אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בקשה לאישור ייצוגית: חברות האשראי מוחקות נקודות טיסה ללא הודעה מתאימה צילום: עמית שעל

בלעדי

בקשה לאישור ייצוגית: חברות האשראי מוחקות נקודות טיסה ללא הודעה מתאימה

המועצה הישראלית לצרכנות טוענת כי חברות האשראי מפרסמות באופן בולט את מסלולי מועדוני התעופה ואת האפשרות לצבור נקודות, אבל ההודעה שנשלחת על המחיקה הצפויה של הנקודות היא באותיות קטנות שניתן לפספסן. "הלקוחות מאבדים נקודות טיסה בשווי מיליונים", נטען

26.10.2021, 14:08 | ליטל דוברוביצקי

המועצה הישראלית לצרכנות הגישה היום (ג') לבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשה לאישור תביעה כייצוגית נגד חברות האשראי המרכזיות - ישראכרט, מקס וכאל - בטענה למחיקת נקודות שצברו הלקוחות במועדוני התעופה שמפעילות החברות, מבלי לשלוח הודעה מתאימה על כך כמתחייב בחוק.

בבקשה נטען כי חברות האשראי מציעות ללקוחותיהן להצטרף למועדוני לקוחות שונים שבמסגרתם יכולים הלקוחות לצבור זכויות על כל ביצוע עסקה בכרטיס. בין תוכניות ההטבות הפופולאריות שמפעילות חברות האשראי ישנם "מסלולי התעופה" שהם תוכניות שמאפשרות ללקוחות לצבור אצל החברות נקודות על כל עסקה, שאותן זכאיים הלקוחות לבקש להמיר לנקודות במועדוני הנוסע המתמיד של אל על וחברות תעופה נוספות.

נתב"ג, צילום: עמית שעל נתב"ג | צילום: עמית שעל נתב"ג, צילום: עמית שעל

נטען כי תקופת צבירת הזכויות במסלולי התעופה היא שנה וחברות האשראי קובעות כי ככל שלא מבוצעת על ידי הלקוחות המרה יזומה של הזכויות שנצברו בתוך 3 חודשים מתום תקופת הצבירה - כל הנקודות נמחקות באופן אוטומטי.

"הלקוחות מאבדים נקודות טיסה בשווי מיליונים"

בדיקת המועצה לצרכנות העלתה כי חברות האשראי מפרסמות באופן בולט את מסלולי מועדוני התעופה ואת האפשרות לצבור זכויות ולהפיק מכך "רווח", אולם אין גילוי נאות לטענת המועצה לגבי המחיקה הצפויה של הנקודות, והחברות שולחות הודעה על כך ללקוחותיהן רק באותיות הקטנות במסגרת דפי פירוט החיובים החודשיים אשר נשלחים ללקוחות בחודשים הסמוכים למועד המחיקה. 

המועצה טוענת כי מניסיונה בטיפול בתלונות עולה שצרכנים רבים לא טורחים לפתוח את המעטפה שבתוכה מצויים דפי פירוט החיובים החודשיים וכי רבים עוד יותר כלל אינם קוראים את המידע שנכתב בהם באותיות הקטנות.

עוד נטען כי בשנת 2017 יזם המחוקק תיקון חקיקה מקיף שמטרתו להבטיח כי הלקוחות שחברים במועדוני לקוחות יהיו מודעים לכל שינוי ולסיום תוכנית ההטבות על מנת לאפשר להם לממש את זכויותיהם מבעוד מועד. בהתאם, קובע החוק כי על חברות האשראי לשלוח  ללקוח הודעה על מועד סיום תוכנית ההטבות, בין שלושה לארבעה חודשים מראש, וכן על זכותו לממש את ההטבות או את הזכויות לפי תכנית ההטבות עד תום התקופה.

אילוסטרציה , צילום: שאטרסטוק אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק אילוסטרציה , צילום: שאטרסטוק

המחוקק ביקש למעשה לוודא שחברות יידעו באופן אפקטיבי את הלקוחות בדבר סיום תוכניות ההטבות ומועד פקיעת הזכויות וחייב אותן לשלוח ללקוחותיהן הודעה בדרכים נגישות כגון SMS, דוא"ל ועוד.

ואולם, נטען כי  מבדיקת המועצה עלה כי בפועל חברות האשראי בוחרות לכלול את המידע בדבר מחיקת הנקודות שצברו אם לא יפעלו להמרתן לנקודות במועדוני התעופה, בדף פירוט החיובים החודשי. לעמדת המועצה, אופן הצגת המידע בדבר הצורך בהמרת הנקודות ומחיקתן הצפויה אם הלקוח לא יפעל בהתאם, נוגד את לשון החוק ומטרתו המפורשת. כך מאבדים לקוחות חברות האשראי, מדי שנה, נקודות במועדוני תעופה בשווי מיליוני שקלים.

המועצה לצרכנות הגישה את הבקשה לאישור תובענה כייצוגית כדי לחייב את חברות האשראי להשיב ללקוחות את הנקודות שנמחקו להם, לחייבן לשלוח בעתיד הודעות מתאימות ליידוע אפקטיבי וממשי בדבר הצורך בהמרת נקודות, בהתאם לחוק ולקבוע באופן עקרוני כי הכללת מידע מהותי ללקוחות במסגרת דפי פירוט החיובים החודשיים אינו בגדר הודעה כדין. 

המועצה מבקשת לייצג את כול לקוחות המשיבות שצברו אצלן נקודות תעופה/טיסה בעקבות שימוש בכרטיסי אשראי ואלו נמחקו ללא יידוע ראוי של הלקוחות ומבלי שנשלחה להם הודעה מתאימה. 

את המועצה מייצגים בהליך זה עו"ד מיכאל אדלר ועו"ד אלרן שפירא בר-אור.



שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות