אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
איך תשפיע תחרות Ironman בטבריה על כלכלת העיר? צילום: : IRONMAN GROUP

איך תשפיע תחרות Ironman בטבריה על כלכלת העיר?

אחר מגעים ארוכים הכריזה קבוצת קומטק כי מותג Ironman הבינלאומי יגיע בפעם הראשונה לישראל. בטבריה, בקומטק ובמשרדי הממשלה מקווים לאימפקט כלכלי של 150 מיליון שקל לפחות

10.11.2021, 12:14 | אוריאל דסקל

טריאתלון איש הברזל (Ironman Triathlon) של התאחדות הטריאתלון העולמית, הוא אחד ממותגי הספורט החזקים בעולם. שווי המותג הוא כמה מאות מיליוני דולר והוא מגיע עם עשרות אלפי ספורטאים מרחבי העולם - חובבנים ומקצועיים - שמאמינים בסלוגן (שיש עליו סימן מסחרי) המפורסם: Swim 2.4 miles! Bike 112 miles! Run 26.2 miles! Brag for the rest of your life".

ביולי האחרון החברה עברה רשמית מחברת דליאן וונדה לידי ענקית התקשורת Advance (שבבעלות חברות כגון Discovery ו-Reddit). מאחר ש-Advance היא חברה פרטית לא פורסמו פרטים פיננסים של העסקה, אך ככל הידוע שולם על התחרות והסימנים המסחריים שלה יותר מ-730 מיליון דולר. הגופים ערכו משא ומתן על איירונמן מאז מרץ 2020. ידוע שוונדה שילמה בסתיו 2015 כ-650 מיליון דולר לרכישת Ironman. החברה תמשיך לנהל את התחרות בסין. כמו כן, כחלק מהאסטרטגיה החדשה Advance התחילו בחיפוש אחר שטחים חדשים לתחרות. 

אימונים בכנרת לקראת תחרות Ironman, צילום: : IRONMAN GROUP אימונים בכנרת לקראת תחרות Ironman | צילום: : IRONMAN GROUP אימונים בכנרת לקראת תחרות Ironman, צילום: : IRONMAN GROUP

לאחר מגעים ארוכים הכריזה בחודש יוני האחרון קבוצת קומטק כי מותג Ironman הבינלאומי תגיע בפעם הראשונה בהיסטוריה לישראל. קבוצת קומטק - העומדת מאחורי אירועי ספורט גדולים שנערכו בישראל: הג'ירו דה איטליה, יורובאסקט, תחרות הגראנד סלאם בג'ודו ועוד - היא החברה שתקיים את הטריאתלון “IRONMAN 70.3”, בשיתוף עם חברת טרגט מרקט, ב-12 לנובמבר 2021 בטבריה.   

התחרות תערך במסגרת זכייתן של קבוצת קומטק וחברת טרגט מרקט במכרז של עיריית טבריה ומשרד התיירות להבאת אירועים בינלאומיים לעיר. התחרות היא בעלות הפקה בהיקף של 8 מיליון שקל כאשר עלות החזקת המותג, הזיכיון, נדרשת בהשקעה כספית נפרדת של כמה מיליונים נוספים (שאין עליהם פירוט). 

הסכומים שהושקעו הגיעו מעיריית טבריה, קבוצת קומטק, קרן סילבן אדאמס ומשרדי הממשלה בהם משרד התיירות ומשרד התרבות והספורט. כל המארגנים מאמינים שלתחרות יהיה אימפקט כלכלי משמעותי עבור טבריה ואולי ישראל - ולכן גם החליטו להשקיע את הכסף.

 "זו הפעם הראשונה של התחרות בעיר הכנרת"

על פי פרסומים קודמים על תחרויות Ironman ביוטה או בהוואי, ההכנסות לערים המארחות עמדו בין 15 מיליון דולר ל-30 מיליון דולר.  יו"ר הוועדה הממונה בטבריה, בועז יוסף, מאמין שהכנסה דומה תגיע גם לקופת העיר. "זו הפעם הראשונה של התחרות בעיר הכנרת", אמר לכלכליסט. "יש לזה משמעויות גדולות עבורנו. ראשית, מותג בינלאומי עצום שמגיע לעיר שלנו. שנית, אנחנו רוצים שזה ירגיש כמו בית לתחרות. זה משתלב עם הרצון שלנו שטבריה תהיה עיר תיירות ספורט מובילה. יש לנו כאן מגרש משחקים ימיים ענק - הכנרת. מגרש לשחיה, לגלישה, לסקי מים. אז המיתוג הזה חשוב".

וכלכלית, מה משמעויות? 

יוסף: "קודם כל, תוך זמן קצר מאוד מאות של משתתפים שילמו כסף כדי להבטיח את מקום בתחרות. 300 יורו כל אחד כדי להירשם לתחרות. הם הזמינו חדרים בחדרי המלון. רבים מהם ישארו כאן חמישי, שישי, שבת. אנחנו מדברים על 4,500 חדרי מלון מלאים. יומיים עולים 1,500 שקל כל אחד - רק זה לבד שווה הכנסה של 14 מיליון שקל. ולזה אפשר להוסיף - אוכל ושתייה במסעדות המקומיות ואנחנו מדברים כבר על עוד 6-7 מיליון שקל. אלו החישובים שלנו".

הכנרת, צילום: גיל נחושתן הכנרת | צילום: גיל נחושתן הכנרת, צילום: גיל נחושתן

בטווח הארוך, יוסף מאמין, ההכנסה של האירוע תהיה בעלת אימפקט של 150 מיליון שקל לפחות. ובטבריה כבר עכשיו מעוניינים לארח את האירוע יותר מפעם אחת. "זה באמת השיווק הכי טוב שיש", הוא אומר. "זה לבד שווה מיליונים. לפני ארבעה חודשים איגוד העולמי לגלישת רוח הגיע לתחרות בינלאומית לכנרת וקבע שהכנרת היא אחת המקומות הטובים ביותר לגלישה - זה משהו שהולך לעזור לנו למשוך עוד ועוד תחרויות בינלאומיות".

קשה להעריך את המספרים המדויקים לאירוע. רוב מארחי אירועי ספורט בינלאומיים מגזימים בתרומתם לקהילה המארחת - בייחוד בגלל ההשקעה הציבורית הגדולה בתשתיות. ואולם, במקרה של Ironman, אין הוצאה גדולה מדי על תשתיות (בניית אצטדיונים או אולמות). כפי שנאמר, מגרש המשחקים הוא הכבישים והכנרת. 

המחנות המקדימים - סימן לבאות?

"השנתיים האחרונות היו קשות ומאתגרות עבור העיר טבריה שרגילה לארח מאות אלפי תיירים בשנה ובשל הקורונה נפגעה", אומר דניאל בנעים, מייסד ומנכ״ל קבוצת קומטק. "אבל אנו כבר עדים להשפעה הכלכלית דרך המחנות המקדימים של קבוצות המתאמנים של  Ironman שבאו להתארח בעיר בסופי שבוע האחרונים, להעסקה של ספקים מקומיים, הלנות של צוותים וספורטאים שמביאים את המלונות בעיר להיות fully booked ועוד".

"לטובת קיום התחרות בעיר טבריה, משרד התרבות והספורט הקצה 4 מיליון שקל למתן מענים על צרכי התחרות" אומר רז פרויליך, מנכ"ל משרד התרבות והספורט. "אנחנו רואים זאת כחלק ממאמץ כפול. לאפשר לספורטאים הישראלים לצבור ניסיון מקצועי ובינלאומי וכן גם לייצר אפיק הכנסה רווחי למדינה בכלל ולעירייה בפרט". במשרד מאמינים שהאימפקט יהיה משמעותי בהוצאה צנועה יחסית.

לפי בנעים: "אימפקט כלכלי לא מודדים על פי תחרות אחת, המטרה המרכזית היא להמשיך לקדם את מדינת ישראל ואת אזורי הפריפריה. האימפקט הכלכלי הוא בכך שמים את טבריה על המפה העולמית, החשיפה שהיא תקבל באופן ישיר כמארחת התחרות, של המשפחות של המשתתפים שמגלים אותה כעיר נופש רלוונטית, ועד הפיכתה ליעד מוביל לאירועי טריאתלון נוספים בשל מיקומה האסטרטגי לתחרויות מסוג זה.  ההבדל הגדול בין תחרות  Ironman רשמית לתחרויות טריאתלון אחרות, וזיכיון של המותג הבינלאומי הגדול הזה, הוא שיש כללים וסטנדרטים מאוד מפורטים שעלינו לעמוד בהם, אנחנו בימים אלה מציגים את התוכניות של ההפקה להנהלה האירופאית והעולמית של המותג על מנת לקבל את אישורם לעמידה בכל הרגולציה של הפקת תחרות  Ironman  במיוחד במישורים של בטיחות, רמת הפקה ושירות למשתתף, אנו מחויבים ל״שפה״ ולכללים של  Ironman בעולם."

"אני מאמין שזה ירים את התושבים", מסכם בועז יוסף, יו"ר הוועדה הקרואה של טבריה. "אנחנו מפתחים את המרכז הימי - לחתירה וקאייקים ועומדים לפתוח בקרוב גם סקי מים בכבלים. אנחנו רוצים שאת טבריה יראו אחרת וזה בדיוק הדברים שיהפכו אותה לאחרת".



שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות