אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
י.ה.ל. – שירותי ייעוץ והדרכה למימוש זכויות בגיל השלישי טובה יששכרי | צילום: שירלי דויטש

י.ה.ל. – שירותי ייעוץ והדרכה למימוש זכויות בגיל השלישי

השירות של י.ה.ל. בראשות טובה יששכרי, עוזר למשפחות לנווט את דרכן בשבילים הביורוקרטיים המסובכים והמפותלים, של מיצוי הזכויות לאוכלוסייה מבוגרת ולמטופלים סיעודיים

02.01.2022, 12:02 | בשיתוף Visionet

תוחלת החיים בעולם המערבי עולה עם השנים, ובמדינות רבות נוצר הצורך להתמודד עם האוכלוסייה הבוגרת החיה בתוכה. אחד המאפיינים לחברה בריאה, הוא לשמור על איכות החיים של אלו שהיו חלק פעיל ותורם בחברה במשך כל חייהם, וכעת רוצים להעביר את שנות הגיל השלישי באופן מכובד ובאיכות חיים גבוהה ככל האפשר. באופן תיאורטי, גם מדינת ישראל מתיימרת לדאוג לקשישי החברה הישראלית. עם זאת, בפועל, המדינה לא מתנדבת לחלק מענקים, קצבאות, שירותים וטיפולים לאזרחיה, ואלו צריכים לעמול ולהילחם על מימוש הזכויות שלהם. שוחחנו עם טובה יששכרי, מייסדת ומנכ״ל חברת י.ה.ל., ייעוץ והדרכה למשפחות של מטופלים בגיל השלישי. י.ה.ל מעניקה שירותי רפואה וסיעוד, לרווחת ההורה המבוגר ומשפחתו.

טובה יששכרי, צילום: שירלי דויטש טובה יששכרי | צילום: שירלי דויטש טובה יששכרי, צילום: שירלי דויטש

והדרת פני זקן?

ב-13 השנים האחרונות, חברת י.ה.ל. בניהולה המסור של עו״ס טובה יששכרי, מסייעת למבוגרים ולבני משפחותיהם לממש את הזכויות המגיעות להם מביטוח לאומי, ביטוחי הבריאות, קופות החולים ועוד מוסדות וארגונים רפואיים. השירות כולל תביעת החזרים כספיים, שירותי אחיות עד הבית, מטפלים סיעודיים, השמה לבתי אבות ולבית חולים סיעודיים ולתשושי נפש, מרכז גריאטרי ועוד. טובה עוזרת גם למטופלים הזקוקים לניתוחים וכדומה במימוש הזכויות הרפואיות שלהם, ומתמחה בכל הנוגע למימוש זכויות עבור המטופל הסיעודי. 

מדוע השירות של י.ה.ל בעצם נחוץ?

״מדובר בשירות בוטיק אשר מיועד לתמוך באוכלוסייה מבוגרת, ולסייע לבני ביתם להתמודד עם כל מצב רפואי או סיעודי, מורכב ככל שיהיה״, אומרת טובה. "נניח ויש במשפחה הורה מבוגר שבריאותו ותפקודו התדרדרו באופן פתאומי עד כדי מצב סיעודי, מוגבל או שנמצא בטיפול רפואי כזה או אחר. עבור מי שלא מכיר את התחום, הבירוקרטיה היא ממש מסחררת ולא תמיד תומכת או יעילה. במקרים לא מעטים, מרוב דאגה וחוסר התמצאות, בני המשפחה עלולים למצוא עצמם בהתרוצצות אינסופית בין כתלי בתי חולים, שירותים סיעודיים, קופות חולים ועוד גופים ומוסדות, כשהם נסמכים על מידע חלקי או מוטעה. במקרים אלו, בני המשפחה התומכת עלולים להתעייף ולהפסיק לתפקד; זאת משום שהטיפול והתמיכה בהורה שואבים המון אנרגיות, וזאת בצד ההתמודדות הרגשית והלא פשוטה של כל אחד מבני הבית. לחברת י.ה.ל ,הניסיון, הידע והכישורים להתמודד נכון עם הבירוקרטיה הסבוכה ולהעניק את מלא הייעוץ, התמיכה והפתרון״.

לא כל אחד יכול לעשות זאת?

טובה: "יש אנשים חושבים שזה עניין של מה בכך; 'כולה בירוקרטיה'. האמת היא, שזו תורה שלמה, שקשורה באיתור ואבחון הקשיים העיקריים אצל ההורה או המטופל. בהמשך, איתור המענה המיטבי ביותר עבורו ועבור בני הבית בהתאם לזכויות, ליכולות ולכוחות. מרגע שאותר האתגר, אנו יודעים להפעיל את המערכות השונות בשפתם מתוך ההיכרות עם עולם התוכן והניסיון הטיפולי רב השנים הצבור בחברה״. 

אילו זכויות למשל את עוזרת לממש?

טובה: "לפי חוק, נשים בגיל 62 וגברים מגיל 67, מגיעים למה שנקרא ׳גיל פרישה׳. בגיל הזה, מטופלים סיעודיים זכאים לקבל זכויות שונות מכוח חוק הסיעוד. למשל, אזרח שהוא בסטטוס סיעודי ואינו בעל יכולת כלכלית מלאה לתמוך בעצמו, זכאי לסיוע בקבלת מימון ממשלתי עבור שהותו במסגרת הטיפולית. הזכות הזאת למשל, כמו עוד רבות אחרות, אינן מפורסמות או ידועות לכלל הציבור. מעבר לכך, גם אם מודעים לזכויות, הגשת הבקשה על שלל סעיפיה דורשת מיומנות של בעל מקצוע מנוסה. חשוב להדגיש, כי הזכאות נקבעת לפי מבחני הכנסה של המשפחה, של המטופל ושל הילדים. אגב, ניתן להפעיל גם ביטוחים פרטיים: את הפעלת הביטוחים הפרטיים יש לעשות זאת במיומנות ומקצועיות, שהרי בדרך כלל חברות הביטוח על מימוש הזכויות. עם זאת, חברת י.ה.ל יודעת להתמודד איתן באופן מקצועי ויעיל.

אוכלוסייה ייחודית נוספת שמטופלת ב י.ה.ל היא זו של תשושי הנפש. תשושי נפש, הם אלו הלוקים בליקוי קוגניטיבי, קרי אינם מתמצאים בזמן ובמקום, אינם מסוגלים לנהל את ענייניהם היום-יומיים, ולרוב זקוקים למינוי של אפוטרופוס. המינוי נעשה בהליך משפטי, ומחויב בתסקיר של עובד סוציאלי. כאשר אנחנו בתמונה, באופן מעשי כל התהליך של מינוי האפוטרופוס מנוהל על ידי חברת י.ה.ל, לרבות ליווי המשפחה וקבלת החלטות לאיתור האפוטרופוס המתאים ביותר, כזה שיהיה מסוגל לקבל החלטות נכונות לטובת החולה. 

תחום נוסף, בו אנו מתמחים ב-י.ה.ל הינו גבי חולים, שחוזרים ארצה, ונטולים כל זכויות סוציאליות, כיוון שמעולם לא שילמו מיסים בישראל. לאחרונה טיפלנו במקרה מורכב של תושבת חוזרת נטולת זכויות בביטוח לאומי, אשר נדרשה לאשפוז ממושך, אשר מומן יום ביומו על ידי משפחתה ללא סיוע או ביטוח מתאים. הטיפול מול ביטוח לאומי כלל את השבת הזכויות מביטוח לאומי כאזרח המדינה. המשמעות המיידית של ההתערבות המקצועית שלנו, אפשרה את המשך טיפולה הרציף בבית החולים, וכן את הפחתת מרכיבי אי-הוודאות לגבי מעמדה, אשר אפשרו גם הטבה בריאותית ניכרת במצבה. במקביל, המשפחה תובעת את זכויותיה להחזר כספי ביטוחי בסכומים שעולים על עשרות אלפי שקלים, וזאת בצד המשך קיום שגרת חיים תקינה, בריאה ותומכת.

שירות נוסף אותו אנו מספקים בחברה הוא תחום המסייע למשפחות מחו״ל לעקוב אחר קרוביהן ישראל. ישנם מקרים רבים נוספים בהם המטופל הסיעודי מטופל בארץ, אולם המשפחה שלו חיה בחו"ל. במקרים אלו, אנו מנהלים את המקרה (case management), והטיפול והתמיכה המשפחתית ממשיכים להתקיים על ידי ביקורים סדירים של הצוות התומך, דיווח בזמן אמת למשפחה בחו״ל, דאגה ומעקב אחר הטיפול הרפואי והסעודי על פי צרכיו״. 

מדוע בעצם נכנסת לתחום?

"בעברי הייתי עובדת סוציאלית במגזר הציבורי. עסקתי בטיפול בנוער, רווחה, ובריאות הנפש. בתור עובדת שטח, פתחתי מודלים יעילים בתחומים אלה, אשר בחלקם מיושמים עד עצם היום הזה ברווחה. העבודה שלי הייתה כרוכה בקשרי עבודה מול הרשויות למדתי להכיר היטב את ״הביצה״ מלפני ומלפנים. במהלך עבודתי, ראיתי שהאוכלוסייה הבוגרת והמשפחות מתקשות להתמודד עם הבירוקרטיה, מצב שעורר תסכול רב בהיעדר תמיכה וטיפול נאות בהוריהם. משום כך, הקמת חברת י.ה.ל. וניהולה נובעות מתוך תחושה של שליחות לעזור לאנשים לתפקד ולחיות כאחד האדם, לעזור להם לממש את זכויותיהם לאיכות חיים שהם ראויים לה״ 

לפרטים נוספים, כנסו לאתר של י.ה.ל. שירותי ייעוץ והדרכה למשפחות של המטופלים בגיל השלישי. אפשר לבקר גם בפייסבוק>> 


תגיות