אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שרת התחבורה מבטלת את שדה התעופה ברמת דוד צילום: אביגיל עוזי, stratosjets.com

בלעדי

שרת התחבורה מבטלת את שדה התעופה ברמת דוד

מרב מיכאלי תעלה בממשלה הצעה לבטל את התוכנית להקים שדה תעופה בינלאומי בעמק יזרעאל. מיכאלי תקים ועדה שתמצא מקום חליפי, וכן תיבחן הקמת שני נמלי תעופה קטנים

06.10.2021, 09:40 | יובל שדה

שרת התחבורה מרב מיכאלי מתכוונת להעלות בימים הקרובים הצעת מחליטים לממשלה שתבטל את ההחלטה להקים שדה תעופה בינלאומי ברמת דוד. באוקטובר 2014 התקבלה "החלטת ממשלה 2050" שקובעת שיש להקים שדה תעופה בינלאומי בעמק יזרעאל שיתפקד כשדה משלים לנתב”ג. ביטול ההחלטה יוביל לכך שתופסק העבודה על התוכניות להקמת השדה, שנמצאות כעת בשלב הכנת התסקיר הסביבתי. לאור העובדה שישנה התנגדות מצד מערכת הביטחון, רשות התעופה האזרחית (רת”א) ושר הביטחון  בני גנץ להקמה של שדה תעופה בנבטים ספק אם בשנים הקרובות יקודם שדה תעופה בינלאומי נוסף בישראל.

קראו עוד בכלכליסט:

הכוונה לבטל את שדה התעופה בעמק יזרעאל מופיעה בקווי היסוד של הממשלה הנוכחית, לצד הכוונה להקים שדה תעופה נוסף בישראל, ומדובר בהבטחת בחירות של השרה מיכאלי.

החלטת הממשלה מ־2014 קובעת כי על פי התשתית העובדתית הקיימת, המיקום המועדף להקמת שדה תעופה משלים הוא במרחב בסיס רמת דוד שבעמק יזרעאל. החלטה זו נתקלה בהתנגדויות רבות מתושבי האזור, ובמקביל ראשי רשויות ותושבים בדרום הביעו תמיכה בהקמה של שדה תעופה בנבטים. בעקבות זאת, ב־2017 החליטה המועצה הארצית לתכנון ובנייה להכין שתי תוכניות מפורטות לשדות תעופה משלימים,  אחד בנבטים ואחד ברמת דוד, ולתת לממשלה להכריע בין השניים.

מגבשים אלטרנטיבות

כעת מבקשת מיכאלי להוריד מהשולחן את אופציית רמת דוד. ביטול ההחלטה יוביל לכך שהשרים יבטלו את חלופת רמת דוד על בסיס מידע חלקי ולפני שיתקבל המידע מהתסקיר הסביבתי. 

במקביל לביטול החלטה 2050, תפעל השרה להקים צוות בראשותה, בה יהיו חברים כלל הגורמים הרלוונטיים (משרד התחבורה, רת”א, משרד הביטחון, משרד ראש הממשלה, האוצר) לבחינת חלופות לשדה תעופה שלא יהיו בעמק יזרעאל. הצוות בראשות מיכאלי צפוי לתחום את משך הדיונים לתשעה חודשים בלבד.

שרת התחבורה מרב מיכאלי. המלצות תוך 9 חודשים 
, צילום:  עמית שעל שרת התחבורה מרב מיכאלי. המלצות תוך 9 חודשים | צילום: עמית שעל שרת התחבורה מרב מיכאלי. המלצות תוך 9 חודשים 
, צילום:  עמית שעל

גורמים מקצועיים אמרו ל"כלכליסט" טוענים כי אופציות רמת דוד ונבטים הן הריאליות ביותר ושהאופציה הנוספת היחידה שניתן לקדם היא הקמת שדה תעופה על אי מלאכותי בים התיכון.  אופציה זו תעלה למדינה מיליארדים רבים וכרגע לא נמצאת על השולחן. עם זאת, בכירים במשרד התחבורה מציגים תמונה שונה וסבורים כי הוועדה בראשות מיכאלי תוכל למצוא פתרונות אחרים שלא נשקלו עד עכשיו ברצינות, כמו הקמה של שני שדות קטנים במקום שדה בינלאומי גדול. לפי אותם גורמים, ביטול החלטה 2050 אין משמעה תמיכה באלטרנטיבת נבטים או בהקמה של שדה תעופה נוסף בנגב, וכי נשקלות חלופות בצפון יחד עם פעולות שיאפשרו את הגדלת היקף הטיסות בנתב"ג.

ההצעה להרחיב את נתב"ג הועלתה בעבר, אך מומחי תעופה טוענים כי כבר במצב הנוכחי שדה התעופה נמצא בעודף שימוש. כמו כן, להרחבת נתב”ג יהיו השלכות על בנייה במרכז ועל איכות החיים של תושבי האזור. 

"נצטרך עוד 2 נמלי תעופה"

לפני כשלושה חודשים הזהירה מנכ"לית מינהל התכנון דלית זילבר שאם הממשלה לא תקבל בהקדם החלטה על נמל התעופה הנוסף, נתב"ג יקרוס ומפגעי הרעש בסביבתו ייהפכו בלתי נסבלים עבור תושבי הסביבה. "יש עלייה של 15% במספר הנוסעים בכל שנה”, אמרה. "לפי המצב הקיים אנחנו תוך שנתיים־שלוש בקריסה עם 30 מיליון נוסעים בשנה, וב־2050 צפויים להגיע ל־80 מיליון נוסעים. מפגעי הרעש יהיו בלתי נסבלים והמדינה טרם החליטה היכן יקום שדה התעופה הבא. בינתיים אנחנו מתכננים גם את רמת דוד וגם את נבטים ומחכים להחלטה. בסופו של דבר, נצטרך להערכתי את שני המקומות. לעיכוב ההחלטה יש גם השלכות לגבי אישורי בנייה לגובה בתל אביב”.

נתב"ג. "עלול לקרוס תוך כמה שנים", צילום: יריב כץ נתב"ג. "עלול לקרוס תוך כמה שנים" | צילום: יריב כץ נתב"ג. "עלול לקרוס תוך כמה שנים", צילום: יריב כץ

בשנים האחרונות נעשו ניסיונות רבים למצוא חלופות לשדה התעופה ברמת דוד. לפני כשנה הנחה גנץ את מערכת הביטחון לבחון חלופות לשדה תעופה בנגב. "כלכליסט" פנה ללשכת גנץ על מנת לקבל את ממצאי הבדיקה, אך נכון לכתיבת שורות אלו לא התקבלה תשובה.

לפי גורמי מקצוע, ההיתכנות להקמתו של שדה בנבטים כמעט אפסית בשל הסתייגות של גורמים במשרד התחבורה,  באוצר וברת”א. כמו כן יש התנגדות של צה”ל והמועצה לביטחון לאומי. הטענה המרכזית היא ש”קוביית האוויר” של נבטים תהיה מוגבלת מאוד בגלל המרחב האווירי של שדה רמון ובסיסי חיל האוויר. עם זאת, התומכים בחלופת נבטים טוענים כי הגוף היחידי שמונע הקמת שדה בדרום הוא חיל האוויר.

 מלשכתה של מרב מיכאלי נמסר: “השרה פועלת להקמת צוות שיביא תוך זמן קצר הצעות לחלופה הנכונה להקמת השדה המשלים, כך שיענו כל הצרכים התעופתיים והאחרים של ישראל”.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות