אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המשטרה לא מוותרת על מצלמות המהירות: הטיסה לארץ את נכדו של הממציא מצלמת מהירות | יריב כץ

המשטרה לא מוותרת על מצלמות המהירות: הטיסה לארץ את נכדו של הממציא

טימו גטסונידאס ההולנדי נחת בישראל בחודש שעבר, במימון ממשלתי מלא בגובה מאות אלפי שקלים. זאת כדי לשכנע את ביהמ"ש בטיב המצלמות הנייחות שמשמשות את המשטרה, לאחר שקבע כי אינן אמינות. בנוסף, הוקטנו תמונות העבירה בדוחות שנשלחים לנהגים, מה שמקשה על זיהוי פגמים בדו"ח

13.10.2021, 09:45 | אודי עציון

בחודש שעבר נחת בישראל טימו גטסונידאס ההולנדי, נכדו של ממציא מצלמת המהירות מוריס גטסונידאס. 

קראו עוד בכלכליסט:


גטסונידאס הנכד זכה להגיע לארץ במימון ממשלתי מלא, כולל טיסות ומלון לשלושה שבועות, בעלות שמוערכת בסכום של כמה מאות אלפי שקלים שבה נושא המשרד לביטחון פנים.


מצלמת מהירות, צילום: יובל חן מצלמת מהירות | צילום: יובל חן מצלמת מהירות, צילום: יובל חן


אבל האיש לא בא לסיור תיירותי: גאסונידאס הוא כיום המדען הראשי של חברת גאטסו, יצרנית מערכת מצלמות המהירות הנייחות של משטרת ישראל, והוא הגיע לארץ כעד מומחה, בניסיון להילחם על שמן הטוב, ולשכנע את בית המשפט באמינותן.

המשטרה נאלצה להקפיא את השימוש במצלמות

זאת לאחר שבספטמבר 2018 קבע שופט בית המשפט המחוזי בעכו, בפסק דין תקדימי, כי המשטרה לא הצליחה להוכיח כי המצלמות אמינות, וזיכה 21 נהגים שכתבי האישום נגדם על נהיגה במהירות מופרזת אוחדו למשפט אחד. את המשפט ניהלו אז עורכי הדין תומר גונן, יוסי יעקובי, כפיר דור וערן בר-אור.

עוד לפני הפסיקה, בעקבות גילויים חמורים בדיונים, כמו עדותו של אילן כרמית, אז מ"מ מנכ"ל מכון התקנים כי שלפיה הוא השתתף בניסויי אמינות של המערכת עבור המשטרה, שהתגלתה כעדות שקר, נאלצה המשטרה להקפיא את השימוש במצלמות בהוראות היועץ המשפטי לממשלה. אולם לאחריהן טענה כי ביצעה בארץ ניסוי באמצעות אנשי הטכניון שהוכיח את אמינותן, ושבה להשתמש בהן. המשטרה והטכניון סירבו להציג את פרטי הניסוי, שנערך ללא גורמי בקרה חיצוניים.


מצלמת מהירות, צילום: עמית שעל מצלמת מהירות | צילום: עמית שעל מצלמת מהירות, צילום: עמית שעל


בעקבות המשפט הודחה ניצב משנה שרית פילפסון, ראש מחלקת תביעות תעבורה במשטרה לאחר שניסתה להסתיר את העובדה כי כרמית העיד עדות שקר. השופט בדימוס דוד רוזן, נציב הביקורת על הפרקליטות המליץ להעמידה לדין על כך, אך בשנה שעברה היא קודמה לתפקיד בכיר במנהלת הקורונה.

המשטרה שינתה את מבנה הדוחות והקטינה את תצלומי הרכבים

אולם בעקבות הפסיקה בעכו, עליה נמנעה המשטרה לערער מחשש שתוכר כתקדים משפטי מחייב, החלו חלק משופטי התעבורה לזכות בכל זאת נהגים. המשטרה הקטינה את כמו הדוחות המחייבים הזמנה לבית משפט, והתרכזה בכאלה המציעים ברירת קנס, בתקווה שפחות נהגים יבקשו להישפט ויעלו בדיון את שאלת אמינות המצלמות. במקביל יזמה המשטרה משפטי אמינות חדשים, בתקווה לפסיקה שונה. כך שבינתיים מבלה גטסונידאס את זמנו בישראל בנסיעות לבתי משפט בבאר שבע, אשדוד וחיפה.

ובתוך כך שינתה המשטרה בחודשים האחרונים את מבנה הדוחות שמנפיקה מערכת הא3 לנהגים. השינוי העיקרי היה הקטנה משמעותית של תמונת הרכב המצולם, מגודל של 7 על 10 ס"מ, ל-3.3 על 6.5 ס"מ. הקטנת התמונה מקשה על זיהוי פרטים מתוכה שעשויים להביא לזיכוי הנהג, או נוכחות רכבים אחרים בסמוך, או פגמים אחרים.

במשרד לביטחון פנים סירבו להגיב, ומהמשטרה נמסר כי הנושא נמצא בהליך משפטי וכי היא פועלת להבאת כלל הראיות הנדרשות לבית המשפט. 

לגבי הקטנת התמונות נמסר כי "תצורת הדוח שונתה בתחילת השנה על מנת להנגיש לאזרח דוח המכיל את כל פרטי העבירה בצורה ברורה. בשל האמור היה צורך להקטין את התמונה וזאת מבלי לפגוע בזכויות המשפטיות של מקבל הדוח. זכות העיון בתמונות מתאפשרת גם באמצעות שליחתן למקבל הדוח למייל והחל מיום 01.09.21 ניתן לעיין בתמונות באמצעות האזור האישי במרכז לגביית קנסות, בתמונות שצולמו מאותו תאריך".

תגיות