אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סאנדיי סקיי רוצה להנפיק לפי שווי של מיליארד שקל המייסדים (מימין): סמנכ"ל הטכנולוגיות יניב אקסן וסמנכ"ל המוצר שמוליק ולר | צילום: עמית שעל

בלעדי

סאנדיי סקיי רוצה להנפיק לפי שווי של מיליארד שקל

חברת סרטוני הווידיאו המותאמים אישית בזמן אמת הגישה תשקיף לרשות ניירות ערך, וככל הנראה מדובר בגיוס שיסלול את דרכה להנפקה גם בניו יורק. המשקיעה הגדולה בחברה, שגייסה עד כה 76 מיליון דולר, היא קרן ויולה

30.12.2021, 06:02 | גולן חזני

אחרי הפסקה של מספר חודשים בהנפקות של חברות טכנולוגיה, חוזר הטרנד לבורסה המקומית, עם ניסיון של חברת טכנולוגיה לגייס הון בהנפקה ראשונית דווקא בתל אביב. 


קראו עוד בכלכליסט:


ל"כלכליסט" נודע כי חברת סאנדיי סקיי (SundaySkay), שעומדת מאחורי טכנולוגיית ה־SmartVideo — סרטוני וידיאו המיוצרים בזמן אמת ומותאמים לצופה — נערכת להנפקה בחודשים הקרובים לפי שווי של 300 מיליון דולר (כמיליארד שקל) לפני הכסף. החברה נמצאת בשלבים של הגשת תשקיף לרשות ניירות ערך. 

בגודלה הנוכחי עדיפה לה הנפקה בת"א

הפעם לא מדובר בחברה שצמחה בתוך חודשים או שנים אחדות ליוניקורן, תופעה שמאפיינת מספר לא קטן של חברות הייטק ישראליות בשנה־שנתיים האחרונות. סאנדיי סקיי היא חברה ותיקה יחסית, שהוקמה ב-2007, ואחרי 14 שנים וגיוס של 76 מיליון דולר מנסה לפלס את דרכה לאקזיט אפשרי של המשקיעים, שלא באמצעות סקנדרי, וכתחנה בדרכה לבורסת נאסד"ק. חברות כמוה מסבירות את דרכן הארוכה יחסית להנפקה בכך שהרעיון החדשני שלהן הקדים את זמנו, וכי פיתוח הטכנולוגיה התפרס על פני תקופה ארוכה  יחסית, וכך גם תהליכי אימוץ הטכנולוגיה בשוק. 


גל ההנפקות נמשך אל תוך 2022,  גל ההנפקות נמשך אל תוך 2022 גל ההנפקות נמשך אל תוך 2022,


כמה חברות טכנולוגיה — ובראשן נייאקס (Nayax) — הגיעו בשנה האחרונה לבורסה בתל אביב כשהן נישאות על גבי הסיסמה של "תחנה בדרך לנאסד"ק". זאת בשל העובדה שבגודלן עדיף להן בתנאי השוק של היום לגייס בארץ. נייאקס הונפקה בשווי של מיליארד דולר, אבל למרות צמיחה נאה בהכנסות המניה לא הצליחה להתרומם. חברות טכנולוגיה אחרות שהונפקו בשוויים דומים, הסבו הפסדים של 10%–30% למשקיעים שלהן בתל אביב. 

סאנדיי סקיי גייסה עד היום 76 מיליון דולר בארבעה סבבי גיוס. ויולה היא הקרן הדומיננטית בין בעלי המניות בחברה, והמשקיע הראשון בה, אבי זאבי, שותף־מנהל בוויולה, משמש בה כדירקטור. סאנדיי סקיי תנסה למשוך את המשקיעים באמצעות נתוני צמיחה בהכנסות לכ־40 מיליון דולר בשנה הנוכחית וכ־50 מיליון דולר על פי תחזיות החברה ל־2022. בנוסף תישען החברה במאמצי הגיוס שלה על איזון תפעולי ועל שמות של לקוחות גדולים, בעיקר מתחום הפיננסים והתקשורת, ובהם הבנקים וחברות התקשורת הגדלות בעולם כיום. עם אלה נמנים סיטי בנק, אתר התיירות טריפ אדווייזור, רשת הפארמה CVS, רשת המלונאות הילטון ועוד.


סאנדיי סקיי,  סאנדיי סקיי סאנדיי סקיי,


הפעילות של סאנדיי סקיי דומה מעט לזו של גלאסבוקס (Glassbox), שגם היא הונפקה לפני שנה בשווי דומה בתל אביב. סאנדיי סקיי מעסיקה כיום כ־160 עובדים, מרביתם בישראל, ויש לה משרדים גם בניו יורק ובטוקיו. כיו"ר החברה משמש אייל שירן, שהצטרף בגיוס האחרון, שבמסגרתו גייסה החברה 37 מיליון דולר — 30 מיליון ב־2016 וסכום של 7 מיליון דולר נוספים באוגוסט 2017, וזאת כהשלמה לגיוס בסבב D. 

סאנדיי סקיי הוקמה בידי שמוליק ולר, שכיהן בעבר כמנכ"ל החברה והיום הוא הנשיא וסמנכ"ל המוצר, ויניב אקסן, המשמש כיום כסמנכ"ל הטכנולוגיות. מנכ"ל החברה הוא ג'ים דיסקו (Jim Disco). החברה מייצרת עשרות מיליוני סרטוני וידיאו בשנה המותאמים ללקוחותיה, כאמור בנקים, חברות ביטוח, חברות תקשורת וחברות אי־קומרס. אלה משתמשים בסרטונים כדי לתקשר עם הלקוחות שלהם. בין השימושים של המוצר יש סרטונים המדגימים ללקוח כיצד לקרוא את מצב חשבון הבנק שלו, סרטונים לקידום ופרסום של מוצרים ושירותים או הדרכות על מוצרים שונים. מודל ההתקשרות עם הלקוחות הוא תשלום על פי  כמות הצפיות, וחלק גדול מהכנסותיה של סאנדיי סקיי הן הכנסות חוזרות. 

ספקית הסלולר הגדולה ביפן השקיעה בחברה

עם המשקיעים בחברה, מעבר לקרן ויולה נמנים כרמל ונצ’רס, גלובספאן קפיטל פרטנרס, Norwest Venture Partners, קומקסט ונצ’רס ואחרים. NTT DOCOMO Ventures, זרוע הון הסיכון של NTT DOCOMO, ספקית הסלולר המובילה ביפן, השתתפה בסבב הגיוס האחרון כמשקיעה אסטרטגית. 


מיסדיי סאנדיי סקיי סמנכ"ל הטכנולוגיות יניב אקסן וסמנכ"ל המוצר שמוליק ולר, צילום: עמית שעל מיסדיי סאנדיי סקיי סמנכ"ל הטכנולוגיות יניב אקסן וסמנכ"ל המוצר שמוליק ולר | צילום: עמית שעל מיסדיי סאנדיי סקיי סמנכ"ל הטכנולוגיות יניב אקסן וסמנכ"ל המוצר שמוליק ולר, צילום: עמית שעל


הנפקת סאנדיי סקיי תהיה המשך ישיר לגל ההנפקות הגדול ששטף את הבורסה המקומית מאמצע 2020. במהלך השנה הזו הצטרפו לבורסה 27 חברות, שביצעו הנפקה ראשונית לציבור (IPO), תוך שהן מגייסות 4.6 מיליארד שקל. ב־2021 הונפקו לראשונה 97 חברות שגייסו 10.5 מיליארד שקל — שיא של כל הזמנים.

מרבית החברות שהנפיקו, 55 במספר, היו חברות הייטק, ו־8 מהן היו חברות מו"פ. אולם ההנפקה הגדולה ביותר היתה זו של חברת איכות הסביבה ורידיס, שהונפקה לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל, תוך שבעלי המניות המרכזיים שלה מכרו מניות ב־706 מיליון שקל והחברה גייסה 176.5 מיליון שקל, כך שהיא החלה להיסחר לפי שווי של 3.74 מיליארד שקל.

לפי סיכום השנה של הבורסה, שפורסם בשבוע שעבר, שווי השוק של 97 החברות החדשות עומד על 48 מיליארד שקל, ושווי כל המניות בבורסת ת"א, 540 במספר, עומד על 1.1 טריליון שקל — שיא כל הזמנים, ולראשונה מעל טריליון שקל. כמו כן, שווי שוק המניות השתווה לראשונה לשווי שוק האג"ח.

תגיות