אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בוננזת הרכב החשמלי הסיני של עידן עופר התכווצה ב־38% משמאל עידן עופר ו ניר גלעד עם השותפים הסינים ב־ 201 | צילום: קורוס

בוננזת הרכב החשמלי הסיני של עידן עופר התכווצה ב־38%

חברת האחזקות קנון מחקה ברבעון השלישי 180 מיליון דולר, יתרת שווי אחזקתה ביצרנית הרכב קורוס, שבה השקיעה בשנים האחרונות מאות מיליוני דולרים. הסיבה: בקנון נואשו מלהמתין ליתרת תשלום מחברת באוננג שרכשה ממנה את אחזקתה בקורוס

02.12.2021, 06:30 | חזי שטרנליכט

גמר חשבון: הרפתקת הרכב הסיני של חברת האחזקות קנון הולדינגס, שבשליטת עידן עופר (60.3%) מסרבת לגווע, אבל מבחינה חשבונאית נראה שכעת נאמרה המילה האחרונה. ברבעון השלישי מחקה קנון 180 מיליון דולר - יתרת השווי של יתרת אחזקתה ביצרן הרכב הסיני קורוס. המחיקה היא למעשה בגין התשלום האחרון שהיתה אמורה קנון לקבל מחברת באוננג הסינית עבור יתרת האחזקה של קנון הולדינגס בקורוס.


קראו עוד בכלכליסט:


באוננג, חברת ענק פרטית מסין, שנמצאת בשליטתו של יאו ז'נווה (Yao Zhenhua), מיליארד שבעבר דורג בין עשרת העשירים בסין, נקלעה השנה למשבר נזילות חריף, שהחמיר ברבעון האחרון, וזו הסיבה שהובילה את קנון לבצע את המחיקה. הסכום היוון יתרת התשלומים שהיתה אמורה באוננג לשלם עבור אחזקה של 12% מקורוס בידי קנון עד סוף 2023. עד כה, מעבר לתשלום דמי רצינות סימבולי של 157 אלף דולר, היא לא ביצעה את התשלום הנוכחי.


משמאל עידן עופר וניר גלעד עם השותפים הסינים ב-2012, צילום: קורוס משמאל עידן עופר וניר גלעד עם השותפים הסינים ב-2012 | צילום: קורוס משמאל עידן עופר וניר גלעד עם השותפים הסינים ב-2012, צילום: קורוס


הרפתקת הרכב הסיני של עידן עופר נמשכת שנים רבוות. היא החלה עוד לפני שפוצלו חלק מהאחזקות שהיו בידי החברה לישראל לחברת קנון הולדינגס, בינואר 2015. קנון מחזיקה ביצרנית החשמל OPC, ובמי שהפכה לאחת מהסינדרלות העסקיות מאז הזינוק במחירי התובלה הימית - חברת הספנות צים - שאחראית לעיקר הרווח הנקי של קנון ברבעון השלישי. וחרף המחיקה בגין קורוס, קנון עדיין רשמה רווח נקי של 170 מיליון דולר, עלייה של 142% ביחס לרבעון המקביל.

מיזם הרכב קורוס הוקם בשותפות עם יצרן הרכב הסיני צ'רי. ההשקעות שביצעו החברה לישראל וקנון הולדינגס במיזם לא פורסמו באופן רשמי, אך מדובר ככל בסכום מוערך שנע בטווח של 800 מיליון דולר עד למיליארד דולר. לאחר מהמורות רבות, בדצמבר 2017, נמכרה השליטה (51%) בקורוס לבאוננג תמורת 6.6 מיליארד יואן (כיום כמיליארד דולר). העסקה הושלמה במהלך 2018, כשבאוננג הלכה ועלתה בשיעור אחזקתה בקורוס והגיעה לאחזקה נוכחית של 63%. רבע מהאחזקה שייכת לצ'רי והיתרה — 12% לקנון.

עד כה שולמו במזומן לקנון כ־3 מיליארד יואן, שהם כ־470 מיליון דולר. הסיכויים לקבלת יתרת התשלום, 180 מיליון דולר, כאמור, לא ברורים. בקנון הולדינגס לא אמרו נואש, ומקווים שכמו במשבר דומה של חברת הנדל"ן אוורגרנד בסין, גם במקרה של באוננג שהיא ענקית בתחומי הליסינג, הביטוח וגם הנדל"ן במדינה, תיתכן התערבות וארגון מחדש שיגיע מהממשל. מה שברור הוא שכרגע יש קשיי נזילות רבים, ייצור הרכבים של קורוס הופסק ולא ברור מתי יתחדש.

האינטרס של באוננג הוא להשלים בהצלחה את העסקה ולחדש את הייצור, משום שחלק ניכר מעסקיה נוגע לתחום הליסינג ומכירת ביטוחי רכב. באוננג רוכשת מקורוס את הדגמים שהיא מייצרת עבור לקוחות הליסינג שלה. שנת השיא בייצור רכבי קורוס היתה 2018, אז נמכרו 62.3 אלף רכבים שהשיגו נתח שוק אפסי בסין (0.27%) לפי נתוני אתר קארסיילסבייס. בשנה שעברה נמכרו 13.6 אלף רכבים בלבד. בחודשים האחרונים הופסק היצור על רקע משבר הקורונה ונעשים נסיונות לחדשו.


תגיות