אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האם יוקם רכבל לכותל? עיריית ירושלים תומכת, מיכאלי מתנגדת - העליון יכריע הדמייה של הרכבל לעיר העתיקה בירושלים | צילום: עמק שווה

האם יוקם רכבל לכותל? עיריית ירושלים תומכת, מיכאלי מתנגדת - העליון יכריע

ביום ראשון הקרוב יתקיים דיון בעליון על פרויקט הרכבל לכותל. בג"ץ הקפיא את קידום התוכנית לאור עתירות רבות שטוענות כי הוא ייצור נזק סביבתי ותחבורתי באזור ויפגע בנוף ההיסטורי הייחודי. במשרד התחבורה גם מתנגדים: "אין לרכבל תפקוד תחבורתי משמעותי, הנזק יעלה על התועלת". בעירייה מנגד טוענים שמדובר בפתרון תחברותי ותיירותי חשוב - ושבתוכנית נעשו האיזונים הנדרשים

26.11.2021, 12:39 | יובל שדה

ביום ראשון הקרוב יתקיים דיון בבית המשפט העליון שיקבע האם פרויקט הרכבל לכותל יקודם או ייגנז. הדיון יתקיים בעקבות עתירה של מספר רב של גופים שונים נגד הפרויקט השנוי במחלוקת, העותרים טוענים בין היתר כי הרכבל ייצור נזק סביבתי ותחבורתי באיזור, וכי הדבר ייפגע בנוף ההיסטורי הייחודי של העיר העתיקה. מנגד, עיריית ירושלים והרשות לפיתוח ירושלים תומכות בפרויקט, וטוענות כי זה יפחית משמעותית את עומסי התנועה לעיר העתיקה וסביבתה, וכי הוא יהווה גורם משיכה תיירותי. 


קראו עוד בכלכליסט:


שר התיירות יואל רזבוזוב מסרב להגיד אם הוא תומך בפרויקט שקודם בתקופת שר התיירות לשעבר יריב לוין. לעומת זאת, במשרד התחבורה מתנגדים לפרויקט – במענה לשאילתה שהוגשה על ידי ח"כ אלון טל כתבה מיכאלי כי "אין לרכבל תפקוד תחבורתי משמעותי, וכי הנזק יעלה על התועלת". עוד היא כתבה, "כי יש לבחון ברגישות הראויה את הנזקים הנופיים של הפרויקט באגן העיר העתיקה ובנכסי מורשת ואת ההשלכות המדיניות והבטחוניות של קידומו".

יפצע את תוואי הנוף העתיק של גיא בן הינום

בחודש מאי 2018 פורסמה ידיעה קצרה בכלכליסט על כך שהממשלה אישרה את הצעת שר התיירות דאז יריב לוין להקצאת 200 מיליון שקל להקמה של רכבל תיירותי בירושלים. לפי אותה החלטת ממשלה, התקציב לפרויקט היה אמור להגיע ממשרדי האוצר והתיירות ושהרכבל עצמו יוקם על ידי הרשות לפיתוח ירושלים. שר התיירות אף בירך על ההחלטה ואמר כי "הרכבל עתיד לשנות את פניה של ירושלים ולאפשר גישה קלה ונוחה לתיירים ולמבקרים בכותל ולשמש אטרקציה תיירותית יוצאת דופן בחשיבותה".


הדמיה של הרכבל, צילום: עמק שווה הדמיה של הרכבל | צילום: עמק שווה הדמיה של הרכבל, צילום: עמק שווה


מאז חלפו שנתיים וחצי, ופרויקט "הרכבל לכותל" הפך למיזם שנוי במחלוקת וארבע עתירות הוגשו נגדו לבג"ץ, וזאת בטענה שמדובר באסון סביבתי ותחבורתי "שיבתר ויפצע את תוואי הנוף העתיק וההיסטורי בגיא בן הינום, אגן וחומות העיר העתיקה". בפברואר החליט בג"ץ להוציא צו על תנאי שמקפיא את קידום התוכנית, וזאת עד שהמדינה תענה על מספר שאלות שהוצגו על ידי העותרות. מחרתיים (ראשון) יתקיים דיון מכריע בבית המשפט העליון, שיכריע האם התוכנית תקודם או תוקפא. באופן אבסורדי, עם החלפת הממשלה לא ברור אם המדינה בכלל מעוניינת כעת לקדם את התוכנית, ובמשרד התיירות סרבו להשיב האם הם רוצים שזו תצא לפועל.


הדמיה של הפרויקט. בג"ץ הקפיא, צילום: עמק שווה הדמיה של הפרויקט. בג"ץ הקפיא | צילום: עמק שווה הדמיה של הפרויקט. בג"ץ הקפיא, צילום: עמק שווה


אורכו של מסלול הרכבל המתוכנן הוא 1,400 מטרים והוא אמור לקשר בין מתחם התחנה שבמושבה הגרמנית לשער האשפתות שבחומת העיר העתיקה. הרכבל המתוכנן צפוי להניע כ-72 קרונות בשעה, ו-41 קרונות שיהיו בתנועה בכל רגע נתון. בין התחנות יהיו 15 עמודי תמך עצומים שיתנוססו לגובה של עד 8 קומות.

"ניסוי" שאין דוגמה לו במדינת ישראל או בערים היסטוריות אחרות

מספר רב של ארגונים הגישו עתירה נגד הקמת הרכבל, כשלכל אחד מהארגונים סיבות שונות לעתירה. בין העותרים ניתן למצוא את אדם טבע ודין, ארגון הארכיאולוגים עמק השווה, 15 דקות, ארגון האדריכלים, ארגון מורי הדרך, תושבי סילוואן וארגון היהדות הקראית העולמי ורבים נוספים. חלק גדול מהעותרים פועלים ב"קואליציה" של ארגוני סביבה, תחבורה ותיירות ירושלמיים. עיקר טענותיהם נגד התוכנית הוא שחלו פגמים חמורים בשורש ההליך התכנוני וחוקיותו וכי הממשלה והות"ל לא גיבשו תשתית עובדתית מתאימה טרם החליטו על אישור התוכנית, וכי משרד התחבורה לא היה מעורב בהליכי התכנון. כמו כן, הם טוענים כי מדובר בתוכנית חריגה ובעלת רגישות יוצאת דופן בהיבטים שונים ושמדובר ב"ניסוי" שאין דוגמה לו במדינת ישראל או בערים היסטוריות אחרות ברחבי העולם.


הדמיית הפרויקט. 72 קרונות בשעה, צילום: עמק שווה הדמיית הפרויקט. 72 קרונות בשעה | צילום: עמק שווה הדמיית הפרויקט. 72 קרונות בשעה, צילום: עמק שווה


יונתן מזרחי, מנכ"ל ארגון הארכיאולוגים עמק שווה מסר לכלכליסט כי "מדהים שגם היום, שלוש שנים אחרי שהרכבל אושר, המדינה אינה יודעת להציג תשתית עובדתית מדוע צריך את הרכבל שיעבור מעל ליבו של האגן ההיסטורי, נכס תרבות של כלל האנושות, ששמר עד היום על נופיו הקדומים ולא עבר פיתוח מודרני". גדעון שטיין, מהנדס תושב ירושלים הפעיל במאבק אמר: "הרכבל יגרום לפקקי תנועה ויפגע בנוף הקדום של גיא בן הינום. יזמי הפרויקט לא בדקו את נתוני התחבורה העדכניים סביב העיר העתיקה והתעלמו מתוכניות פיתוח תחבורה ציבורית במרחב. לא מפתיע שהפרויקט הבעייתי אושר במסלול מהיר בות"ל, במקום המסלול הרגיל בוועדות התכנון והבנייה. בוועדות אלו הרכבל לא היה מאושר".

כלי תחבורה לשינוע תיירים

מנגד, הפרקליטות שמייצגת את המדינה מבקשת מבג"ץ לבטל את הצווים על תנאי שניתנו ולדחות את העתירות. לפי המדינה, תוכנית הרכבל לכותל היא תוכנית בעלת חשיבות ציבורית רבה שמייצרת מסגרת להקמת תשתית תחבורתית-תיירותית – "כלי תחבורה לשינוע תיירים" שיהווה אטרקציה תיירותית בפני עצמו. הפרקליטות טוענת כי הרכבל יהיה חלק ממערכת הסעת המונים המתוכננת בירושלים. טיעוני המדינה מכוונים לכך שמדובר בפרויקט בעל היבטים תחבורתיים ולא רק תיירותיים, וזאת כדי להצדיק את קידום התוכנית דרך הות"ל. עם זאת, התנגדות משרד התחבורה לפרויקט פוגעת בטיעון זה קשות.

מעיריית ירושלים נמסר: "פרויקט הרכבל מהווה תשתית תחבורתית משמעותית, והוא עתיד להשתלב במערך הסעת ההמונים בעיר ולהפחית משמעותית בעומסי התנועה לעיר העתיקה וסביבתה. פרויקט זה הנו חלק בלתי נפרד מהמדיניות הכוללת לקידום תשתיות התחבורה הציבורית בבירה ולצמצום השימוש בכלי רכב פרטיים (כדוגמת הרכבת הקלה, נת"צים, שבילי אופניים ועוד). הרכבל גם יסייע כגורם משיכה תיירותי, וככזה, הוא ישפר משמעותית את נגישות התיירים והציבור הרחב לאזור. מדובר בתוכנית שנערכה ואושרה לאחר תהליך תכנוני יסודי, בשיתוף ציבור מקיף למציאת האיזונים ותוך התחשבות בכלל הצרכים. אנו תקווה, כי בית המשפט יסבור כמותנו, יראה כי נעשו האיזונים הנדרשים במסגרת התוכנית ושכבר בקרוב נוכל להשלים את ההליך המכרזי ולהתחיל בביצוע הפרויקט כה חשוב זה".

תגיות