אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
למה פייפאל מתעניינת בפינטרסט? גטי

כלכליסט-טק

למה פייפאל מתעניינת בפינטרסט?

חלוצת התשלומים ברשת, שהולידה ענקים כמו אלון מאסק, רייד הופמן ופיטר ת'יל, נאלצת לחזות בשנים האחרונות בגוגל, אפל ואמזון מדירות אותה מהאקוסיסטם שלהן. רכישת פינטרסט תוכל לאפשר לחברה להקים אקוסיסטם משלה, שבו היא תהיה שיטת התשלום היחידה

20.10.2021, 21:58 | עומר כביר

לפייפאל יש בעיה. חלוצת התשלומים ברשת, החברה שהולידה את אלון מאסק, רייד הופמן ופיטר ת'יל, שבישלה את המייסדים של יוטיוב, יילפ ואחרים – הלוא הם "מאפיית פייפאל" הידועה לשמצה  – החברה הזו עלולה להפוך לבלתי רלוונטית. ומהר.

קראו עוד בכלכליסט:

גוגל, אפל ואמזון כולן עושות שימוש בשירותים משלהן באתר הקניות שלהן ובאתרים אחרים שעובדים אתן. ובינתיים מתחרות צעירות כמו Stripe ו-Shopify תופסות נתחים הולכים וגדלים בשוק התשלומים של עסקים מקוונים קטנים, שפעם היה בשליטה הכמעט בלעדית של פייפאל. במקביל החברה החמיצה את הפעילות בעולם המקוון, בין אם כספקית שירותי סליקה מבוססי מובייל (דוגמת סקוור של ג'ק דורסי), ובין אם כמפעילת ארנק מובייל דוגמת אפל פיי או גוגל פיי.

פייפאל ופינטרסט, צילומים: שאטרסטוק פייפאל ופינטרסט | צילומים: שאטרסטוק פייפאל ופינטרסט, צילומים: שאטרסטוק

זה לא שאין לחברה עסקים נרחבים, זה לא שהיא אינה כוח מרכזי בעולם התשלומים המקובל. למעשה השנה וחצי מאז פרוץ הקורונה היו מצוינות בעבור החברה, שיותר מהכפילה את השווי שלה לכ-300 מיליארד דולר בזכות זינוק בקניות מקוונות. אבל במונחים של האינטרנט היא דינוזאור גדול ואטי, שאם לא יעבור אבולוציה מהירה נמצא בדרך המהירה להכחדה. 

אז מה יכולה לעשות חברה שחוששת מאובדן הרלוונטיות ורואה איך שחקניות גדולות מדירות אותה מהאקוסיסטם שלהן, אבל שעדיין יש לה קופת מזומנים לא מבוטלת והנהגה חפצת חיים? מקימה אקוסיסטם משלה, כמובן, שבו היא תהיה שיטת התשלום היחידה, ושבו אף אחד לא יוכל לזרוק אותה החוצה. זה אחד הגורמים המרכזיים שעומדים מאחורי ההתעניינות של פייפאל ברכישת פינטרסט, לפי דיווח של בלומברג, בעסקה בשווי 39 מיליארד דולר. 

הקורונה עשתה נפלאות לשווי של פייפאל, אבל במונחים של האינטרנט היא דינוזאור גדול ואטי, שאם לא יעבור אבולוציה מהירה נמצא בדרך המהירה להכחדה

לפייפאל אין שאיפה להיכנס לתחום הרשתות החברתיות, יש לה שאיפה ליצור אקוסיסטם סחר מקוון שבו היא השליטה היחידה על אמצעי התשלום והסליקה. פינטרסט, הרשת החברתית הוויזואלית שבה משתמשים משתפים אוספים שונים שאצרו, נמצאת בעיצומו של מהלך לשילוב סחר מקוון בצורה נרחבת בפלטפורמה. היא השיקה כלים שמאפשרים למשתמשים להפוך את האוספים שלהם למכירים, ומחזקת את הקשר בין האתר לקניות. פייפאל מקווה למנף את השינוי הזה ליצירת שחקנית סחר מקוון משמעותית חדשה שתחזק ותבצר אותה, תהפוך אותה לשחקנית ורטיקלית כמו אמזון, ולא רק לספקית של מערכות אחרות. 

הרכישה משתלבת עם שורה של רכישות מהשנים האחרונות, שכולן נועדו לגוון את היקף הפעילות שלה ולמצב אותה טוב יותר בשוק מרובה המתחרות הנוכחי. ב-2018 היא רכשה את iZettle  האירופית, שמפתחת פלטפורמת סחר לעסקים קטנים כדי לשפר את המיצוב שלה מול סקוור. ב-2019 השקיעה 4 מיליארד דולר ברכישת מנוע השוואת המחירים Honey Science, שסיפק לה גישה לתובנות ביג דאטה משמעותיות על התנהגות צרכנים. ובספטמבר היא סגרה עסקה של 2.6 מיליארד דולר לרכישת Paidy היפנית, שמספקת שירותי "קנה עכשיו, שלם אחר כך". 

לפייפאל אין שאיפה להיכנס לתחום הרשתות החברתיות, יש לה שאיפה ליצור אקוסיסטם סחר מקוון שבו היא השליטה היחידה על אמצעי התשלום והסליקה

כל רכישה כזו מחזקת היבט אחר בפעילות של פייפאל, מכניסה אותה לתחום פעילות חדש, אך כזה שקרוב מאוד לפעילות הליבה שלה. פייפאל, לזכותה ייאמר, לא שוכבת בשקט. היא מזהה את הסכנות העתידיות שמרחפות מעליה, לא מתבלבלת מהצמיחה הנקודתית בהיקף הפעילות שהיא תוצאה של גורמים חיצוניים חד-פעמיים, ומנצלת אותה על מנת למצב מחדש את הפעילות שלה ולחזק אותה לקראת התחרות העתידית. פייפאל אולי בדרך לאובדן רלוונטיות, אבל בהנהגת החברה עושים כל מה שאפשר על מנת לשנות את הכיוון, לפני שיהיה מאוחר מדי. אלון מאסק יכול להיות גאה.


שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות