שחנויות טובות תמיד יהיו איתנו ולכן משקיעים הרבה בחוויית המכירה".

הדור הבא של העובדים

אף שליבת עיסוקו בקמעונאות מזון, המיקוד של יוחננוף הוא עמוק בתחום הטכנולוגיה. יוחננוף החל בשנה החולפת להשקיע באופן פרטי ודרך הרשת הציבורית בחברות סטארט־אפ, שמפתחות טכנולוגיות מותאמות לקמעונאות. בשבועות האחרונים הושקה אפליקציית Deeb שבה השקיע באופן פרטי, אשר מציעה חיבור בין עובדים למעסיקים: "כבר היום קשה מאוד להשיג עובדים, וכשמסתכלים על הדור הבא של העובדים, אפשר לזהות רצון של צעירים בעבודות שבהן לא נדרשת מהם התחייבות ארוכת טווח. הצעירים לא מעוניינים להיות שבויים של עבודות חלטורה, כלומר מוכנים לעבוד בה, אבל לא במשרה, אלא כשהם צריכים כסף ולזמן מוגבל. אין מערכת שיודעת לנהל את הצורך הזה ו־Deeb נותנת מענה ומאפשרת יצירת קשר בין עובדים כאלה למעסיקים, כולל הטיפול בכל הפן הרגולטורי והמשתמשים יכולים לדרג את העובד או העסק", מתאר יוחננוף את המיזם החדש שבו השקיע ושבין לקוחותיו רשת ארומה, טמפו, סינמה סיטי ועוד. 


מבעלי השליטה ברשת יוחננוף איתן יוחננוף. “לא היה לנו מחסור בחלב, בזכות הטכנולוגיה”, צילום: עמית שעל מבעלי השליטה ברשת יוחננוף איתן יוחננוף. “לא היה לנו מחסור בחלב, בזכות הטכנולוגיה” | צילום: עמית שעל מבעלי השליטה ברשת יוחננוף איתן יוחננוף. “לא היה לנו מחסור בחלב, בזכות הטכנולוגיה”, צילום: עמית שעל


המהלך, שנועד לסייע גם לרשת לגייס במידת הצורך עובדים, יוצא לדרך 4 חודשים אחרי שיוחננוף רכש 20% בחברת אלגורטייל בתמורה ל־5 מיליון דולר, לפי שווי של כ־25 מיליון דולר אחרי הכסף. החברת מפתחת טכנולוגיה לייעול תהליכי ניהול המלאי ברשתות קמעונאיות ומציעה מערכת לדיוק זמינות המוצרים במדף, מניעת אובדן מלאי וחיסכון בהוצאות תפעול ולוגיסטיקה על ידי ניהול מלאי מדויק. אלגוריטייל משתמשת בטכנולוגיות בינה מלאכותית ולמידת מכונה כדי לשדרג תהליכי אוטומציה לניהול המלאי ורצפת המכירה, משלב ההזמנה, דרך המחסן ועד המדף. "אלגוריטייל מאפשרת לנו לצפות את הצריכה לטווח הארוך ולתכנן את המלאי נכון. לא היה חסר לנו חלב כי ידענו מראש להעלות את הכמויות ולצפות את הקושי של הספקים לספק בתאריכים מסוימים, אז נערכנו עם מלאי במרלו”ג שלנו ששימש גיבוי". 

על אפליקציית Deeb: "הצעירים לא מעוניינים להיות שבויים. הם מוכנים לעבוד, אבל כשהם צריכים כסף. אין מערכת שיודעת לנהל את זה"


זה לא מידע שאמור להיות לך מהניסיון רב־השנים בענף?

“אפשר לנסות לערוך חישובים של ימי מכירה וימי אספקה ועלייה בצריכה מצד הלקוחות בשילוב שיעור הצמיחה בחנויות זהות ותוספת מכירה בחנויות חדשות, אבל הטכנולוגיה מאפשרת לדייק את הדברים. היא גם נותנת מענה בניהול עובדים".

בוננזת העגלות

ברבעון הראשון רשמה יוחננוף זינוק של 153% ברווח הנקי בזכות שיערוך השקעה בחברת A2Z שמפתחת עגלות סופרמרקט חכמות. אם תממש יוחננוף את כל האופציות, היא תחזיק ב־11% מהחברה. כניסה להשקעה במחיר נמוך, לצד זינוק של 450% בשווי שוק החברה, איפשרה לחברה שהשקיעה 7 מיליון שקל במהלך להחזיק במניות ששוויין עמד על 70 מיליון שקל.

איפה עומד מיזם העגלות?

"אנחנו עדיין בשלב הפיילוט, כי יש דרישות רגולטוריות כמו הוספת משקל נפרד לירקות ופירות, אבל הלקוחות עפים על זה".

הרחבת חוק הפיקדון על בקבוקים תוביל להכנסת טכנולוגיה גם לפן הזה? 

"אנחנו שמחים על המהלך להרחבת חוק הפיקדון והקדמנו להצטייד במכונות איסוף אוטומטיות, אבל חבל שהמדינה לקחה את רצון הציבור לשמור על הטבע למקום של מס במקום לעידוד פיתוח חלופות ירוקות, וגם כשהטילה מס, לא קבעה שההכנסות יופנו לטובת הטבע". 

מה תהיה ההשקעה הבאה?

“יש עוד טכנולוגיות שאני משקיע בהן לטווח הרחוק ועדיין לא יכול לדבר על זה. כשמדובר בחברות בסיכון גבוה יותר, אז ההשקעה פרטית ולא דרך החברה הציבורית, כי אני משתדל לא לעשות בחברה הציבורית מהלכים הרפתקניים מדי. אני מתעניין בעולם השילוח ומבין שלא ניתן יהיה להוביל משלוחים גדולים עד הבית כמו היום. אין עובדים והכבישים עמוסים, אז אני מאמין שהעתיד של השילוח יהיה ברחפנים וברכבים אוטונומיים”. 

תיכנס לאונליין עם רחפנים?

“צריך לבדוק את היכולת, את העלויות ואת דרישות הרגולטור. כל אחד רוצה שיגיעו אליו, השאלה אם יש יכולת. אני לא יודע מה תהיה הדרך שלנו בתחום הזה, אבל אנחנו בוחנים רעיונות".

תגיות