אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מיכאלי מקדמת תחבורה ציבורית "פרטית" בשבת אביגיל עוזי

מיכאלי מקדמת תחבורה ציבורית "פרטית" בשבת

שרת התחבורה פרסמה תיקון תקנות התעבורה שמטרתו לאפשר לגופים פרטיים, רשויות מקומיות ועמותות להפעיל שירותי תחבורה בתשלום – גם בשבת ובחגים. כמו כן יתאפשר לחברות של תחבורה חכמה ושיתופית להפעיל שירותי נסיעה ביתר קלות

29.11.2021, 16:56 | יובל שדה

שרת התחבורה מרב מיכאלי פרסמה היום (ב') תיקון תקנות התעבורה, שמטרתו לאפשר לגופים פרטיים, רשויות מקומיות ועמותות להפעיל שירותי תחבורה בתשלום – גם בשבת ובחגים.

קראו עוד בכלכליסט:

כפי שפורסם לראשונה ב"כלכליסט", מיכאלי ומשרד האוצר כבר ניסו לקדם את תיקון החוק דרך חוק ההסדרים, אך בסופו של דבר סעיף זה נכלל בנוסח הסופי. כעת השרה מבקשת לקדם את תיקון תקנות התעבורה דרך הצעת חקיקה ממשלתית. 

תיקון תקנות התעבורה קובע כי כל גוף, למטרות רווח או לא למטרות רווח, יכול להגיש בקשה למשרד התחבורה ולקבל אישור להפעיל הסעות של אוטובוסים או מיניבוסים בתשלום. היות שההסעות הללו לא יוגדרו כ"תחבורה ציבורית" ולא יזכו לסבסוד ממשלתי, הן יוכלו לפעול גם בשבת לאחר שיקבלו את ברכת משרד התחבורה.

קשה להפריז במשמעות של הצעד, שיוביל לפתיחה של שוק ההסעות לכל גוף שמעוניין בכך ויקבל את אישור המשרד. בין היתר הצעד יוביל לכך שעיריות כמו תל אביב יוכלו לגבות תשלום על שירותי תחבורה ציבורית-עירונית בשבת, מה שעד עכשיו החוק לא התיר להן. יתרה מכך, גופים עסקיים או חברתיים יוכלו להפעיל תחבורה בתשלום בשבת, גם אם העיריות לא יהיו מעוניינות בכך.

מרב מיכאלי, שרת התחבורה, צילום: אוראל כהן מרב מיכאלי, שרת התחבורה | צילום: אוראל כהן מרב מיכאלי, שרת התחבורה, צילום: אוראל כהן

יישומים נוספים של תיקון הצו כוללים מתן אפשרות לחברות עסקיות להפעיל שאטלים בתשלום לעובדיהן, מה שעד היום היה לא חוקי. לצורך העניין, מפעיל יוכל לגבות תשלום של 5 שקלים מכל עובד שיבחר להצטרף לשאטל ולוותר על הרכב הפרטי, וגם יתאפשר למספר חברות מאותו אזור להתאגד לשאטל משותף. מלבד זה, תיקון הצו יאפשר ליזמים להפעיל קווי תחבורה מסחריים על בסיס הביקוש, בין אם מדובר בנסיעות למקומות בילוי, אתרי תיירות או אזורי תעסוקה.

תיקון הצו יאפשר גם לחברות של תחבורה חכמה ושיתופית להפעיל שירותי נסיעה ביתר קלות. באופן הזה ניתן יהיה להפעיל שירותי הסעה כמו באבל או תיקתק באופן עצמאי ללא מפעיל תחבורה ציבורית צמוד, בניגוד למצב הנוכחי שהוביל את חברות הטכנולוגיה ויה ומוביט לשתף פעולה עם חברות כמו אגד, דן וקווים. 

תיקון תקנות התעבורה לא צפוי לאפשר לחברות כמו אובר להיכנס לשוק הישראלי, מפני שההצעה מתייחסת לשירותי תחבורה של רכבים בעלי 8 מושבים ומעלה.

בתיקון תקנות התעבורה לא מצוין בכלל עניין השבת, אבל גורמים במשרד האוצר והתחבורה אישרו בעבר ל"כלכליסט" כי תיקון תקנות התעבורה יאפשר נסיעה בכל זמן נתון. משרד התחבורה מנמק את תיקון תקנות התעבורה בטענה כי זה יסייע לגודש בכבישים ויגדיל את "מקדם הפיצול" - שיעור השימוש בתחבורה ציבורית מתוך הנסיעות הממונעות. לפי ההצעה, הגודש בדרכים בישראל מהווה פגיעה משמעותית בכלכלה הישראלית, המתבטאת באובדן תוצר הנאמד ב-40 מיליארד שקל בשנה בשל אובדן שעות עבודה ופנאי (כ-20 מיליארד בשנה) ובשל תאונות דרכים וזיהום אוויר. בלא התערבות הממשלה ונקיטת צעדים אקטיביים, אומדן זה צפוי לגדול ולהגיע לסכום שנתי של כ-70 מיליארד שקל בשנת 2030. הפגיעה המשקית נובעת משימוש יתר ברכב פרטי לצורך ניידות (בכניסות ובמרכזי המטרופולינים) ומנסיעה יחידנית ברכב. התנהגות זו משתקפת במגוון מדדים בינלאומיים שונים, ובראשם מקדם הפיצול שעומד על 10%-20% במטרופולינים בישראל, לעומת 40% במטרופולינים מתקדמים בעולם.

בשלב זה לא ברור אם הקואליציה תתמוך בתיקון תקנות התעבורה, וסביר להניח שמפלגת ימינה לא תתמוך בו, ומיכאלי תבקש את תמיכת הרשימה המשותפת במהלך. כמו כן הצעד צפוי להוביל להתנגדות מצד ארגוני המוניות.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות