אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בעלות 4.6 מיליארד שקל - ועדת הכלכלה אישרה שני נתיבים מהירים נוספים בכניסה לגוש דן הנתיב המהיר. בעתיד יהיו 2 נוספים | צילום: רודי אלמוג

בעלות 4.6 מיליארד שקל - ועדת הכלכלה אישרה שני נתיבים מהירים נוספים בכניסה לגוש דן

הנתיבים החדשים, שכלולים ברפורמת התחבורה בחוק ההסדרים, ייסללו ממחלף מבוא איילון בכביש 20 בדרום עד למחלף נתניה בכביש 2 בצפון - ויצטרפו לנתיב המהיר בכביש 1. העבודות צפויות להתחיל לאחר אישור התקציב ולהסתיים ב-2025

19.10.2021, 13:57 | יובל שדה

ועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן) אישרה הבוקר (ג') חלק נוסף מרפורמות התחבורה של חוק ההסדרים, והפעם מדובר על תיקון חקיקה שיאפשר את הקמתם של שני נתיבים מהירים בכניסה לגוש דן. התוכנית תזכה לאור ירוק סופי רק לאחר אישור התקציב וחוק ההסדרים בכנסת בקריאה שנייה ושלישית.


קראו עוד בכלכליסט:


שני הנתיבים ייסללו מצפון ומדרום לגוש דן, ויצטרפו לנתיב המהיר שקיים כיום ממזרח לגוש דן על כביש 1. אורכם המשותף של שני הנתיבים המהירים יעמוד על 75 ק"מ, ואלו יימתחו ממחלף מבוא איילון בכביש 20 (איילון) בדרום עד למחלף נתניה בצפון (כביש 2). 

במסגרת הפרויקט יוקמו שני מתחמי תחבורה משולבים שיכללו חניוני רכב פרטי, רציפים למערך היסעים ותחבורה ציבורית, מרכזי בקרה ומתקנים לשירות הנוסעים. בשלב הראשון יוקמו המתחמים בשפיים ובראשון לציון, ובהמשך יוקמו מתחמים נוספים לאורך כביש 5. 

לפי לשון חוק ההסדרים, הנתיבים המהירים יאפשרו נסיעה בחינם למערך היסעים ייעודי, לתחבורה ציבורית ולרכבים רבי-תפוסה, וכן יאפשרו נסיעה לרכבים פרטיים באגרה שתיקבע על בסיס הקיבולת הפנויה בכביש (בדומה לנתיב המהיר הקיים בכביש 1). 

הנתיב המהיר על כביש 1, צילום: רודי אלמוג הנתיב המהיר על כביש 1 | צילום: רודי אלמוג הנתיב המהיר על כביש 1, צילום: רודי אלמוג


הפרויקט ינוהל על ידי חברת נתיבי איילון והחברה המבצעת היא חברת "נתיב לעיר". התקציב המלא לפרויקט, כולל הקמתם של המתחמים החדשים, עומד על 4.6 מיליארד שקל. העבודות צפויות להתחיל לאחר אישור התקציב ואלו צפויות להסתיים בשנת 2025.

לפי התיקונים לחוק שאושרו בוועדת הכלכלה, תינתן לנהגים האפשרות להיכנס לנתיב ללא הרשמה מראש. עם זאת, מי שייכנס ללא הרשמה מראש ישלם נוסף על האגרה גם דמי גבייה, בדומה לנעשה בכבישי אגרה אחרים בארץ. הוועדה ביקשה לוודא "מידתיות" בדמי הגבייה. 

בנוסף, התיקונים יאפשרו לשרת התחבורה לתת עדיפות לתחבורה ציבורית ורכבים שיתופיים בנתיב, כדי למנוע מצב שבו הנתיב פקוק והאוטובוסים עומדים יחד עם הרכבים הפרטיים. הממשלה ביקשה מהוועדה לאפשר לבעל הזיכיון להפעיל מצלמות לזיהוי הרכבים, ובעניין זה ביקשה הוועדה לוודא שלא תהיה פגיעה בפרטיות הציבור.

מיכאל ביטון: "הנתיב המהיר מוכיח את עצמו ומי שנכנס לתל אביב מרגיש זאת. הנחנו יסודות להרחבה לנתיבים מהירים נוספים ושיפור עבודתם, בלי להתעלם מכך שחובת הממשלה להתבונן בנגישות של תושבי אילת אחרי סגירת שדה דב, נגישות תושבי הנגב והגליל למרכז ועוד המון משימות. בסוף רוב הכסף התחבורתי מושקע במרכז הארץ, אבל נהיה עם יד על הדופק לוודא שפרויקטים בנגב ובגליל לא נזנחים ונדאג לאינטרס הרחב של הציבור".

תגיות