אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לאחר הפריחה בקורונה: שוק המחשבים הישראלי חוזר לגודלו הטבעי לנובו פולד | צילום: רפאל קאהאן

כלכליסט-טק

לאחר הפריחה בקורונה: שוק המחשבים הישראלי חוזר לגודלו הטבעי

מספר המחשבים שנמכרו ברבעון השלישי עמד על 206 אלף - מחצית מהמכירות בשיא המגיפה; המותג המוביל - לנובו

18.11.2021, 22:11 | רפאל קאהאן

שוק המחשבים הישראלי מעולם לא היה עצום בהיקף המכירות שלו. אך נתוני המכירות של הרבעון השלישי מראים שגם הגידול ברכישות המחשבים בשנתיים האחרונות בחסות הקורונה בעיקר מעידים שזה נגמר. אם בשיא הקורונה - הרבעון האחרון של 2020 והראשון של 2021 - הצליחו חברות המחשבים למכור בין 420 ל-435 אלף יחידות (ניידים ונייחים, לפרטיים וארגונים) לעומת ממוצע של כ-220 אלף יחידות ברבעון רגיל. ברבעון השלישי של 2021 המספר ירד ל-206 אלף יחידות כך לפי נתוני IDC שהגיעו לכלכליסט. 


קראו עוד בכלכליסט:

ישנם כמה גורמים שיכולים להסביר את המצב הזה: משבר הלוגיסטיקה העולמי שמחריף ככל שעולים הביקושים לסחורות בעולם; המחסור החמור בשבבים שפוגע מאוד בזמינות של מוצרי טכנולוגיה, בהם מחשבים; והירידה בביקוש למחשבים בעקבות החזרה של שכירים למשרדים וההיסוס של מובטלים רבים לחזור לשוק העבודה. 

המותגים המובילים בניידים ונייחים ממשיכים להיות לנובו ו-HP. ברבעון האחרון היתה זו לנובו שהובילה את המכירות, בעוד שברבעון הראשון היתה זו HP. את המקום השלישי מחזיקה Dell - וזאת כבר שנים רבות - ובמקום הרביעי אסוס. אם מתמקדים במחשבים ניידים המספרים יותר ברורים: לנובו מובילה בהפרש ניכר מול HP, כ-38% נתח שוק לחברה הסינית לעומת כ-20% לאמריקאים. 


לפטופ של HP, צילום: רפאל קאהאן לפטופ של HP | צילום: רפאל קאהאן לפטופ של HP, צילום: רפאל קאהאן


המצב בישראל אינו משקף את מה שקורה בחו''ל. כך למשל בקנאליס מראים ירידה של כ-2% בלבד ברבעון השלישי. גם בקאונטרפוינט מצביעים על מספרים דומים וחברת המחקר  Strategy Analytics אף מצאה גידול של 8% בנתוני המשלוחים של הרבעון. 

לא ברור מדוע הנתונים בישראל שונים כל כך מאלה שבחו"ל, שהרי אין הבדל מהותי בין השוק הישראלי לעולמי מבחינת דרישות. בנוסף, החזרה לשגרה היתה עשויה דווקא לסמן גם עלייה בדרישה למחשבים לעסקים או סטודנטים ותלמידים. מנגד, ייתכן שמדובר במחסור במוצרים עצמם. משבר השבבים לא מקל על היצרנים, ולרוב הם מתמקדים במוצרי הפרימיום שם יש להם שולי רווח יותר נדיבים. 

תגיות