אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חשמלית ושמה תשוקת רשות המסים צילום: תומר הדר

גלגל חמישי

חשמלית ושמה תשוקת רשות המסים

אם המכוניות שמיועדות להשתחרר בדצמבר לא יגיעו בכמויות המתוכננות, תירשם פגיעה קשה בהכנסות המדינה מיבוא רכב. וכאשר זה יקרה, הנטל יפול בעיקר על רוכשי המכוניות החשמליות. המכונית הבאה שלכם על כוונת רשות המסים

08.10.2021, 08:00 | תומר הדר

החודש שעבר היה גרוע עבור ענף הרכב הישראלי. כפי שנכתב ב"כלכליסט", רף המכירות של מכוניות חדשות בישראל ירד אל מתחת ל-13 אלף יחידות. על פניו, חודש ספטמבר אמור היה להיות גרוע ומדובר בעובדה. חודשי החגים נופלים זה שנים על ספטמבר או על אוקטובר והתוצאה היא תמיד ירידה בהיקפי המסירות של הרכב החדש. הסיבה העיקרית לירידה היא כמובן משבר השבבים העולמי כפי שמתבטא בדיוק מטריד בדו"ח המסירות. 

אם שואלים את יבואני הרכב האם קיימת בעיית מסירות, התשובה שלילית. יבואני הרכב אינם מייחסים לחודש זה או אחר חשיבות בתמונה הכוללת של מסירות הרכב החדש, והם צודקים. סופה שמעכבת אוניה, חג שנמשך במשך שבוע, כל אלה יכולים להטות את הכף לכאן או לכאן. ואכן כאשר בודקים את רשימת מסירות הרכב, ניכר שבסיכום השנתי הכולל רוב יבואני הרכב רשמו עליות. ביונדאי אנו עדים לזינוק של 38% ביחס לתשעת חודשי השנה הראשונים, בטויוטה מדובר בזינוק של 54%, קיה עלתה 43%. קשה למצוא יבואני רכב שהמסירות שלהם נפגעו.

טסלה 3 ויונדאי איוניק 5. גם הן על כוונת רשות המסים, צילום: תומר הדר טסלה 3 ויונדאי איוניק 5. גם הן על כוונת רשות המסים | צילום: תומר הדר טסלה 3 ויונדאי איוניק 5. גם הן על כוונת רשות המסים, צילום: תומר הדר

ספטמבר 2021 הוא גם החודש שמדליק אצל כל יבואני הרכב נורות אדומות – ולא רק אצל יבואני הרכב אלא גם אצל הרגולטורים. זה היה החודש הראשון שבו משבר השבבים העולמי באמת "הדביק" את שוק הרכב הישראלי.

קראו עוד בכלכליסט:

ליבואני הרכב נוח מאוד לומר שהסיבות למסירות העלובות בספטמבר הן חגי תשרי, אבל בשנים עברו הפעילו יבואני הרכב את מרכזי המסירות בחגים, ולפעמים אפילו עשו זאת במשמרות כפולות כדי שללקוחות יהיו מכוניות חדשות מוכנות. הפעם לא היו מכוניות להכין. סביר להניח שהחודש הזה יהיה טוב יותר: ליצרני הרכב יש משלוחים בדרך לישראל, היצרנים האירופים שמקומם נפקד במשלוחים האחרונים ישלחו את מה שהם יכולים ואפשר יהיה לחזות בהתאוששות. אבל הבעיה העיקרית תהיה בנובמבר-דצמבר. אין זה סוד שמדינת ישראל בונה הרים וגבעות על הכנסות מענף הרכב הישראלי – וברשות המסים נאלצים להתמודד כעת עם בעיות לא צפויות. 

המחסור בשבבים הכה בכל התעשייה. פולקסווגן גולף, צילום: יצרן המחסור בשבבים הכה בכל התעשייה. פולקסווגן גולף | צילום: יצרן המחסור בשבבים הכה בכל התעשייה. פולקסווגן גולף, צילום: יצרן

בהלת הקורונה הצליחה להשכיח את העובדה שב-1 בינואר עומדות המכוניות הנמכרות ביותר בישראל להתייקר. מתווה המיסוי של המכוניות ההיברידיות ישתנה ומס הקנייה עליהן יעלה מ-50% כיום לחישוב לפי השיטה הרגילה שלפיה מחושבים מסי קניה על כל מכונית, כלומר 83% מס שמהם מנוכים סכומים של עד כ-17 אלף שקל בהתאם לכמות המזהמים שהרכב פולט. לרשות המסים יש טריק בשרוול שעובד היטב בכל פעם: כאשר מדינת ישראל מודיעה על עלייה של מס הקנייה על רכב מסוים, היא סומכת על כך שיבואני הרכב ישלפו כמה שפנים משלהם.

השנה נוצרה בעיה שלא קרתה מעולם: מכוניות היברידיות הן מכוניות עתירות טכנולוגיה. יש להן מנוע חשמלי, יש להן סוללה, יש להן כמובן גם מערכות בטיחות אקטיביות וכל אלה דורשים שימוש מאסיבי בשבבים. אין ליצרני הרכב מכוניות לספק לישראל לפני עליית המס

היבואנים יזמינו מיצרני הרכב עשרות אלפי מכוניות שיגיעו ארצה לפני 1 בינואר וכתוצאה מכך תתעשר קופת המדינה במאות מיליוני שקלים, ברגע שהמכוניות הללו ישוחררו ממכס. המכוניות כמובן לא יימסרו ללקוחות, הן ימתינו אצל יבואני הרכב שיטפטפו אותן לשוק בחודשים ינואר עד מרץ בשנה הבאה. אבל השנה נוצרה בעיה שלא קרתה מעולם: מכוניות היברידיות הן מכוניות עתירות טכנולוגיה. יש להן מנוע חשמלי, יש להן סוללה, יש להן כמובן גם מערכות בטיחות אקטיביות וכל אלה דורשים שימוש מאסיבי בשבבים. אין ליצרני הרכב מכוניות לספק לישראל לפני עליית המס. 

קרב בין ציי הרכב ללקוח הפרטי

למצב כזה יש כמה פתרונות אפשריים והשאלה היא רק עד כמה יבואני הרכב יסכימו ללכת רחוק. לדוגמה: יבואני הרכב יכולים לייבא ארצה מכוניות ללא רכיבים מסוימים מכיוון שבכל מקרה מדובר במכוניות שעדיין לא מיועדות למסירה ללקוח. אפשר לייבא את המכוניות ללא אבזור, אבל כאן כבר יש פגיעה תדמיתית. אף אחד לא רוצה לרכוש מכונית ללא בקרת שיוט אקטיבית. יבואני הרכב ייבאו ארצה מכוניות היברידיות ככל שיוכלו, אבל כאן עלול להיווצר מצב בעייתי נוסף של קרב בין ציי הרכב ללקוח הפרטי: מי יותר יקר ליבואן הרכב ולמי יש יותר סובלנות לספוג התייקרויות של המכוניות. כפי שכבר פורסם ב"כלכליסט", כבר כיום דוחים יבואני הרכב לקוחות רבים לשנה הבאה.  

לא נופתע אם לקוחות פרטיים שקנו מכונית היברידית במיטב כספם יקבלו הודעה שהיא תתעכב מעט, אבל המימון יהיה יותר נוח או שתהיה חבילת טיפולים במוסך. ייתכן שהלקוחות הללו לא יודעים שמכוניתם הגיעה ארצה, אבל נמצאת כבר בידיו של מחזיק רכב צמוד

אבל מה הדין לגבי לקוח שהמכונית ההיברידית שלו צפויה לספוג ב-31 בדצמבר עליית מס קניה של כמעט 10%? כאן תתחולל מלחמה בין ציי הרכב ללקוחות הפרטיים וככל הנראה ציי הרכב ינצחו: ללקוח פרטי אפשר אולי לתת עוד הטבה קטנה או מתנה. לחברת ליסינג אי אפשר לעכב 400 מכוניות – כי היא לא משלמת כמו לקוח פרטי: הלקוח הפרטי משלם ליבואן את מה שצריך. חברת הליסינג חיה מפער המחירים, מההנחה שהיא יכולה לקבל. וכאשר המס על ההיברידיות עולה, ההנחה של חברת הליסינג נפגעת. לכן לא נופתע אם לקוחות פרטיים שקנו מכונית היברידית במיטב כספם יקבלו הודעה שהיא תתעכב מעט, אבל המימון יהיה יותר נוח או שתהיה חבילת טיפולים במוסך. ייתכן שהלקוחות הללו לא יודעים שמכוניתם הגיעה ארצה, אבל נמצאת כבר בידיו של מחזיק רכב צמוד.

ראב 4 של טויוטה. האם היבואנים ישיגו מספיק מכוניות היברידיות?, צילום: עמית שעל ראב 4 של טויוטה. האם היבואנים ישיגו מספיק מכוניות היברידיות? | צילום: עמית שעל ראב 4 של טויוטה. האם היבואנים ישיגו מספיק מכוניות היברידיות?, צילום: עמית שעל

זו רק חצי בעיה: ברשות המסים עוקבים בעניין רב אחרי המתרחש בענף הרכב הישראלי עם דגש משמעותי על שלושת החודשים הקרובים - על נתון המסירות הכללי. ב-2021 נמסרו יותר מכוניות מב-2020 אבל ברשות המסים יודעים היטב שמה שיקבע באמת האם שנת 2021 תניב הכנסות יפות מענף הרכב הן המכוניות ההיברידיות. המהלך של רשות המסים שבמסגרתו יבוא של מכוניות היברידיות זוכה לעידוד משמעותי אינו חדש, הוא מתרחש מדי שנה שנתיים ומעשיר את קופת המדינה. אבל אם ליצרני הרכב לא יהיו מכוניות היברידיות לתת ליבואני הרכב בישראל כדי לשחרר ממס בדצמבר, הכנסות המדינה מענף הרכב ייפגעו ובשלב זה לא ניתן לדעת כיצד תגיב רשות המסים. 

אפשרות אחת תהיה כמובן לומר שהכול בסדר, מכוניות היברידיות שהוזמנו ויכנסו לישראל מינואר ואילך פשוט יעשירו את קופת המדינה ביותר מסים. אבל ייתכן שליצרני הרכב, אין היברידיות לתת. וכאן עלול להיווצר מוקש: אם מדינת ישראל בונה על היקף הכנסות מסוים מהמכוניות ההיברידיות, וההכנסות לא יגיעו, אז פלח שוק אחר יצטרך לתת את הדין. פלח השוק הזה יהיה שוק המכוניות החשמליות. 

סביר להניח שמישהו למעלה בירושלים סימן את 2021 כשנה האחרונה שבה עוד אפשר להשתולל עם יבוא טסלות ושאר חשמליות, בהנחה שלפחות החודשיים האחרונים של השנה יסגרו את הפינה ויאזנו את ההכנסות ביחס לאשתקד

הדיווח האחרון של רשות המסים על אודות יבוא רכב מינואר עד אוגוסט מצביע על נתון מעניין: הכנסות המדינה מיבוא רכב מינואר עד אוגוסט זינקו השנה ב-49% ל-6.9 מיליארד שקלים ביחס לאשתקד. אבל הערך של המכוניות שיובאו זינק השנה ב-67% - כלומר מכוניות יותר יקרות יובאו, אבל ישראל לא ראתה מהן כסף. ברשות המסים מודעים לעובדה וגם לגורם העיקרי: הרכב החשמלי. 2021 נחשבת עבור רבים בענף הרכב בישראל לשנת המבחן של הרכב החשמלי – וסביר להניח שמישהו למעלה בירושלים סימן אותה כשנה האחרונה שבה עוד יהיה אפשר להשתולל עם יבוא טסלות ושאר חשמליות, בהנחה שלפחות החודשיים האחרונים של שנת 2021 יסגרו את הפינה ויאזנו את ההכנסות ביחס לאשתקד. אם המכוניות שמיועדות להשתחרר בדצמבר לא יגיעו בכמויות המתוכננות, תירשם פגיעה קשה בהכנסות המדינה מיבוא רכב. וכאשר זה יקרה, הנטל יפול חזק על רוכשי המכוניות החשמליות.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות