אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אחרי H&M ואינטל, הרשויות בסין מפעילות לחץ גם על וולמארט

אחרי H&M ואינטל, הרשויות בסין מפעילות לחץ גם על וולמארט

גם ענקית הקמעונאות והרשת Sam’s Club שבבעלותה הסירו מוצרים ממחוז שינג'יאנג, בו מתבצע דיכוי של העם האויגורי; בתגובה הרשויות הסיניות האשימו אותן ב"טיפשות"; עתה נותר לראות האם גם הן ייכנעו ללחץ בדומה לענקיות אחרות מהמערב

01.01.2022, 10:12 | חדשות חוץ

הסוכנות הסינית למלחמה בשחיתות האשימה אתמול (ו') את ענקית הקמעונאות האמריקאית וולמארט, ואת רשת חנויות Sam's Club שברשותה, ב"טיפשות וקוצר ראות", זאת לאחר דיווחים במדינה שהרשת הורידה ממדפיה מוצרים שיוצרו מחוז שינג'יאנג, בו מתבצע דיכוי של העם האויגורי. 


קראו עוד בכלכליסט:


בשבוע שעבר ספגה וולמארט ביקורת בסין לאחר שמספר ערוצי תקשורת פרסמו סרטונים וצילומי מסך בפלטפורמה החברתית ווייבו, שמראים שמוצרים שיוצרו במחוז הוסרו מהאפליקציה של הרשת. הסכסוך במדיה החברתית החל לאחר שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן חתם ב-23 בדצמבר על חוק שאוסר על יבוא מהמחוז עקב החששות לעבודות כפייה נרחבות שמתבצעות בו על ידי בני המיעוט האויגורי ומיעוטים מוסלמים אחרים. 


מפעל כותנה בשינג מפעל כותנה בשינג'יאנג | צילום: אי.פי מפעל כותנה בשינג



וולמארט היא לפי שעה האחרונה בשורת חברות מערביות שעליהן מופעל לחץ בנוגע בעניין, כשסין דוחה את הטענות סביב מדיניותה בחבל ארץ זה. 

הוועדה המרכזית לבקרת המשמעת של המפלגה הקומוניסטית הסינית האשימה את סאמ'ס קלאב בהחרמת המוצרים משינג'יאנג ובניסיון "לעבור בשלום" את המשבר בכך שלא פרסמה דבר על הצעד שנקטה. 


סניף של Sam’s Club, צילום: גטי סניף של Sam’s Club | צילום: גטי סניף של Sam’s Club, צילום: גטי



סין מהווה שוק ענק עבור וולמארט, שהפיקה בה הכנסות של 11.43 מיליארד דולר בשנה הפיסקאלית שהסתיימה ב-31 בינואר. מתוך 423 סניפים שוולמארט מפעילה בסין, 36 הן חנויות סאמ'ס קלאב, כך על פי אתר החברה. חיפוש אחר סחורות משינג'יאנג, כמו צימוקים, באתר של סאמ'ס קלאב, לא הניב כל תוצאות, אך דבר זה נכון גם למוצרים ממחוזות אחרים כמו תה פוג'יאן, כך דיווחה רויטרס השבוע. 

במקביל, ברשתות החברתיות במדינה צוטטו דברים של נציגי מכירות של הרשת, לפיהם אין מדובר בהסרת מוצרים מהמדפים אלא שהם פשוט אזלו מהמלאי. אין זו תופעה חדשה שמותג זר הופך למטרה עבור משתמשי המדיה החברתית הסינית, והנזק שהדבר גורם יכול להיות משמעותי. מוקדם יותר השבוע, ההאשטג Sam's Club card cancellation (ביטול כרטיס המועדון של סאמ'ס קלאב) הפך לוויראלי עם 470 מיליון שיתופים. 

בחודש יולי שעבר, קמעונאית האופנה השבדית H&M דיווחה על צניחה של 23% במכירות בסין ברבעון השני לאחר חרם צרכנים בעקבות הודעתה שלא תשווק מוצרים משינג'יאנג. בדצמבר ניצבה ענקית השבבים האמריקאית אינטל בפני קריאות דומות לחרם, ונאלצה להתנצל בשל הנזק ש"נגרם ללקוחותינו, שותפינו והציבור הסיני הנכבד".

תגיות