אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אסם מייקרת מוצרים ומזניקה את שוק המזון מפעל אסם בשדרות | צילום: עמית שעל

ניתוח

אסם מייקרת מוצרים ומזניקה את שוק המזון

החלטת אסם להעלות מחירים למאות מוצרים בשיעור של עד 7% מכשירה את הקרקע לשאר הספקים. גל התייקרויות צפוי בשוק החלב והמשקאות הקלים

29.12.2021, 06:02 | נורית קדוש

חברת אסם בניהולו של אבי בן אסאייג בחרה להיות הראשונה מבין חברות המזון הגדולות שתעלה מחירים בשיעור של עד 7%. בכך, הכשירה החברה, שבבעלות נסטלה השוויצרית, את הקרקע לשאר הספקים ושוק המזון עומד בפני גל התייקרויות רוחבי. חברת המזון השלישית בגודלה בישראל, פעילה במספר רחב של קטגוריות כך שספקים רבים הפועלים באותם תחומים צפויים לנצל את ההזדמנות שמחיריה עולים ולייקר את מוצריהם בשיעור דומה.

קראו עוד בכלכליסט:

אסם מסתתרת מאחורי העובדה שהיא חברה פרטית, והציבור לא יכול לדעת עד כמה  הושפעה מהתייקרות חומרי הגלם, או נהנתה מירידת שער הדולר שלא גולגלה לצרכן.


מנכ"ל תנובה אייל מליס, מנכ"ל אסם אבי בן אסאייג ומנכ"ל שופרסל איציק אברכהן. הצרכנים יקנו פחות, צילומים: אוראל כהן, אביגיל עוזי, איציק שוקל מנכ"ל תנובה אייל מליס, מנכ"ל אסם אבי בן אסאייג ומנכ"ל שופרסל איציק אברכהן. הצרכנים יקנו פחות | צילומים: אוראל כהן, אביגיל עוזי, איציק שוקל מנכ"ל תנובה אייל מליס, מנכ"ל אסם אבי בן אסאייג ומנכ"ל שופרסל איציק אברכהן. הצרכנים יקנו פחות, צילומים: אוראל כהן, אביגיל עוזי, איציק שוקל

שטראוס, יוניליוור ודיפלומט הודיעו לפני כחצי שנה כי הן בוחנות העלאת מחירים, כדי להתמודד עם הזינוק בעלויות השינוע ובמחירי חלק מחומרי הגלם. חקירת רשות התחרות המתנהלת בשבועות האחרונים בחשד לעבירות על חוק התחרות הכלכלית ושבמסגרתה נחקרו תחת אזהרה ראשי חברות אלה, הקפיאה את הכוונה, אך ניתן להעריך כי ההתייקרות באסם, סוללת עבורן את הדרך חזרה לתוכנית המקורית. 

המהלך של אסם, יוצא לדרך כשלוש שנים אחרי שהודיעה על התייקרות וחזרה בה כעבור ימים ספורים. זאת בעקבות מחאה צרכנית ואיומים בהחרמת מוצריה, אשר לוו במכבש לחצים שהפעיל על ראשי החברה שר האוצר אז משה כחלון. שבוע אחרי שהודיעה אז על העלאת מחירי שליש ממוצריה בשיעור של עד 4.5%, חזרה בה אסם ומשכה את בקשתה להעלות מחירים. במקרה הנוכחי, אין לשר האוצר אביגדור ליברמן, שהוביל בחודשים האחרונים מהלכים שהזניקו מחירים, את הלגיטימציה שהיתה לכחלון, שנאבק בהתייקרויות. 

אסם, שבחודשים האחרונים צמצמה מבצעי הוזלות, כפיצוי על ההתייקרויות שספגה, הודיעה אתמול  לקמעונאים, כי תייקר מאות מוצרים בקטגוריות הקפה, הפסטה, החטיפים המלוחים, הקטשופ, הסלטים של צבר, העוגות, טבעול וגרבר בשיעורים שונים שבין 4%־7%. 

 פס ייצור ב מפעל אסם שדרות, צילום: עמית שעל פס ייצור ב מפעל אסם שדרות | צילום: עמית שעל  פס ייצור ב מפעל אסם שדרות, צילום: עמית שעל

חשש מרשות התחרות

החברה הדגישה, כי מחירי מוצרי מטרנה, תרכובת החלב תינוקות לא יעלה. אפשר להעריך כי באסם השולטת באמצעות המותג מטרנה ב־76.3% משוק תחליפי החלב הצמחיים לתינוקות וב־49.2% בתחליפים החלביים, נמנעו מהעלאת מחירי מוצרים אלו, מחשש לתגובה קשה מצד רשות התחרות, שרק בשבוע שעבר הכריזה כי תבחן את מעמדה המונופליסטי של חברת ויסוצקי השולטת ב־78.4% משוק התה. ניתן להעריך שבאסם, חוששים שאפשרות שנבחנה לפני כשבע שנים, ונפסלה, להכריז על מטרנה וסימילאק קבוצת ריכוז, תעלה שוב על סדר יום הממונה, שצפויה להתמנות היום.

גם החלב יזנק

המהלך של אסם יוצא לדרך בעיתוי נוח מבחינתה, על רקע יצירת האווירה על ידי הקמעונאים שהצהירו באוקטובר, כי הזינוק במחירי השינוע יוביל לגל התייקרויות. מי שמיהרו לפעול היו סנו ושסטוביץ את מחירי חלק ממוצריהן בשיעור של כ־10%. התייקרויות אלו נרשמו לאחר שבחודש שעבר זינקו מחירי הכלים החד פעמיים, בעקבות הטלת מס קנייה בגובה 11 שקל לק"ג. בנוסף, בשבוע הבא, יזנקו מחירי המשקאות המתוקים, בעקבות הטלת מס קנייה בגובה 1 שקל לליטר. המס, המתווסף להרחבת חוק הפיקדון, שהחל מהחודש שעבר חל גם על מיכלי המשקה הגדולים, יוביל לכך שמחירי המשקאות יעלו בשבוע הבא מכ־6 שקלים לבקבוק 1.5 ליטר לכ־9 שקלים, כולל דמי הפיקדון, מס הקניה והמע״מ. 

הזינוק לא יעצר בכך והוא צפוי להתרחב למקררי החלב. בתקופה הקרובה, צפויים לעלות מחירי מוצרי חלב בפיקוח בשיעור של 3.5%־8%, בעקבות בקשת טרה לוועדת המחירים, על רקע התייקרות החלב הגולמי. התייקרות מחירי מוצרי החלב בפיקוח, גוררת לרוב התייקרות בכלל מוצרי החלב בשיעור דומה.

מדיניות צמצום המבצעים בה נקטו אסם וספקים נוספים בחודשים האחרונים הובילה לירידה בקניות הצרכנים. כפי שנחשף ב"כלכליסט", מדד המחירים של סטורנקסט רשם באוקטובר עלייה של 2.9% ביחס לאוקטובר אשתקד, והגיע לשיא מאז השקת המדד לפני 5 שנים. הזינוקים נרשמו, בעקבות צמצום חד של מבצעי ההוזלות בשוק. בעוד שב־2020, 22.1% מהמכירות בענף היו של מוצרים במבצעי הוזלות, באוקטובר רק 15.3% מהמכירות היו תחת מבצע. בתגובה להתייקרויות, מכירות שוק המזון, המשקאות, מוצרי הטואלטיקה והנקיון, רשמו באוקטובר־נובמבר ירידה של 6.2%.

נתונים אלו מלמדים על רגישות הצרכנים לעליות המחירים ולכן, מה שנדרש כעת מהקמעונאים ובראשם איציק אברכהן, מנכ״ל שופרסל השולטת בענף, הוא יד ברזל. עליו לדרוש מאסם הסבר להתייקרות בכל אחת מהקטגוריות. אישור להעלאת מחירים גורפת תהפוך אותו לשותף למהלך, והוא יהיה הראשון להיפגע: צמצום הצריכה בשנה הבאה, כמעט ואינו מוטל בספק. הצרכן לא יוכל להמשיך לקנות את אותן כמויות, כשהמחירים יזנקו בשיעור חד. אברכהן יוכל להשפיע על מידת הצמצום בצריכה.


תגיות