אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הקמעונאים יכולים לעצור את גל ההתייקרויות מימין: אייל רביד מנכ"ל רשת ויקטורי ואיציק אברכהן מנכ"ל שופרסל | צילום: אוראל כהן

פרשנות

הקמעונאים יכולים לעצור את גל ההתייקרויות

כדי שמכירות המותג הפרטי שלהם לא ייפגעו צריכים הקמעונאים שהיצרנים הגדולים יעלו מחירים. ואולם, לפני שהם מכניסים למשחק את היצרנים והיבואנים, כדאי לקמעונאים לזכור את התגובה הכואבת של הצרכנים לפני עשור לעליות מחירים

30.10.2021, 22:27 | נורית קדוש

המשקאות הממותקים וכלי הפלסטיק החד־פעמיים עומדים בפני התייקרות בעקבות הטלת מס קנייה. אלא שקמעונאים דומיננטיים בענף המזון מנצלים זאת כדי לפעול להתייקרות רחבת היקף. אייל רביד, מנכ"ל ומבעלי השליטה ברשת ויקטורי, העלה פוסט שהתריע ש"לפנינו ממש צונאמי של עליות מחירים". את דבריו חיזק איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל, שאמר בשבוע שעבר כי לא קיבל בשנה וחצי האחרונות בקשות להעלאות מחירים מהיצרנים והיבואנים הגדולים, אבל יצרנים קטנים שמוצריהם מבוססים חומרי גלם שהתייקרו בבורסות הסחורות, כמו שמן וקמח, ביקשו וקיבלו אישור העלאת מחירים.

קראו עוד בכלכליסט:

מה שאברכהן לא אמר הוא שכמה מאותם יצרנים קטנים הם יצרני המותג הפרטי של שופרסל, שמוצריו מהווים כרבע ממכירות הרשת. זכות הקיום של מוצרי מותג פרטי היא מחיר נמוך בהשוואה למותגים המובילים. אלא שברגע שהתייקרו מוצרי המותג הפרטי, המבוססים על יצרנים מקומיים קטנים שלא יכולים לספוג התייקרויות, הצטמצם פער המחירים בינם ובין מוצרי המותגים המובילים. לכן כדי שמכירות המותג הפרטי לא ייפגעו, צריך לשמר את הפער הזה ולשם כך, צריכים הקמעונאים שהיצרנים הגדולים יעלו מחירים. אפשר היה לראות בדבריו של אברכהן מסר ליצרנים הגדולים, שלפיו המתחרים הקטנים כבר העלו מחירים, דבר שעשוי לדרבן אותם לפעול באופן דומה.

משקאות קלים באחת מרשתות השיווק, צילום: שאול גולן משקאות קלים באחת מרשתות השיווק | צילום: שאול גולן משקאות קלים באחת מרשתות השיווק, צילום: שאול גולן

מגלים איפוק

זה לא האיתות הראשון שקיבלו היצרנים והיבואנים הגדולים מאברכהן בעניין העלאות המחירים. כבר לפני כחצי שנה העריך אברכהן בשיחה עם “כלכליסט” כי עד חג הפסח לא יהיה מי שיעז להעלות מחירים. מהאמירה אפשר היה להבין כי אחרי פסח יתקבלו בקשות מסוג זה בהבנה. אלא שהחשש של היצרנים מביקורת ציבורית גרם להם לגנוז תוכניות מסוג זה ולנסות להתייעל או לצמצם מבצעי הוזלות כחלופה לשינוי המחירונים.

כלים חד-פעמיים, צילום: shutterstock כלים חד-פעמיים | צילום: shutterstock כלים חד-פעמיים, צילום: shutterstock

על פניו יש לספקים את כל הסיבות להעלות מחירים: עלויות השינוע של הסחורות מחו"ל זינקו, קשה מאוד להשיג עובדים, מחירי האנרגיה טיפסו בשיעור דו־ספרתי מתחילת השנה ומעל הכל, רובם לא העלו מחירים בשנים האחרונות. אלא שהיצרנים הגדולים יודעים שמצופה מהם לנהוג באחריות, והם משתדלים לעשות זאת. מאז ירידת המכירות הכואבת שספגו כשהעלו מחירים ב־2013, פועלים היצרנים לשימור רווחיותם בדרכים אחרות. הם הותירו את מחירי מוצרי הבסיס ללא שינוי, ובמקביל פיתחו מוצרי מזון חדשניים שתג המחיר שלהם גבוה.  

יצירת אווירה

מחירי חלק מהמוצרים ברשתות השיווק יעלו בשבועות הקרובים. בשבוע שעבר הודיעה מי עדן לקמעונאים שתעלה מחירים, וניתן להעריך כי יתקבלו הודעות דומות מספקים נוספים. גם חוק הפיקדון שייכנס לתוקף בעוד חודש יהיה הפרומו להתייקרות מחירי המשקאות, במקביל לכלי הפלסטיק. להתייקרויות אלה אחראי שר האוצר אביגדור ליברמן, אלא שיש הבדל גדול בין עליות מחירים נקודתיות ומדודות — שכמותן חווינו גם בשנה החולפת, עם החלטת חוגלה להעלות את מחירי מוצרי הנייר שלה ועם עליית מחירי הדגים — לבין יצירת אווירה של גל התייקרויות כולל. 

הקמעונאים יודעים זאת וצריכים לחשוב פעמיים לפני שיכניסו לזירה את היצרנים והיבואנים. כל הגורמים הללו צריכים לזכור את התגובה הכואבת של הצרכנים לפני עשור, והקמעונאים צריכים לזכור טוב מכולם, שכן את המחיר הגבוה ביותר הם אלה ששילמו כשהצרכנים צמצמו את היקפי הקניות.

תגיות