אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
למה עיכב החשב הכללי את השעיית דניה סיבוס ממכרזים של המדינה? גיל יוחנן

בלעדי

למה עיכב החשב הכללי את השעיית דניה סיבוס ממכרזים של המדינה?

בשל היקף גבוה של צווי בטיחות העביר מינהל הבטיחות הנחיה להשעות את דניה סיבוס מהתמודדות במכרזי מדינה לתקופה של חצי שנה; החשב הכללי הורה על יישום ההנחיה ואף הסיר את דניה מרשימת הקבלנים המוכרים, אבל לאחר פניית החברה ושורת חברות נוספות החליט לבחון זאת מחדש. החשכ"ל: "הוחלט להתלות את ההשעיה לאור פניית מינהל הבטיחות"

07.11.2021, 12:56 | דותן לוי

האם דניה סיבוס, חברת ביצוע הבנייה והתשתיות השלישית בגודלה בישראל, קיבלה "הנחת סלב" ולא תושעה מהתמודדות במכרזי מדינה לתקופה של חצי שנה? תלוי את מי שואלים. 


קראו עוד בכלכליסט:

במכתב פנימי של אגף החשב הכללי באוצר אשר הגיע לידי "כלכליסט" מנחה רו"ח עוזי שר, סגן בכיר לחשב הכללי, את רמי נבון, מנהל מינהלת קבלנים מוכרים (קבלנים שמורשים להשתתף במכרזי תשתית ובניות של המדינה), להשעות את חברת דניה סיבוס בשל ריבוי ליקויים ועבירות בתחום הבטיחות בבנייה, שחלקן גרמו למוות. 

רו"ח יהלי רוטנברג, החשב הכללי , צילום: מיקי נועם אלון רו"ח יהלי רוטנברג, החשב הכללי | צילום: מיקי נועם אלון רו"ח יהלי רוטנברג, החשב הכללי , צילום: מיקי נועם אלון

שר כותב כי בהמשך להוצאת צווי בטיחות חמורים על ידי מינהל הבטיחות במשרד הכלכלה, הוא מבקש "לפעול להשעיית הקבלן הנ"ל מרשימת הקבלנים המוכרים". בדיקה באתר של החשכ"ל שבו מופיעה רשימת הקבלנים המוכרים, מגלה כי דניה אכן לא הופיעה בה נכון לסוף השבוע האחרון. 

עם זאת, אף ששני משרדי הממשלה – מינהל הבטיחות במשרד הכלכלה והחשכ"ל - פעלו בתחילה בהתאם לנוהל, בשל פנייה של חברת דניה סיבוס יחד עם חברות נוספות, בהן חברת אל-הר, החליט החשכ"ל לעכב לעת עתה את יישום ההשעיה לדניה וככל הנראה גם לחברות נוספות. 

החשכ"ל: "הוחלט להתלות את ההשעיה לאור פניית מינהל הבטיחות"

בדיקה נוספת מגלה כי אכן דניה חזרה לרשימת הקבלנים המוכרים. בתגובה לכך מסרו בחשכ"ל: "בעקבות פנייה של כמה חברות קבלניות שקיבלו לאחרונה הודעה על השעייתן ממאגר הקבלנים הממשלתי, לאור פניית מינהל הבטיחות בזרוע העבודה (ששייך למשרד הכלכלה - ד"ל) בעניינן לרשם הקבלנים, הוחלט להתלות את ההשעיה לכמה ימים בהתאם לבקשתן, כדי לטפל בעניינים הדרושים להן בעקבות ההשעיה. 

"ההשעיה נעשתה בהתאם לנוהל של החשב הכללי מיולי 2020 שנועד להוות שכבה נוספת של הרתעה לקבלנים שהצטברו אצלם עבירות בטיחות משמעותיות, וזאת במקביל להליכים המבוצעים על ידי רשם הקבלנים במשרד השיכון לאחר בדיקת פניית מינהל הבטיחות. החשב הכללי רואה בבטיחות ערך עליון ומחזק את החברות הנוקטות צעדים משמעותיים להגברת הבטיחות באתרי הבנייה בישראל".

מנכ"ל דניה סיבוס רונן גינזבורג, גיל יוחנן מנכ"ל דניה סיבוס רונן גינזבורג | גיל יוחנן מנכ"ל דניה סיבוס רונן גינזבורג, גיל יוחנן

הנוהל של החשב הכללי להשעיית קבלנים ממאגר הקבלנים המוכרים יצא בשנת 2019 תחת קריטריונים בעייתיים, שהיו עלולים לייצר נזקים גם למדינה היות שחלק גדול מהקבלנים שמופיעים במאגר היו עלולים להיכנס אליהם באופן מיידי. 

נוהל בעייתי

הנוהל קבע, כי קבלנים שלאתריהם הוצאו לפחות שני צווי סגירה בשל ליקויי בטיחות או תאונות קשות וקטלניות, יושעו ממאגר הקבלנים המוכרים לביצוע עבודות עבור הממשלה למשך שנה, במהלכה לא יורשו להשתתף במכרזי בנייה ממשלתיים. אלא שמיד לאחר פרסום הנוהל, החשב הכללי נסוג בו וביולי 2020 נכנס לתוקפו נוהל חדש שפורסם על ידי חטיבת נכסים רכש ולוגיסטיקה במשרד האוצר, ולפיו לאחר שמינהל הבטיחות בעבודה יעביר מכתב למינהל הקבלנים המוכרים בגין צווי בטיחות, תושעה החברה הקבלנית מהשתתפות במכרזים הללו לתקופה של חצי שנה. 

לפי מסמך של מינהל הבטיחות אשר התפרסם במרץ 2021, בכל רבעון יגבש המינהל רשימה של קבלנים שעל פי מערכת המידע נראה כי באתריהם, על פני תקופה של עד 36 חודשים אחורה, מתקיימות הפרות שיטתיות של חוקי ותקנות הבטיחות בעבודה. הנוהל לא מותיר בידי החשכ"ל שיקול דעת כפי שאכן קרה בפועל, כך שבכל מקרה המדינה התנהלה בניגוד לנוהל שהיא עצמה קבעה ובחוסר שקיפות. בדיון שנערך בכנסת בנושא הבטיחות התייחסה לנושא זהר קליין מחטיבת נכסים, רכש ולוגיסטיקה בחשב הכללי, והבהירה כי לחשב הכללי אין שיקול דעת בנושא ואף סיפרה כי לפי קריטריונים אלה כבר הושעו קבלנים. 

זירה של תאונת עבודה בפרויקט גינדי TLV, ברחוב קרליבך ת"א, שבה נהרג פועל בפרויקט של דניה סיבוס זירה של תאונת עבודה בפרויקט גינדי TLV, ברחוב קרליבך ת"א, שבה נהרג פועל בפרויקט של דניה סיבוס זירה של תאונת עבודה בפרויקט גינדי TLV, ברחוב קרליבך ת"א, שבה נהרג פועל בפרויקט של דניה סיבוס

"קבלן שהועברה לגביו פנייה כזאת, אנחנו משעים אותו מיידית מרשימת הקבלנים המוכרים, ובמקביל מתנהל מולו הליך של רשם הקבלנים. אבל אנחנו אומרים כמזמין ממשלתי כבר בשלב הזה שהועברה לגביו פנייה ונעשתה לגביו עבודה – ומינהל הבטיחות בזרוע העבודה, שהוא הגוף המקצועי, אומר מבחינתו שיש פה מקום לבדוק – אנחנו כבר בשלב הזה משעים אותו מרשימת הקבלנים המוכרים".

פגיעה קשה במוניטין החברה

משמעות ההשעיה עבור חברה כמו דניה סיבוס, אם תיושם, היא פגיעה גם בהיבט הכלכלי, וגם פגיעה קשה במוניטין החברה. דניה נחשבת לאחת החברות הבולטות בהקמת פרויקטים עבור המדינה, והיקפי הביצוע בפרויקטים הללו הם עצומים. רשימה חלקית של הפרויקטים כוללת את שדה התעופה רמון, עיר הבה"דים, קריית התקשוב, הקטע המזרחי של הקו האדום ברכבת הקלה, קריית הממשלה בירושלים, בית החולים שניידר, הקטע השביעי של כביש 6, גשר מוצא ועוד... לפי מצגת החברה שפורסמה ברבעון השני של 2021, כ-21% מהכנסות החברה הן מפרויקטים של תשתיות, ועוד 20% הן מפרויקטי בנייה שלא לענף המגורים שגם הם כוללים בחלקם פרויקטים המבוצעים עבור המגזר הציבורי. 

פרויקט עיר הבה"דים, של דניה סיבוס, צילום: חיים הורנשטיין פרויקט עיר הבה"דים, של דניה סיבוס | צילום: חיים הורנשטיין פרויקט עיר הבה"דים, של דניה סיבוס, צילום: חיים הורנשטיין

גם העיתוי נחשב לבעייתי, ערב אישור התקציב, מאחר וחלק מהפרויקטים נותרו בהמתנה לאישור התקציב. כך, למשל, לעבודות פרויקט המטרו שעלותו מוערכת ב-150 מיליארד שקל ורובן טרם החלו, חברת דניה היא מועמדת טבעית להתמודד על ביצוע העבודות, כך שפרסום מכרזים בתקופה שבה דניה מושעית עלול לפגוע בה בעיקר בטווח הארוך. 

למרות היקפי הפעילות של דניה סיבוס היא מחזיקה בתואר המפוקפק של שיאנית צווי הבטיחות, כך, בהתאם לדו"ח חצי שנתי שפרסם מינהל הבטיחות בחודש יולי השנה. בדו"ח זה דניה עמדה בראש הרשימה עם 12 צווי בטיחות מאז תחילת השנה. רק כשבועיים לפני פרסום הדו"ח נפל אל מותו פועל שעבד באתר של החברה במגדלי TLV של חברת גינדי השקעות בת"א. לצד זאת יש לומר כי בעקבות עבר של אירועי בטיחות ובראשם קריסת החניון ברחוב הברזל, דניה השקיעה משאבים רבים בהיבטי בטיחות. 

תגובת מינהל הבטיחות השייך למשרד הכלכלה טרם התקבלה.

תגובת דניה סיבוס: "דניה היא חברת הבנייה והתשתיות הגדולה בישראל, מבצעת עבודות בהיקפים של מיליארדי שקלים בשנה ומעסיקה במישרין ובעקיפין אלפי עובדים. קבוצת דניה משקיעה משאבים רבים בנושא הבטיחות בעבודה, תוך דאגה מתמדת לבטיחותם של עובדיה ועל מנת להוביל את ענף הבנייה בנושא זה ולחולל בו שינוי של ממש. אנו סומכים ידינו על הרגולטור והרשויות המוסמכות אשר יידעו לבחון באופן ענייני את הנושא".

 ממינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית שבזרוע העבודה (כיום תחת משרד הכלכלה והתעשיה): "אין למינהל הבטיחות שום קשר להחלטת החשכ״ל להשהות את ההשעיה".


שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות