אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אכזבה ליבואניות: פחות מ-13 אלף מכוניות חדשות נמסרו בספטמבר צילום: יצרן

אכזבה ליבואניות: פחות מ-13 אלף מכוניות חדשות נמסרו בספטמבר

זאת, למרות ניסיונות של יבואני הרכב לחצות את רף 15 אלף המסירות בחודש שעבר. מתחילת השנה יונדאי ממשיכה להוביל את השוק עם 38,508 מכוניות חדשות. במקום טויוטה עם 33,797 ובמקום השלישי קיה עם 31,241 מסירות

04.10.2021, 14:46 | תומר הדר

לאחר שבוע של תנודות וניסיונות של יבואני הרכב לחצות את רף 15 אלף המסירות של מכוניות חדשות בחודש ספטמבר, משבר השבבים העולמי מדביק לראשונה את שוק הרכב הישראלי ובחודש שעבר נמסרו בישראל 12,375 מכוניות חדשות. 

כפי שפורסם בשבוע שעבר בכלכליסט יבואני הרכב נתקלו בחודש שעבר בשילוב בין מחסור ברכבים ומחסור בימי עבודה. לשם השוואה, בספטמבר 2020 נמסרו 18,447 מכוניות חדשות בעיצומה של התאוששות מסוימת מהקורונה ובספטמבר 2017 נמסרו 17,740 מכוניות חדשות.

חודש ספטמבר נחשב באופן כללי לחודש הפכפך. בדרך כלל בענף הרכב ממהרים היבואנים להצהיר על כמויות מסירות עוד לפני סוף החודש, אבל ספטמבר הוא חודש שבו חלים לפעמים חגי תשרי ולפעמים באוקטובר. חגי ישראל לא משביתים את אולמות התצוגה אך משביתים את מה שחשוב לתהליכי המסירה: הבונדדים - מרכזי ההכנה. מה גם שבדרך כלל עם ישראל אינו נוטה לקחת מכוניות בחגים, אם בגלל ישראלים שנמצאים בחופשה בחו"ל ואם בגלל הדרישה לקבל את הרכב החדש לפני החג.

השנה כאמור מדובר בתרחיש שונה מאוד: עד כה הצליחו יבואני הרכב לבלום את השפעת משבר השבבים העולמי באמצעות הקצאות זהירות של מלאים- ובאמצעות התחייבות למסירות בשנה הבאה, אבל בפועל-כשאין סחורה אז אין סחורה. 

טויוטה היילנדר, צילום: יצרן טויוטה היילנדר | צילום: יצרן טויוטה היילנדר, צילום: יצרן

מניתוח המסירות מתחילת השנה עולה כי יונדאי ממשיכה להוביל את השוק עם 38,508 מכוניות חדשות. במקום שני נמצאת טויוטה עם 33,797 מסירות ובמקום השלישי קיה עם 31,241 מסירות.

השאלה העיקרית שנשאלת כעת לנוכח קצב המסירות הדל בספטמבר היא כיצד ייראו החודשים הבאים: בדרך כלל שלושת חודשיה האחרונים של שנה קלנדארית הם תמיד חודשים דלילים מסיבות היסטוריות: הישראלים מעדיפים לחכות לשנת מודל חדשה. אבל השנה יש שינוי חשוב: ב-1 בינואר יתייקר מס הקניה על המכוניות ההיברידיות. ולכן יבואני רכב אשר מייבאים ארצה מכוניות היברידיות נערכים למהלכי הצטיידות מאסיביים. קוראים חדי עין יבחינו למשל שכלמוביל יבואנית יונדאי החלה לייבא את גרסתה ההיברידית של יונדאי אלנטרה (המחיר אשר מצוין באתר משרד התחבורה הוא כ 144 אלף שקל אם כי מחיר זה עלול להשתנות), יבואנים אחרים מדווחים על ניסיונות לייצר "רכבת אוניות" של דגמים היברידיים שיגיעו בנובמבר דצמבר, אבל דווקא המכוניות ההיברידיות הן בעייתיות במיוחד: בתקופה של מחסור בשבבים, דווקא מי שמייצר רכבים נטולי טכנולוגיה מורכבת מצליח להשיג רכבים, ואילו מי שמייצרים מכוניות מורכבות ועתירות מחשבים מוצאים עצמם מול מפעלים סגורים- וכמובן חוסר יכולת לספק למדינת ישראל.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות