אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הקמפיין החדש למאבק באלימות נשים הוא לא פחות מפורץ דרך מיכל סלע מתוך הקמפיין "הקשיבי בקולי" | צילום מסך

הקמפיין החדש למאבק באלימות נשים הוא לא פחות מפורץ דרך

סדרת הסרטונים "הקשיבי בקולי" שהופקה בטכנלוגיית בינה מלאכותית העלתה לחיים חמש נשים שנרצחו על ידי בני זוגן. למרות הטענות שמדובר בהפקעת פניהן וקולן של נשים שנרצחו, הרי שמטרת הפרסום היתה ליצור הדים ולזעזע. שיתוף הפעולה עם המשפחות חיזק את האמונה בחשיבות הקמפיין

29.11.2021, 14:44 | דנה קול ושירן מלמדובסקי-סומך

בשבוע האחרון העלנו – דנה קול, בעלת משרד הפרסום "DIBOOR"; ויזמית הטק החברתית, שירן מלמדובסקי-סומך – את קמפיין "הקשיבי בקולי", המוקדש ליום הבין-לאומי למאבק באלימות כלפי נשים. מדובר בקמפיין חדשני, פורץ-דרך ומלא תעוזה. למעשה, שילבנו לראשונה בין טכנולוגיה חכמה ומתקדמת לבין יצירתיות ופרסום שיווקי תכליתי שטרם נראה. אין זו הפתעה, אם כך, שהקמפיין הוביל להמון "רעש" וגרר אחריו הדים רבים. ליבת הקמפיין היתה סדרת סרטונים שהופקו באמצעות טכנולוגיית בינה-מלאכותית וייצור וידאו סינתטי (ידוע בשם ההמוני "דיפ-פייק") מבית חברת D-ID"". וכך, בסרטונים "ניעורו לחיים" חמש נשים שנרצחו בידי בני-זוגן - מיכל סלה, אסתר ברהני, מרין חאג'-יחיא, אסתר אהרונוביץ', ושגית עוזרי – ו"סיפרו" על החוויות האישיות שלהן מההיסטוריה האלימה שחוו. זאת, תוך שהן מעודדות נשים אחרות "להקשיב לקולן", לזהות דפוסי אלימות בקרב בני-זוגן, ולפעול בשלב מוקדם על-מנת להימנע מהסוף האכזרי והעצוב שפקד את אותן נרצחות. 

מטרת הקמפיין שלנו – שנעשה גם בשיתוף חברת פייסבוק, Meta ומרכז השלטון המקומי - הייתה להעלות מודעות לזוגיות מסוכנת, ולעודד נשים שחוות אלימות, על כל סוגיה, לפנות למוקדי תמיכה וסיוע רלוונטיים. לקמפיין נרתמו גופים רבים מהמגזר השלישי וכן אישים בכירים וחברות מעולם ההייטק, שראו בשימוש בטכנולוגיה כלי שיכול לייצר את ההשפעה והשינוי התודעתי בחברה.


שירן מלמדובסקי, סומך יזמת טק חברתית , עמרי שפירא שירן מלמדובסקי, סומך יזמת טק חברתית | עמרי שפירא שירן מלמדובסקי, סומך יזמת טק חברתית , עמרי שפירא


הקמפיין, כאמור, עורר עניין רב מאוד וזכה לתגובות חיוביות רבות. עם זאת, בין-יתר התגובות לקמפיין, נשמעו גם ביקורות באשר לסוגיה הערכית והמוסרית שבשימוש בטכנולוגיית הדיפ-פייק שבה השתמשנו כדי ״להפיח חיים״ בנשים שנרצחו על ידי בני-זוגן. לטענת חלק מהמבקרים, בעוד שמטרת הקמפיין היא נעלה וחשובה, הרי שהנרצחות לא נתנו, וכמובן לא יכולות לתת, את הסכמתן להופעה בקמפיין, ובשל כך מדובר ב"הפקעת פניהן וקולן" בכפייה, דבר שמכרסם את העמדה הפמיניסטית המקדשת את האוטונומיה של האישה על גופה וקולה.

הסוגיות המועלות בביקורות הן אמנם חשובות, אך חשוב להסתכל על התמונה הרחבה ולזכור שמדובר בקמפיין שמטרתו הבטחת שלומן של נשים, והעצמתן. המטרה היא ליצור הדים ולזעזע את הצופה הגברי והנשי כאחד. ולשם מטרה זו אנו נדרשים תדיר להתפתח כאנשי מקצוע, להישאר מעודכנים, לחשוב מחוץ לקופסא, ובעיקר לשלב יכולות טכנולוגיות מתקדמות. מי שיישאר מאחור, לא יצליח להשפיע בפן הפרסומי ולא יוכל להעביר את המסר שהוא רוצה להעביר.

אמת – לדאבון הלב, לא ניתן היה לבקש את רשותן של הנרצחות להופעתן בקמפיין, אולם באותה נשימה חשוב להדגיש שמשפחותיהן היו מעורבות בכל שלב ושלב בקמפיין (אין דבר קרוב ואישי יותר לנרצחות - זולת עצמן כמובן - מאשר בני-משפחתן). החל מיצירת התסריט, בחירת התמונות, יום הצילומים והדיבוב ועד להקרנה פרטית של המוצר הסופי. המשפחות בעצמן הדגישו שהמטרה כל-כך חשובה וכי אנו פועלים יחד להצלת חיים של נשים אחרות. שיתוף-הפעולה ההדוק איתן חיזק את האמונה שלנו בצדקת-הדרך ובחשיבות של קמפיין מעין זה.


דנה קול, מנכ"ל ובעלים של משרד הפרסום  DIBOOR, שגב אורלב דנה קול, מנכ"ל ובעלים של משרד הפרסום DIBOOR | שגב אורלב דנה קול, מנכ"ל ובעלים של משרד הפרסום  DIBOOR, שגב אורלב


מעבר לכך, השאלה העיקרית שצריכה להישאל, היא האם הקמפיין הצליח במשימתו להעלות את המודעות לאלימות כלפי נשים? אם התשובה היא חיובית, הרי שאין ערכי ומוסרי יותר מהתרומה והסיוע לצמצום התופעה המסוכנת והעצובה של אלימות ו/או רצח כלפי נשים. ואמנם, משמעותית. הפרויקט הפך למאוד ויראלי וחשיפתו הגיעה לבמות המרכזיות ביותר: מהדורות ותוכניות בערוצים המסחריים המרכזיים, תחנות רדיו, שלטי חוצות, רשתות החברתיות, ואפילו הוצג על בימת האו"ם.

תמונת החשיפה וההשפעה של הקמפיין מתחדדת עוד יותר כאשר מנתחים את הנתונים שהתקבלו בעקבותיו. נכון לכתיבת שורות אלו, בשלושה ימים בלבד, צפו בסרטונים מליוני איש בישראל ובעולם, הגענו כמעט לכל בית בישראל. עשרות אלפי שיתופים ברשתות החברתיות, נכנסו לדף הנחיתה של הקמפיין למעלה מ-40 אלף איש. מאות לחצו על השאלון ועשרות לחצו על מספרי הטלפונים של מרכזי הסיוע שהופיעו בדף הנחיתה. מעבר לכך, נוצרו גם פניות ממשיות ברשתות החברתיות, על ידי נשים שסובלות מאלימות, שטופלו לאחר מכן על-ידי המרכז לשלטון המקומי.

בסופו של דבר, העובדות מדברות בעד עצמן: מדובר בקמפיין פרסומי עוצמתי (והכל באישור, הסכמת וליווי המשפחות), שלא ניתן להישאר אדיש אליו. הקמפיין משלב עשייה חברתית וטכנולוגיה חדשנית, ובכך מאפשר יצירת השפעה משמעותית לשינוי תודעתי בחברה. עובדה היא שהוא גרם לאנשים להזדהות - ויותר חשוב, לפעול - בכל הנוגע לתופעה האלימות כלפי נשים.

אנו רואות בכך משימה חברתית ומוסרית חיונית וחשובה מאין כמוה - ועל כך גאוותנו. ואנו מקוות כי כמה שיותר אנשים, בעיקר נשים החוות אלימות, ימשיכו להיחשף לקמפיין, ואולי בכך הן יוכלו להינצל מסוף טרגי. 


תגיות