אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דיפלומט כמשל: לחץ ציבורי בולם התייקרות מנכ"ל דיפלומט נעם וימן ומנכ"ל שטראוס גיורא בר דעה | צילומים: תומי הרפז, קרן בן ציון

פרשנות

דיפלומט כמשל: לחץ ציבורי בולם התייקרות

“השפעת התייקרות שינוע הסחורות אינה מהותית”, כתבה דיפלומט בדו”ח הרבעון השלישי, לאחר שברבעון הראשון ציינה כי “תבחן עדכון מחירי מכירה” בגלל אותם מחירי השינוע. בכך היא מצטרפת לשטראוס שחזרה בה מהכוונה לייקר מוצרים

01.12.2021, 08:41 | נורית קדוש

התקפלותה של חברת דיפלומט מכוונתה להעלות מחירים הראתה כיצד ביקורת ציבורית לצד זימון לחדרי החקירות של רשות התחרות, יכולים לשנות לחלוטין תוכניות עסקיות. דיפלומט, יבואנית של מותגי צריכה בינלאומיים, בראשות נעם וימן, מנכ"ל ומבעלי השליטה, חזרה בה בדוחו"ת הרבעון השלישי שהתפרסמו אתמול מכוונתה להעלות מחירים, אף שציינה כי תעשה כן בדו"ח שלה לרבעון הראשון של השנה. אתמולהחברה ציינה כי "השפעת התייקרות שינוע הסחורות על תוצאות פעילותה של החברה רלבנטיים בעיקר לתחום הפעילות בישראל... ובמרבית המוצרים בהם עלות הסחורה כוללת את ההובלה הימית, ספקי החברה לא העלו מחירים". 

קראו עוד בכלכליסט:

על פי הערכות, חקירתם של וימן ונושאי משרה נוספים בדיפלומט ברשות התחרות בתחילת החודש בחשד לעבירות על חוק התחרות, התבססה בין היתר על הצהרת החברה בדו"ח הרבעון השני, לפיה היא בוחנת עליית מחירים בשל עלייה במחירי השינוע: “לאור העלייה במחירי ההובלה החברה נערכת לאפשרויות שונות, ובמידת הצורך תבחן עדכון מחירי מכירה”. 

בדו"ח הנוכחי, כאמור, החברה שינתה גרסה. דיפלומט כותבת כי בשנה האחרונה חלה פגיעה בשרשרת האספקה העולמית הנובעת ממחסור במכולות, מה שגורם לעלייה חדה במחירי ההובלה הימית. 

אך בניגוד לדו"ח הקודם, הפעם ציינה דיפלומט כי היא נוקטת פעולות כדי למנוע עליות מחירים. היא הוסיפה כי בחלק מהמדינות היא רוכשת מלאי דרך רכש מקומי ולא יבוא, וכי פעלה להגדלת ימי המלאי כדי להימנע מאובדן מכירות עקב מחסור בסחורה. החברה עוד ציינה כי להערכתה, עם בירור העובדות יתברר כי בהתנהלות בכירי החברה לא נפל כל רבב. 

וימן לא לבד

וימן, כאמור, לא לבד. שטראוס, חברת המזון השנייה בישראל, היתה הראשונה להניע את גלגלי הזינוק הצפוי במחירי המזון. בדו"חותיה לרבעון הראשון  ציינה כי 

"לאור העליות במחירי חלק מחומרי הגלם ובמחירי התובלה הימית החברה נערכת לאפשרויות שונות...ובמקרים מסוימים, ובהתאם למדיניות, תבחן עדכון מחירי מכירה". בדו"חותיה לסיכום הרבעון השלישי, שהתפרסמו שבוע בדיוק אחרי פשיטת חוקרי רשות התחרות על משרדי החברה וחקירת מנכ"ל הקבוצה גיורא בר דעה כבר לא הוזכרה האפשרות להעלאת מחירים. החברה ציינה כי  היא "פועלת לצמצום ההשפעות הנובעות מתנודתיות מחירי חומרי הגלם... כמו כן בגיאוגרפיות מסוימות ובמוצרים מסוימים עדכנו חלק מחברות הקבוצה את מחירי המכירה ללקוחותיה. 

לא רק יצרניות ויבואניות המזון נרתעו מעוצמת התגובה הציבורית שגררה כוונתם לבחון אפשרות להעלות מחירים. גם אייל רביד, מנכ"ל ומבעלי השליטה של רשת ויקטורי, שינה סגנון אחרי ביקור בחדר החקירות של רשות התחרות. רביד היה הראשון שהתריע מפני גל התייקרויות. בפוסט בפייסבוק כתב לפני כחודש: ״לפנינו ממש צונאמי של עליות מחירים... מחירי הדלק עומדים לזנק, בממשלה העבירו מס חדש על כלים חד פעמיים לצד מס נוסף על משקאות ממותקים. אלו רק חלק מהגורמים שיכבידו על הכיס של כולנו... הספקים כבר הודיעו שאחרי עשור שבו לא העלו מחירים כבר אין להם ברירה. לפני הקורונה להביא לארץ דרך הים מכולה עם מוצרים מהמזרח הרחוק עלה להם 7,500 שקל והיום המחיר כבר מגיע ל־59 אלף שקל למכולה. מאירופה המחיר זינק מ־2,500 שקל ל־17 אלף שקל למכולה ואת כל זה הארנק של כולנו יספוג״. 

אולם בדוחות לסיכום הרבעון השלישי, נשמעו זמירות שונות, כשהחברה ציינה כי "החברה עשתה ועודנה עושה את מירב המאמצים על מנת לשמור על סל מוצרים זול לצרכן ולא להעלות מחירים, זאת על אף התייקרות תשומות אחרות כגון ארנונה, מחירי ההסעות והוצאות מחשוב". 

מימין: מנכ"ל דיפלומט נעם וימן ומנכ"ל שטראוס גיורא בר דעה. לביקור בחדרי החקירות של רשות התחרות היה אפקט מצנן, צילומים: תומי הרפז, קרן בן ציון מימין: מנכ"ל דיפלומט נעם וימן ומנכ"ל שטראוס גיורא בר דעה. לביקור בחדרי החקירות של רשות התחרות היה אפקט מצנן | צילומים: תומי הרפז, קרן בן ציון מימין: מנכ"ל דיפלומט נעם וימן ומנכ"ל שטראוס גיורא בר דעה. לביקור בחדרי החקירות של רשות התחרות היה אפקט מצנן, צילומים: תומי הרפז, קרן בן ציון

השפעת המחאה

אמנם חלף עשור, מאז המחאה החברתית, אבל נראה כי השפעתה על הגורמים המרכזיים בשוק המזון לא פגה. עוצמת התגובה הציבורית לבדיקת ההיתכנות להעלאת מחירים, היא שהובילה את ראשי החברות לחפש דרכים חלופיות להתמודדות עם העלייה בהוצאות, ובראשן, יישום תכניות התייעלות ובחינת מקורות הרכש. 

אמנם אין בכך ערובה להמשך, וכבר הבוקר צפויים לעלות מחירי מוצרי סנו ושסטוביץ, אבל לפחות לטווח הקרוב, נראה כי התכניות לייצר אווירה ציבורית שתקבל בהבנה גל התייקרויות — כשלה.  

אשר לדיפלומט, שבשליטת משפחות מנדל־ווימן ובניהולו של נעם וימן, זו חתמה את הרבעון השלישי עם ירידה במכירות וצמצום של 13.6% ברווח הנקי שהסתכם ב־21.9 מיליון שקל.

המכירות של יבואנית המותגים הבינלאומיים כמו ג'ילט, היינץ ופרוקטר אנד גמבל, ירדו ב־5% והסתכמו ב־677.8 מיליון שקל. זאת, לדברי החברה, בעיקר בשל התנהגות השוק הישראלי, מיעוט ימי העבודה בחגי תשרי, וכן בגלל מחסור במלאי מוצרים בעקבות בעיות בקווי הספנות והנמלים. 

המכירות בישראל ירדו ברבעון ב־8.2% ועמדו על 389 מיליון שקל והרווחיות התפעולית בישראל ירדה ל־5.2%. בנוסף, נגרמה ירידה במכירות החברה ברחבי העולם בשל שינוי מודל העבודה של החברה בדרום אפריקה, לאחר שפרוקטר אנד גמבל, שאת מוצריה מפיצה שם דיפלומט, העבירה לידיה חלק מהפעילות; וכן, בשל השפעת שערי המטבע של הראנד הדרום אפריקאי.

הרווח הגולמי של החברה ירד ב־1.9% ועמד על 141.2 מיליון שקל. הרווחיות הגולמית השתפרה מעט ל־20.8% מהמכירות, לעומת 20.2% ברבעון מקביל. החברה התמודדה ברבעון עם עלייה בהוצאות אחסנה, שכר ופחת, מה שהוביל לירידה של 18.6% ברווח התפעולי, כך ששיעורו ירד ל־4.6% מהמכירות, לעומת 5.3% בתקופה המקבילה אשתקד. הפגיעה ברווחיות התפעולית נרשמה בכל המדינות שבהן פועלת דיפלומט ובהן דרום אפריקה, גיאורגיה, ניו זילנד וקפריסין.

תגיות