אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הסוף לכפל הביטוחים: רפורמה דרמטית בביטוחי הבריאות הפרטיים יוצאת לדרך ועידת התחזיות 2019 ד"ר משה ברקת הממונה על רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון | צילום: עמית שעל

פרסום ראשון

הסוף לכפל הביטוחים: רפורמה דרמטית בביטוחי הבריאות הפרטיים יוצאת לדרך

רשות שוק ההון מציגה רפורמה משמעותית בביטוחי הבריאות הפרטיים, שתאפשר להשוות בצורה שקופה יותר בין פוליסות; החברות יחויבו להציע למבוטחים פוליסה פרטית אחידה ו"רזה" שתתמקד רק בהשתלות, ניתוחים ותרופות שאינן בסל הבריאות; הבשורה הגדולה: על החברות ייאסר למכור לנו רכיבים בפוליסה שכבר יש ברשותנו

19.10.2021, 10:59 | אדריאן פילוט

רשות שוק ההון משיקה הבוקר (ג') רפורמה דרמטית בביטוחי הבריאות הפרטיים. הרפורמה תחייב את חברות הביטוח להציע למבוטחים פוליסות ביטוח פרטיות אחידות. הפוליסות שיהיו "רזות" יתמקדו אך ורק ב"קטסטרופות", שאינן מכוסות על ידי סל הבריאות.

הפוליסות האחידות שיחויבו חברות הביטוח להציע יכללו שלושה מרכיבים: השתלות, ניתוחים ותרופות שאינן בסל הבריאות. בנוסף לכך יוכלו החברות להציע למבוטחים גם רכיב
הכולל ניתוחים בישראל, וכל מבוטח יוכל לבחור אם להטמיע לפוליסה שלו. יצוין כי סוכנים המשווקים את הפוליסות יחויבו לשווק את הפוליסה האחידה.

הממונה על רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון משה ברקת, צילום: עמית שעל הממונה על רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון משה ברקת | צילום: עמית שעל הממונה על רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון משה ברקת, צילום: עמית שעל

מטרת המהלך היא לאפשר למבוטחים להשוות בין רכיבי פוליסות הביטוח הפרטיות, דבר שכיום כמעט בלתי אפשרי לעשות. 

אחת הבשורות המשמעותיות של הרפורמה היא שהיא אוסרת על כפל ביטוחי, אחת הבעיות הקשות ביותר כיום בשוק ביטוחי הבריאות הפרטיים בישראל. במסגרת הרפורמה יחויבו החברות לוודא שהן לא מוכרות למבוטחים רכיבי ביטוח שכבר יש להם, וכל פוליסה תוכל לכלול כפל ביטוחי של עד 10% מהסעיפים לכל היותר.

לפי נתוני OECD, ישראל היא שיאנית עולמית בכפל ביטוחי הבריאות הפרטיים, כאשר חלק מהישראלים מחזיקים אפילו שלושה ביטוחים פרטיים. הרפורמה שמוביל ברקת תאסור על חברות ביטוח למכור פוליסות שרוב הכיסויים בהן כבר קיימים בפוליסות אחרות.

חריג אחד לאיסור זה - שאותו חברות הביטוח יוכלו לנצל - יאפשר למכור סעיפים ספציפיים בפוליסות - מתוך נושאים רחבים יותר שבהם קיים כפל ביטוחי.

נדבך נוסף ברפורמה של ברקת נוגעת להפסקת ההנחות קצרות הטווח הניתנות ללקוחות, וזאת על מנת לחסל את מה שמכונה "אשליית מחיר הזול". 

בקרב חברות הביטוח מקובל להציע ללקוחות הנחות משמעותיות לתקופה של שנה או שנתיים כדי לפתות אותם להצטרף לביטוח, אך מיד לאחר מכן מחיר הפוליסה קופץ, בעוד המבוטח כלל אינן מודע לכך. 

במסגרת הרפורמה הפרקטיקה הזו תבוטל, ועל פיה כל חברה שתבקש להעניק הנחה תהיה חייבת לדבוק בה לתקופה ממושכת של לפחות 10 שנים.   

התגובה בשוק

מדד המניות ת"א ביטוח ירד היום בשיעור של 0.55% לעומת מדד תל אביב 35 שהוסיף 0.08% ותל אביב 125 שהוסיף 0.25%. 

שוק ענף הבריאות גדל באופן קבוע בשנים האחרונות. על פי נתוני רשות שוק ההון בשנת 2019 הסתכמו היקף הפרמיות שנמכרו בענף ב-12.02 מיליארד שקל. מדובר בעלייה של כמעט 8% לעומת היקף הפוליסות שנמכרו שנה קודם לכן וכמעט 28% מאז 2016, השנה שבה השיקה הרשות רפורמה קודמת בענף, שכללה השוואה בין תנאי הניתוחים בין הפוליסות.  

הראל היא חברת הביטוח שמזוהה עם ענף ביטוחי הבריאות וזו שמחזיקה בנתח השוק הגדול ביותר בענף 39%. שלא במפתיע, מניית הראל הייתה מבין המניות שהציגו את ירידת השווי הגדולה ביותר – 2.3%.  הראל רשמה רווח של 81 מיליון שקל ברבעון השני של השנה במגזר הבריאות, לעומת רווח של 256 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. 

מתחילת השנה עלה מדד מניות הביטוח עלה 38.4%. המדד מורכב ממניות חברות ביטוח, בתי השקעות וחברות אשראי חוץ בנקאי. מבין חברות הביטוח מובילה מניית הפניקס עם עלייה של 63%. אחריה ליברה עם תשואה של כמעט 38% ואיילון שעלתה 49.5%. 

מומחים בענף הבריאות אינם ממהרים להכריז על פגיעה פוטנציאלית עתידית ברווחי חברות הביטוח בענף הבריאות. שי מלמד, מנכ"ל מלמד יועצים, המספקים ייעוץ ביטוחי עבור חברות, ציין בהקשר זה: "אף לקוח לא ישנה את הבחירה שלו על בסיס בחירה או השוואה. הלקוח לא יודע בדיוק באילו פוליסות ביטוח הוא מחזיק. הרשות יכולה הייתה לקבוע שחברות ביטוח צריכות להחזיר באופן קבוע לפחות 70% מהפרמיה שהם גובים מהמבוטחים עבור הוצאות רפואיות למבוטחים. רפורמה כזו הייתה מביאה לזעזוע ברווחי חברות הביטוח בענף הבריאות".

אודי פרישמן יועץ בביטוחי בריאות, אף מאמין שהרפורמה דווקא יכולה לחזק את רווחי חברות הביטוח. לדבריו, "כל פעם שהמבטח מדבר על רפורמה, השוק מקבל את זה כהרעה בתנאי הפוליסה הקיימים ועל כן יש גידול במכירות. בסוף כל המבוטחים משלמים בגלל שהם חשים שהם צריכים את פוליסת הביטוח". 


תגיות