אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ויה הישראלית כבר שווה 3.3 מיליארד דולר, לאחר גיוס של 130 מיליון דולר דניאל רמות ואורן שובל, ויה | צילום: ויה

כלכליסט-טק

ויה הישראלית כבר שווה 3.3 מיליארד דולר, לאחר גיוס של 130 מיליון דולר

הסבב הקודם של החברה היה במרץ 2020, בו היא גייסה 400 מיליון דולר, לפי שווי של 2.2 מיליארד דולר; אורן שובל, ממייסדי החברה: "ערים ברחבי העולם מכירות בתפקיד החשוב שטכנולוגיה יכולה למלא בשיפור רשתות התחבורה שלהן"

30.11.2021, 15:00 | מאיר אורבך

חברת ויה (Via) הישראלית, המפתחת מערכות לתחבורה ציבורית (TransitTech), גייסה 130 מיליון דולר בסבב G. גיוס זה מעלה את שווייה המוערך של החברה ל-3.3 מיליארד דולר. את סבב הגיוס הנוכחי הוביל יאנוס הנדרסון, בהשתתפות Blackrock Innovation and Growth Fund, ION Crossover Partners, Koch Disruptive Technologies והמשקיעים הקודמים - Exor. 

לעמוד כלכליסט-טק לחצו כאן


קראו עוד בכלכליסט:

הסבב הקודם של החברה היה במרץ 2020, ובו היא גייסה 400 מיליון דולר, לפי שווי של 2.2 מיליארד דולר. עד היום גייסה החברה 650 מיליון דולר, לא כולל הגיוס האחרון, שמהווה חלק מהיערכות החברה להנפקה עתידית. מרבית המשקיעים החדשים הם משקיעים ארוכי טווח, שמטרתם היא השתלבות בהנפקה. הגיוס הנוכחי ילך כולו לקופת החברה, אבל על פי הערכה, היא צפויה לצאת לסיבוב סקנדרי בקרוב.

חברת Via נוסדה בשנת 2012 על ידי אורן שובל ודניאל רמות. מרכז הפיתוח שלה בישראל מעסיק כ-400 עובדים מתוך יותר מ-1,000 עובדים ברחבי העולם. החברה פיתחה טכנולוגיה לתחבורה ציבורית חכמה, וכיום היא מספקת את התשתית הטכנולוגית שלה לכ-500 לקוחות ב-38 מדינות ברחבי העולם, ובהם באבל דן, תיק-תק אגד ו"התחנה" של משרד התחבורה. הביקוש לטכנולוגיות שהופכות מערכות תחבורה מיושנות לרשתות דיגיטליות מתקדמות גדל במהירות ברחבי העולם, והוביל לצמיחה משמעותית של Via. ההכנסות השנתיות של החברה בקטגוריית TransitTech לבדה גדלו ביותר מ-100% וחצו את רף ה-100 מיליון דולר. על פי הערכה, הכנסות החברה עומדות על מאות מיליוני דולרים. 

אגד תיק תק בחיפה. בתחבורה הציבורית יש הזדמנות אדירה, צילום: שמיר אלבז אגד תיק תק בחיפה. בתחבורה הציבורית יש הזדמנות אדירה | צילום: שמיר אלבז אגד תיק תק בחיפה. בתחבורה הציבורית יש הזדמנות אדירה, צילום: שמיר אלבז

אנחנו בתקופת צמיחה מאוד משמעותית עם ביקוש רחב למוצר שלנו", אומר בשיחה עם "כלכליסט" אורן שובל, ממייסדי ויה וסמנכ"ל הטכנולוגיות של החברה. "אנחנו מתרחבים בשווקים רבים, וראינו ביקוש רב ממשקיעים שיאפשרו לנו לצמוח יותר מהר. הפעילות שלנו בשירותי ההסעה בניו יורק נעצרה על ידי העירייה בגלל הקורונה, ועכשיו חוזרים לאט-לאט לפעילות. אנחנו לא מאמינים בהסעות פרטיות, אלא רק בנסיעה ציבורית משותפת. בזמן הקורונה היתה ירידה משמעותית בתחבורה הציבורית, וכעת רואים עיריות רבות שחוזרות לתכנן את זה, וגם הממשל בארצות הברית הולך להשקיע בתחום הזה בצורה משמעותית".

על פי שובל, ויה חולשת היום על יותר מ-50% מהשוק שבו היא פועלת. "באבל דן הוא דוגמה טובה להצלחה שלנו", הוא אומר. "יש עשרות אלפי משתמשים שחוזרים אלינו למרות הפקקים הקשים, ואף על פי שזה עדיין לא חלק מלא מהתחבורה הציבורית בעיר. אנחנו לא מאמינים ברכב הפרטי, וצריך לסגור עוד נתיבים עבור תחבורה ציבורית, שיאפשרו עוד מעבר של אנשים לשם. רכב פרטי הוא לא המוצר הנכון להתנייד בעיר. ערים ברחבי העולם מכירות בתפקיד החשוב שטכנולוגיה יכולה למלא בשיפור היעילות של רשתות התחבורה שלהן ואיכותן. הטכנולוגיה של Via מספקת פתרון מקצה לקצה, המסייע לערים ולרשויות-תחבורה לתכנן, לתפעל ולבצע אופטימיזציה של כל היבט במערכות התחבורה שלהם".

קטגוריית ה-TransitTech העולמית צפויה לגדול ל-1.35 טריליון דולר עד 2025, כך על פי מחקר שנערך לאחרונה על ידי BCG Boston Consulting Group, המדגיש את התפקיד הקריטי שממלא המעבר לתחבורה ציבורית בפיתוח כלכלי, שוויון וקיימות. בארצות הברית תוכנית התשתיות שהציג הנשיא ג'ו ביידן תביא להשקעה של סכום אסטרונומי של 91 מיליארד דולר בשנה בתחבורה ציבורית לאורך חמש השנים הקרובות. זאת בנוסף לכ-70 מיליארד דולר במימון סיוע פדרלי לתחבורה הציבורית בתקופת משבר הקורונה, שכבר הושקעו עד היום. משאבים רבים הזמינים במסגרת תוכניות אלה מיועדים לפתרונות ניידות חדשניים, המשפרים את היעילות של רשתות התחבורה הציבורית, מגדילים את הנגישות עבור קהילות מוחלשות ופועלים להפחתת פליטת פחמן וגודש.

באבל דן בתל אביב. "דוגמה טובה להצלחה שלנו", צילום: שאול גולן באבל דן בתל אביב. "דוגמה טובה להצלחה שלנו" | צילום: שאול גולן באבל דן בתל אביב. "דוגמה טובה להצלחה שלנו", צילום: שאול גולן

"כשאנחנו מסתכלים על שוק התחבורה הציבורית היום, אנחנו רואים הזדמנות אדירה", אומר דני פיש, מנהל הפורטפוליו בחברת יאנוס הנדרסון. "ראינו פעם אחר פעם כיצד תעשיות מסורתיות עוברות מהפך על ידי הטמעת טכנולוגיה. FinTech, HealthTech, EdTech וטכנולוגיות אחרות הכניסו שיפורים יוצאי דופן בביצועים וביעילות בתחומן. קטגוריית ה- TransitTech היא הבאה בתור. כחברה טכנולוגית שלמעשה יצרה את הקטגוריה הזאת, ל-Via יש כיום את כל הנדרש כדי להוביל אותה. החזון של החברה להרחיב את הגישה לתחבורה יעילה, זולה ובת-קיימא הוא מעורר השראה".




תגיות