אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קניות יקרות: ספקים ביטלו מבצעים - והמחיר לצרכנים זינק באוקטובר שאטרסטוק

בלעדי

קניות יקרות: ספקים ביטלו מבצעים - והמחיר לצרכנים זינק באוקטובר

מדד המחירים של סטורנקסט הגיע לשיא של חמש שנים עם עלייה של כ-3% בחודש שעבר. בתגובה להתייקרויות צללו מכירות המזון, המשקאות והטואלטיקה ב־6%

18.11.2021, 12:09 | נורית קדוש

חקירת רשות התחרות שנפתחה בשבוע שעבר בחשד לתיאום מחירים בין ספקי ורשתות מזון מתקיימת במקביל לזינוק המחירים לצרכן. 

קראו עוד בכלכליסט:

מנתוני סטורנקסט שהגיעו ל"כלכליסט" עולה כי מדד המחירים של סטורנקסט רשם באוקטובר עלייה של 2.9% ביחס לאוקטובר אשתקד, והגיע לשיא מאז השקת המדד לפני 5 שנים. 


מדד המחירים נוסק לשיא בגלל צמצום מבצעים בסופרים,  מדד המחירים נוסק לשיא בגלל צמצום מבצעים בסופרים מדד המחירים נוסק לשיא בגלל צמצום מבצעים בסופרים,


ביחס לספטמבר החולף, עלה מדד המחירים ב־1.5%. הזינוקים נרשמו, בעקבות צמצום חד של מבצעי ההוזלות בשוק. בעוד שב־2020, 22.1% מהמכירות בענף היו של מוצרים במבצעי הוזלות, באוקטובר ירדה פעילות המבצעים כך שרק 15.3% מהמכירות היו תחת מבצע. למעשה, ספקים שהרשתות לא אישרו להם להעלות מחירים, וכן הקמעונאים עצמם, צמצמו את מבצעי ההוזלות ופיצו את עצמם בדרך זו על העלייה שנרשמה במחירי התשומות. 

בתגובה להתייקרויות, הצרכנים העמיקו את מגמת צמצום הצריכה שנרשמה מתחילת השנה. מכירות שוק המזון, המשקאות, מוצרי הטואלטיקה והנקיון, רשמו באוקטובר ירידה של 6.2% והסתכמו ב־4.15 מיליארד שקל. הירידה במכירות אוקטובר, העמיקה את מגמת צמצום הביקושים מתחילת השנה, שמשקפת ירידה של 3.1% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, במכירות הענף, שהסתכמו ב־10 החודשים הראשונים השנה ב-42.4 מיליארד שקל. אלא שבשל העלייה במדד המחירים, הירידה הריאלית במכירות הענף גבוהה יותר ועומדת על 3.8%. 

העלייה החדה ביותר במדד המחירים נרשמה בקטגוריית המזון, ובהתאם, הירידה החדה ביותר נרשמה בה. מתחילת השנה רשם שוק המזון ירידה של 4.1% במכירות והירידה הריאלית עמדה על 4.9%. באוקטובר עצמו ירדו המכירות בקטגוריה ב־7.3%. עלייה  בשיעור זהה במדד המחירים נרשמה במוצרים לבית, ומכירותיהם ירדו ריאלית מתחילת השנה ב־3.9%. קטגוריית הטואלטיקה התייקרה ב־0.7% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד ומכירותיה ירדו ריאלית ב־2.3%. רק קטגוריית המשקאות רשמה ירידה קלה של 0.2% במדד המחירים ובהתאם, עלו מכירותיה ב־1.6%. 

חזרה לשגרה

הירידה במכירות ברשתות השיווק באוקטובר, נובעת מההשוואה לאוקטובר אשתקד בו היה סגר שהוביל לצריכה מוגברת. גורם נוסף שתרם לירידה במכירות אוקטובר, נוגע לתזמון ימי המכירה. באוקטובר אשתקד, היה יום חמישי נוסף, לעומת יום ראשון נוסף השנה, אשר נחשב ליום חלש מבחינת ביקושים. 

על החזרה לשגרה ניתן ללמוד מירידה בצריכת מוצרים להכנה ביתית, שמכירותיהם זינקו בתקופות הסגר בשנה שעברה. כך, ירידה של 23.2% במכירות עזרי בישול ואפייה ביחס לאוקטובר שעבר. מכירות האלכוהול, שזינקו כשהברים נסגרו, ירדו באוקטובר ב־21.5%. מיעוט ימי ייצור בתקופת חגי תשרי, שהוביל למחסור בחלב, קוטג' ומוצרי חלב נוספים, התבטא בירידה של 10.9% במכירות החלב. מנגד, נרשמה עלייה של 11.4% בתכשירי כביסה, ככל הנראה על רקע החזרה לפעילות מלאה מחוץ לבית. 


מימין איציק אברכהן ו גיורא בר דעה , אביגיל עוזי תומי הרפז מימין איציק אברכהן ו גיורא בר דעה | אביגיל עוזי תומי הרפז מימין איציק אברכהן ו גיורא בר דעה , אביגיל עוזי תומי הרפז


על רקע הטלת מס קנייה בגובה 11 שקל לכל ק"ג כלים חד פעמיים החל מנובמבר, נרשם בחודש שעבר זינוק של 19.2% במכר הכמותי של כלים אלה, שנמכרו ב־5.2 מיליון שקל יותר בהשוואה לספטמבר. העלייה בצריכה לטובת אגירת הכלים, נמשכה מאז שנודע על כוונת האוצר להטיל את המס, כך שמיוני ועד אוקטובר, עמד הזינוק במכירות על 33%, שמשמעותם תוספת מכירות של 14.8 מיליון שקל. 

על הריכוזיות בשוק ניתן ללמוד מכך שעשרת הספקים הגדולים אוחזים ב-53.5% ממכירות השוק, וכוחם עלה באוקטובר ב־0.4 נקודות ביחס לעשרת החודשים הראשונים אשתקד. מי שרשמה את הירידה  החדה ביותר במכירות, -4.7% מתחילת השנה, היא מובילת השוק תנובה שנתח השוק שלה ירד ל־11.5%. חלק מהפגיעה שאיתה מתמודדת תנובה, נובעת מהמחסור בחלב, שנרשם בחגים. מדובר בירידה חריגה ביחס לירידה במכירות השוק וביחס למתחרותיה: שטראוס רשמה ירידה קלה של 0.3%, אסם 1.6% והחברה המרכזית למשקאות (קוקה קולה ישראל) 1.3%. טמפו רשמה ירידה של 4.9% ושסטוביץ, שהודיעה בשבוע שעבר על העלאת מחירים, איבדה מתחילת השנה 2.7% ממכירותיה, ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.   

החרדים המשיכו לקנות

בעוד כלל הציבור צמצם מתחילת השנה את היקפי הקניות ביחס לשנה שעברה, יש מגזר אחד שהתנהל בדרך הפוכה: מנתוני סטורנקסט עולה כי בחנויות המשרתות את המגזר החרדי, נרשמה השנה עלייה של 2.1% במכירות, לעומת ירידה של 3.1% בחנויות שפונות למגזר הכללי. העלייה במכירות במגזר החרדי נרשמה בכל הקטגוריות. 

העלייה החדה ביותר במכירות במגזר נרשמה בקטגוריית המשקאות שצמחה ב־9.5%, לעומת 1.9% בלבד במגזר הכללי. מכירות שוק המזון צמחו במגזר ב־1.5%, בעוד שבמגזר הכללי נרשמה ירידה של 4.1% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. נתונים דומים נמצאו גם במכירות קטגוריית מוצרי הטיפוח שצמחו ב־1.2% והמוצרים לבית שעלו ב־1%, בעוד בכלל השוק רשמו ירידה של 1.6% ו־2.9% בהתאמה. 

את הנתונים אפשר להסביר במחירים הנמוכים שמציעות הרשתות למגזר החרדי. השבוע הוגשו נגד שופרסל שתי תביעות בגובה 650 מיליון שקל ובקשות להכיר בהן כייצוגיות, בטענה לאפליית הציבור הכללי באמצעות הצעת מחירים נמוכים באתר האונליין שמיועד למגזר החרדי, ומבצע משלוחים בעיקר ליישובים דתיים וחרדיים.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות