אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פוםוום: נתונים וולונטריים זה טוב, דו"ח רבעוני זה מצוין צילום: שאטרסטוק

פוםוום: נתונים וולונטריים זה טוב, דו"ח רבעוני זה מצוין

החברה, שמפרסמת נתונים פעם בחצי שנה, פרסמה וולונטרית נתונים על זינוק במכירות וברווח הגולמי ומנייתה זינקה, אך דו"ח רבעוני מלא היה עדיף

31.10.2021, 22:25 | יניב רחימי

את העלייה החדה ביותר היום בבורסה רשמה מניית פוםוום, שזינקה ב־18% במחזור של 1.6 מיליון שקל, הגבוה פי 14 מהממוצע היומי. מאחורי הסתערות המשקיעים על מניית החברה, העוסקת במכירת תמונות של מבקרים במקומות בילוי, עומדת מצגת שפורסמה ובה מבחר נתונים על ביצועיה ברבעון השלישי.


קראו עוד בכלכליסט:

גולת הכותרת של המצגת: הכנסות פוםוום ברבעון השלישי קפצו פי 2.5 והסתכמו ב־68 מיליון שקל בהשוואה להכנסות של 27 מיליון שקל ברבעון הקודם. הרווח הגולמי ברבעון השלישי זינק פי 3.2 והסתכם ב־15.6 מיליון שקל בהשוואה ל־4.9 מיליון שקל ברבעון הקודם. אם מתייחסים לתחזית של פוםוום לסיים את 2021 עם הכנסות של 70 מיליון שקל, אפשר להבין את התלהבות המשקיעים מכך שהחברה הגיעה ליעד כבר בתום הרבעון השלישי.

מה קרה לרווח התפעולי של פוםוום ברבעון השלישי? איך הצמיחה בהכנסות השפיעה על השורה התחתונה? הדיווח של פוםוום איננו בגדר דו"חות כספיים, המבוקרים על ידי רואי חשבון, אלא מצגת למשקיעים, שמגלה טפח ומסתיר טפחיים. מכיוון שפוםוום בחרה לפרסם דו"חות במתכונת חצי שנתית, תוצאותיה העסקיות המלאות יפורסמו רק בדו"חות הכספיים השנתיים במרץ 2022. עד אז, המשקיעים ייאלצו להסתפק בנתונים שפוםוום פרסמה באופן וולונטרי. נתונים שהנהלת החברה יכולה ורוצה לשתף.

פוםוום היא לא מקרה בודד, אלא חלק מתופעה הולכת ומתרחבת של חברות שבחרו במתכונת דיווח חצי שנתית ושמספקות למשקיעים באופן וולונטרי הצצה לתוצאותיהן ברבעון הראשון או השלישי של השנה. את נכונות החברות לספק מידע בהתנדבות המשקיעים מפרשים כאינדיקציה לטיב התוצאות. אחרת, איזה אינטרס יש לחברה ציבורית "לרוץ לספר לחבר'ה" על הביצועים שלה? הציפיות שולחות את המשקיעים להקדים קנייה לדיווח ולהצטייד במניות לפני פרסום הנתונים. כך קרה גם במקרה של פוםוום, שהמניה שלה הגיבה כבר ביום חמישי האחרון בעלייה של 4.4% בעקבות הדיווח על הכוונה לפרסם מצגת נתונים וולונטריים ביום ראשון.




על פניו, נראה שמדובר במהלך שמיטיב עם כולם. אלא שכמו שלכל דבר זמני יש נטייה להפוך לקבוע, כך גם מהלך וולונטרי הופך עם הזמן להכרחי. חברה שבחרה לפרסם נתונים באופן וולונטרי כשבאמתחתה בשורות טובות, גוזרת על עצמה קיתונות של ביקורת אם תחדל מלעשות כן כשהנתונים שיהיו בידיה יהיו פחות מחמיאים.

לכאורה, הנימוס מחייב משקיע שקיבל נתונים וולונטריים להודות על כך, כפי שמצופה מאדם שלא יבדוק את השיניים של הסוס שקיבל במתנה. אלא שבשוק ההון למידע שאינו גלוי יש פעמים רבות חשיבות שאינה פוחתת מזאת שיש למידע הגלוי. קל וחומר במקרים שבהם הנהלת החברה היא ששולטת בנתונים שייחשפו לציבור, ובאלו שלא.


פארק לגולנד בבריטניה, צילום: אי פי איי פארק לגולנד בבריטניה | צילום: אי פי איי פארק לגולנד בבריטניה, צילום: אי פי איי


במקרה של פוםוום הרווח בפרסום הנתונים ביחס לשורה העליונה גדול מההפסד מאי־פרסום הנתונים בנוגע לשורה התחתונה, משתי סיבות. ראשית, הצמיחה שחוותה החברה ברבעון השלישי משמעותית דייה כדי שיהיה זה ראוי לשתף את הציבור במידע. שנית, הנהלת פוםוום הצהירה שכרגע היא לא מחפשת איזון, אלא נתח שוק. במילים אחרות, ממילא בשלב זה הרווח הוא לא פונקציית המטרה של החברה. לעתיד לבוא, טוב תעשה הנהלת פוםוום אם תמליץ לדירקטוריון החברה לחזור בו מהחלטתו לאמץ את ההקלות שניתנות לתאגידים קטנים, המאפשרות דיווח במתכונת חצי שנתית, ותחת זאת לקבל וולונטרית החלטה לפרסם דו"חות כספיים רבעוניים באופן לא וולונטרי.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות