אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

ועידת ניו יורק

"למה אנחנו ממוקדים בישראל? יש בה יותר יוניקורנים מכל אירופה"

ג'ון קרטיס, שותף בקרן טייגר גלובל אמר לכתבת כלכליסט סופי שולמן: "תל אביב נראית ומרגישה יותר כמו עמק הסיליקון. יש בישראל מייסדים מדהימים, כישרון הנדסה מדהים, ושאיפה עולמית בקנה מידה שלא ראינו בעבר". מיכאל רייטבלט, מייסד משותף ומנכ"ל פורטר: "בפרפרזה על דבריו של קולין פאוול, בהשקעה גדולה אני ישן כמו תינוק"

16.11.2021, 17:58 | עומר כביר

"למה אנחנו ממוקדים בישראל? יש שם יותר יוניקורנים מכל אירופה" – כך אמר ג'ון קרטיס, שותף בקרן טייגר גלובל (Tiger Global), בוועידת Mind The Tech NY 2021 של כלכליסט ובנק לאומי.

"תל אביב נראית ומרגישה יותר כמו עמק הסיליקון", אמר קרטיס, שדיבר עם כתבת "כלכליסט" סופי שולמן. "יש שם יותר מ-70 יוניקורנים – יותר מבכל אירופה. זה מדהים. אבל זה לא רק זה. יש בישראל מייסדים מדהימים, כישרון הנדסה מדהים, ושאיפה עולמית בקנה מידה שלא ראינו בעבר. אקזיט של 500 מיליון דולר בישראל נחשב היום לכישלון. מדהים איך דברים השתנו".

קרטיס סיפר עוד איך טייגר גלובל בוחרת את החברות שהיא מחליטה להשקיע בהן: "אנחנו עושים בדיקת נאותות יסודית ומתמקדים בכמה גורמים. אחד הוא היחס לקוחות. אנחנו מדברים עם לקוחות של החברה כדי לראות מה הם אוהבים, איפה יש מקום לשיפור, מה הם אוהבים במוצר, אילו מוצרים מתחרים הם שקלו לרכוש. 

"במקרה של פורטר (שגייסה במאי 300 מיליון דולר בהובלת טייגר גלובל, לפי שווי של 3 מיליארד דולר, ע"כ) זה ריגש אותנו, ראינו שהמוצר מאוד מצליח בשוק, ושהלקוחות ירצו להמשיך להשתמש בו. זה גורם לנו להבין שיש למוצר יציבות בשוק. גורם אחר הוא החסינות של החברה. בין החברות המצליחות ביותר שלנו התמודדו עם חסמים. אנחנו רוצים יזמים שלא נכנעים בקלות, שמבינים שזו דרך ארוכה ליעד. הרבה מהצ'קים שלנו הם צ'קים של 5 עד 40 מיילון דולר. מייסדים לא צריכים לדלל את עצמם או למנף את החברה מעבר לצורך".

עובדי חברת פורטר שעוסקת במניעת הונאות בסחר-אלקטרוני, צילום: אבי ראול עובדי חברת פורטר שעוסקת במניעת הונאות בסחר-אלקטרוני | צילום: אבי ראול עובדי חברת פורטר שעוסקת במניעת הונאות בסחר-אלקטרוני, צילום: אבי ראול


כמו כן התייחס קרטיס לפעילות של טייגר גלובל בישראל: "המותג שלנו משתפר ויש לנו צינור השקעות חזק במדינה", הוא אמר. "הרבה יזמים שהשקענו בהם פונים אליי ואומרים, 'יש לי חברים שמגייסים', ואז אני יכול לדבר איתם. הרבה יזמים ישראלים גם פונים אלינו ישירות. זה עוזר להיות בשטח, ואני מתכנן לבקר באופן קבוע בישראל מדי רבעון למשך שבוע. עדיין לא מתכננים לפתוח משרד רשמי בישראל, אבל נבלה שם הרבה יותר זמן".

קרטיס סיפר גם על הסיוע שמעניקה הקרן לחברות שהשקיעה בהן ושמעוניינות להנפיק: "הרבה מהחברטת שלנו מנפיקות. 30 כבר הנפיקו ויש לנו ניסיון בתחום ויכלות לייעץ להן. אבל יש לנו גם חברות שמעדיפות לחכות לפני הנפקה. אנחנו משאירים את ההחלטה למייסדים. יש יתרונות להנפקה זה עוזר ל-CIO של לקוח פונטציאלי כשיש נתונים כמו שווי שוק. יש גם יתרונות מבחינת גיוס עובדים. אחרי שחברות מנפיקות, הן מקבלות שטף של קורות חיים. חברה שהנפיקה זוכה לפרופיל גבוה יותר, נחשבת להימור בטוח יותר, אז זה מקל על גיוס עובדים".

 ועידת ניו יורק. מימין: כתבת כלכליסט סופי שולמן מדברת עם ג ועידת ניו יורק. מימין: כתבת כלכליסט סופי שולמן מדברת עם ג'ון קרטיס (משמאל) ומיכאל רייטבלט | צילום: אוראל כהן  ועידת ניו יורק. מימין: כתבת כלכליסט סופי שולמן מדברת עם ג



מיכאל רייטבלט, מייסד משותף ומנכ"ל פורטר (Forter), הסביר איך כיזם הוא ידע שהחברה שלו נמצאת בדרך הנכונה. "כשהתחלנו ב-2013, ידעתי שאנחנו צריכים לאחד את כל האקו-סיסטם של מסחר מקוון. הייתי לפני שנתיים בוועידה, והבנתי שקניתי כרטיס טיסה מלקוח שלנו, שהזמנתי מלון מלקוח שלנו שקניתי את כל הבגדים מלקוחות שלנו. ברור שכשכל מה שאני עושה בחיים שלנו, שאנשים עושים בחיים שלהם, עובר דרך המערכת שלנו, אז אנחנו בדרך הנכונה".

מה צריך כדי להצליח? רק כסף?

"הלוואי שזה היה רק כסף", אומר רייטבלט. "כסף עוזר לעשות דברים בטווח הארוך, לקחת סיכונים כחברה בוגרת יותר ולהמשיך להתנהג כחברה בשלב מוקדם. אבל מה שקובע זה ההוצאה לפועל של החזון: איך אנחנו בונים את הצוות, איך מוודאים שהמנהלים מבינים את החזון, שכולם חותרים באותו הכיוון ובאותו הקצב. הרבה יותר קשה לשכור ולנהל את הצוותים, ליצור בקרבם הבנה של האקוסיסטם הגלובלי ושאנחנו משחקים כדי לנצח בכל מקום. חשוב שהצוות יבין את זה".

כשמקבלים השקעה גדולה, כמה מלחיץ זה?

"בפרפרזה על דבריו של קולין פאוול, אני ישן כמו תינוק. האיזון הוא לא מול המשקיעים. יש לנו הרבה משקיעים שמתעניינים בנו ואנחנו בוחרים את המשקיעים שלנו בקפידה. הם מבינים שזו לא דרך ישרה. שיהיו עליות ומורדות. יותר חשוב לנהל את הציפיות מול העובדים. לפעמים זו העבודה הראשונה בתחום, והם לא תמיד מבינים שזה לא קל. תמיד קורה משהו, וצריך להתמקד באיך שהחברה מתפקדת מרבעון לרבעון במקום בסוגיות יומיומיות. כולם צריכים להבין לאן הולכים ושחסמים הם רק מהמורות בדרך".

איך אתם בוחרים משקיעים?

"בכל סיבוב היו לנו הרבה אפשרויות. היינו במצב שאפשר לנו לבחור והיינו ממוקדים במה שאנחנו עושים. סקויה הובילה את הסיד שלנו כדי לתת לנו מוניטין בינלאומי. אחר כך הבאנו קרן גדולה כסימן לשוק שאנחנו כאן כדי להישאר, שלא נסתפק באקזיט של 500 מיליון דולר. תמיד תעדפנו יעדים ארוכי טווח וניסינו להביא אנשים שיאפשרו לנו ליצור חברה טובה יותר". 

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות