אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המחסור בשבבים רחוק מלהסתיים וכולנו משלמים שבבי מחשב | צילום: pixabay

המחסור בשבבים רחוק מלהסתיים וכולנו משלמים

משבר השבבים העולמי, שגרם ב־2021 להשבתת קווי ייצור של מכוניות ולהתייקרויות של מוצרי אלקטרוניקה, מחשבים ואפילו מזון, צפוי ללוות אותנו גם בשנה הבאה. הפתרון היחיד הוא הקמת מפעלים חדשים, וזה ייקח זמן

30.12.2021, 06:42 | רפאל קאהאן

מה משותף לקיצוץ בייצור מכוניות שגורם להמתנה של חודשים לקבלת רכב חדש, למחסור בקונסולות פלייסטיישן, למחסור בממירים ונתבים אצל ספקיות האינטרנט והכבלים ולקיצוץ של 4-3 מיליארד דולר בתחזית הרווח של אפל לרבעון השלישי? הגורם הקטן ביותר שאפשר לחשוב עליו – שבבים. למרות גודלם הזעיר מדובר במוצרים מהקשים והיקרים ביותר לייצור, עד כדי כך שרובו מבוצע על ידי שני גורמים בלבד – TSMC הטייוואנית וסמסונג הדרום־קוריאנית. רוב העולם סומך על שתיהן שיספקו את הצ'יפים הנחשקים.

קראו עוד בכלכליסט:

מגפת הקורונה הבליטה את המחסור בשבבים בגלל העומס שנוצר על שרשראות האספקה, אבל גם בגלל הזינוק בביקוש למוצרים המופעלים באמצעות שבבים. מחשבים, למשל, הפכו למוצר הכרחי לכל מי שעבר לעבוד מהבית. מסכים, מצלמות רשת, ציוד רשת ביתי או מקלדות ועכברים – כל אלה דורשים שבבים להפעלתם כמו גם מרכזי נתונים שמפעילים את כל שירותי הענן. אבל גם טלוויזיות, שואבי אבק, מכונות כביסה ואפילו מכשירי טיהור אוויר. כולם מבוססים על השבבים האלה. היצרנים, שהסתמכו על הערכות מ־2019 לגידול מסוים בדרישה ושניסו להגדיל את ההזמנות, נענו בשלילה. אפל שמייצרת אצל TSMC וסמסונג שמייצרת לעצמה ולאחרים שמרו את רוב התפוקה עבור המוצרים שלהן. יצרני המכוניות נתקעו עם גידול בהזמנות שהיצרניות פשוט לא יכלו לספק. אבל גם משבר היחסים בין סין לארה"ב שיחק תפקיד. ארה"ב חתכה את צינור החמצן של היצרניות הסיניות ואת הגישה שלהן לציוד ולטכנולוגיה אמריקאית, וחברות סיניות החלו לאגור שבבים כדי להימנע מלמצוא את עצמן מול מחסנים ריקים. גידול אדיר נרשם בהזמנות. מהיקף יבוא של 330 מיליארד דולר ב־2019 עברו החברות הסיניות להזמנות שבבים ב־380 מיליארד דולר (לפי נתוני בלומברג).


מפעל השבבים TSMC בטייוואן. לא עומד בביקושים, צילום: TSMC מפעל השבבים TSMC בטייוואן. לא עומד בביקושים | צילום: TSMC מפעל השבבים TSMC בטייוואן. לא עומד בביקושים, צילום: TSMC


נוסף לכך, אסונות שהתרחשו במהלך השנה פגעו בכמה מפעלי שבבים. כך למשל שריפה שאירעה בחודש מרץ שיתקה מפעל של רנסאס היפנית שסיפק חלק ניכר מתוצרתו ליצרניות רכב, ובהן טויוטה. התוצאה היא שבספטמבר טויוטה השביתה 14 מפעלים בגלל מחסור ברכיבים. מחסור השבבים צפוי למשל למחוק כ־210 מיליארד דולר מהכנסות יצרניות הרכב ב־2021 ולצמצם את היקף הייצור בכ־8 מיליון מכוניות.

על פי ההערכות האופטימיות ביותר של יצרניות השבבים, המחסור לא ייעלם לפני 2022. לפי הערכות יותר ריאליות, הוא כנראה לא ייפתר לפני 2024 ואולי אף מעבר לכך. גם זמני ההמתנה צומחים במהירות. בעוד ב־2019 יכלו יצרנים לצפות לקבל את הזמנותיהם בתוך 10 עד 15 שבועות, כעת מדובר ב־20 שבועות, והמצב צפוי להמשיך ולהחמיר.

שבבים אינם מקשה אחת. ישנם שבבים המשמשים כ"מוח" של מחשבים, שבבי זיכרון שמשמשים לאחסון נתונים, שבבים אנלוגיים המשמשים להפעלה של חיישנים ועוד. כולם במחסור.

הפתרון היחיד האפשרי הוא בנייה של מפעלי ייצור חדשים. פט גלסינגר, מנכ"ל אינטל, הכריז על הקמה של מפעלי שבבים חדשים באריזונה אבל אלה לא צפויים להיפתח לפני 2024 במקרה הטוב. ממשלת דרום קוריאה הודיעה כי תעניק ליצרניות השבבים קווי אשראי בהיקף של כ־500 מיליארד דולר לעשור הקרוב כדי להגדיל את מספר מפעלי השבבים במדינה, סמסונג לבדה תשקיע כ־150 מיליארד דולר במפעלים חדשים, TSMC מתכננת להשקיע כ־100 מיליארד דולר בהגדלת יכולת הייצור, וגם ממשלת סין משקיעה במפעלי שבבים כדי לא להיות תלויה בטכנולוגיות המערביות.

עד אז כנראה שנמשיך לסבול מעליות מחירים, גם בסקטורים כגון מזון או מוצרי צריכה, וכל זה בגלל חתיכת סיליקון בגודל של כמה ננומטרים.


תגיות