אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הציבור הערבי מסתער על עולם קניות האונליין פאדי ג'אבר מנהל הפיתוח העסקי של קבוצת פאנט | צילום: הלא TV

הציבור הערבי מסתער על עולם קניות האונליין

חגיגת הקניות של נובמבר מסמנת מהפכה בהתנהלותם של הצרכנים הערבים בישראל שבמשך שנים נחשבו לשמרנים בתחום

28.11.2021, 14:55 | פאדי ג'אבר

לאחר שנתיים לא פשוטות, בהן נאלץ העולם להתרגל למציאות שכוללת סגרים, בידודים וריחוק חברתי כדרך חיים, הגיעה חגיגת הקניות השנתית של חודש נובמבר, עם הבלאק פריידי כדובדבן שבקצפת. אם טרום משבר הקורונה, התרגלנו לסיפורים על עומסים בלתי נגמרים בקניונים, אזי בנובמבר האחרון עיקר השיח עסק סביב זמני משלוח, הנחות מקוונות ואתרים שקורסים תחת עומס ההזמנות. 

קראו עוד בכלכליסט:

השינויים שהתרחשו בעולם בעקבות משבר הקורונה, השפיעו במידה רבה גם על הרגלי הצריכה של  הציבור הערבי בישראל, שעבר קטליזטור לעבר צרכנות מקוונת. בסקר מיוחד שקיימנו בקבוצת Panet, קבוצת התקשורת המובילה בחברה הערבית בישראל (מתוך נתוני לפ״מ) ובשיתוף חברת הסקרים iPanel, ביקשנו לבדוק עד כמה הצרכן הערבי הגיב למהפכת הצרכנות שהתרחשה בחיינו. 


בלאק פריידיי גם בחנויות, צילום: גטי בלאק פריידיי גם בחנויות | צילום: גטי בלאק פריידיי גם בחנויות, צילום: גטי


הנתון המרכזי שביקשנו לבדוק בסקר, מראה כי רוב מוחץ (89.9%) מהנשאלים העידו כי הם מבצעים רכישות דרך האונליין. חשוב להבין כי מדובר בפריצת דרך דרמטית בתחום הצרכנות בחברה הערבית, שכן בסקרים קודמים שערכנו בנושא לפני שנים ספורות, הציבור הערבי היה רחוק מאוד מלאמץ את המהפכה הדיגיטלית. בסקר משנת 2015 שנעשה בנושא,  רק 32% מהנשאלים העידו כי רוכשים דרך האינטרנט, וגם זה לעיתים רחוקות בלבד. 

דרך הסקר, למדנו גם להבין כי הצרכן הערבי אימץ את הקניות אונליין לטווח הרחוק, והוא יהיה נכון להמשיך לרכוש אונליין גם בעתיד, כאשר 82.8% מהנשאלים השיבו כי ימשיכו לרכוש אונליין גם בעתיד. 

למרות עליית המדרגה המשמעותית, ברור כי ישנה עוד עבודה רבה בניסיון לפרוץ את המחסומים לשווקים נוספים בהם הצרכן הערבי עדיין לא עשה את הקפיצה הרצויה. לצורך כך, ביקשנו לבחון מה הן הקטגוריות המובילות באונליין בקרב הצרכנים הערבים. מצאנו כי הקטגוריה המובילה בקרב הצרכנים הערביים בישראל היא ללא ספק האופנה, עם 74.3% שהעידו כי הם רוכשים מוצרי אופנה ברשת. בפער עצום מהמקום הראשון, קטגוריית הזמנת המזון הגיעה למקום השני עם 5.7%, לאחר מכן בשמים ופארמה עם 3.8%, קטגוריית המחשבים עם 3.4%, ולבסוף תיירות ומוצרי חשמל אשר קיבלו 3.2% כל אחת. 

עד לפני מספר שנים, רשתות ומשווקים רבים הזניחו את הצרכנים הערביים מתוך תפיסה שמדובר בקהל שמרן, שאינו מיטיב להתקדם עם ההתפתחות הטכנולוגית והכלכלית. כעת ניתן להגיד באופן מלא שהקהל הערבי הוא קהל צרכני חשוב מאין כמותו בישראל, שמשכיל להתקדם ולהתפתח. 


פאדי ג'אבר הוא מנהל הפיתוח העסקי בקבוצת התקשורת Panet


תגיות