אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
 ממס קנייה ועד שבבים: מחירי המכוניות טסים טויוטה קורולה | צילום: אודי עציון

ממס קנייה ועד שבבים: מחירי המכוניות טסים

מחירוני 2022 של יבואני טויוטה וקיה כוללים העלאות מחירים של 6,000-1,000 שקל לדגמים שונים. ייקור מס הקנייה בארץ על היברידיות והיצע קטן בעולם מספקים ליבואנים רוח גבית להתייקרות

03.01.2022, 06:02 | תומר הדר

שנת 2022 החלה אתמול בענף הרכב הישראלי עם עליות מחירים של מכוניות חדשות. באופן מסורתי, מובילי השוק הם אלה שמפרסמים את מחירוני הרכב החדש ראשונים והפעם היתה זו יבואנית טויוטה שפרסמה מחירון ראשון. עליות המחירים של דגמי טויוטה השונים נעות בין כ־2,000 שקל לדגם הבסיסי ביותר של טויוטה – היאריס – ועד לכ־6,000 שקל לטנדר של טויוטה: ההיילקס. גם יבואנית קיה פרסמה מחירון ובו שורת התייקרויות: מתוספת של 1,000 שקל למכונית המיני קיה פיקנטו, דרך 3,000 שקל לקיה נירו ועד ל־6,000 שקל נוספים שרוכשי סורנטו ייאלצו לשלם. לעומתן, במחירון דלק מוטורס, יבואנית מאזדה ופורד, חלו דווקא ירידות.

קראו עוד בכלכליסט:

אחרי שחגגו ב־2021

רוב יבואני הרכב רחוקים מרחק רב מאוד מלהיות הפסדיים. שנת 2021 היתה השנה הטובה ביותר שענף הרכב הישראלי חווה מאז קום המדינה. נתוני איגוד יבואני הרכב לחודש נובמבר מראים כי בישראל נמסרו 283,169 מכוניות חדשות, ולפי הערכות בשוק הרכב הישראלי, שנת 2021 צפויה להסתיים עם מעל 300 אלף מסירות של מכוניות חדשות. 

יבואנית קיה, למשל, מסרה ב־11 חודשי השנה הראשונים 39.1 אלף מכוניות חדשות, נתון שמציב אותה במקום השני בטבלת יבואני הרכב. יבואנית טויוטה, שהעלתה אף היא מחירים, ניצבת במקום השלישי בטבלה עם 38.4 אלף מסירות של מכוניות חדשות. 

גם שערי המטבע, במיוחד הדולר, שיחקו היטב לטובת היבואנים. אולם כאשר פערי המטבע שיחקו לטובתם, הצרכנים לא נהנו כלל מהנחות במחירי המחירון הרשמיים. מי שכן נהנו בסופו של דבר מהנחות גדולות כתוצאה מהשקל החזק היו ציי הרכב. 

כעת היבואנים מייקרים את המכוניות החדשות, אך ההתייקרות אינה אחידה בין סוגי המכוניות ובין היבואנים השונים. היבואנים תולים את העלאת המחירים במכלול נרחב של נסיבות מקומיות וגם גלובליות. ראשית, בשוק הרכב המקומי נכנסה לתוקף לפני יומיים בלבד פעימה חדשה במתווה המס הירוק, אותו מתווה שקובע את שיעור מס הקנייה המוטל על מכוניות חדשות, ולמרבה האירוניה המכוניות הירוקות הן אלה שברובן נפגעו. 

טויוטה קורולה, צילום: אודי עציון טויוטה קורולה | צילום: אודי עציון טויוטה קורולה, צילום: אודי עציון

הסיבה לכך כפולה. ראשית, ב־1 בינואר שונה חישוב מס הקנייה על מכוניות היברידיות: עד כה מס הקנייה על מכוניות אלה היה 50%. מ־1 בינואר עולה מס הקנייה על המכוניות ההיברידיות לחישוב "רגיל", כלומר כמו זה שמוטל על כל מכונית – בגובה 83% שממנו מנוכים סכומים המגיעים עד כ־17 אלף שקל, זיכוי המחושב לפי רמת הזיהום של הרכב. 

לפי הערכות בענף הרכב, הפגיעה במכונית היברידית משפחתית מתבטאת בשיעור של כ־5,000 שקל שחלק מהם מפוזרים על ידי יבואן הרכב ביחד עם יצרן הרכב ש"נותן כתף" ליבואן ומעניק הנחות לשוק הרכב הישראלי. מעבר לכך, שיעור מס הקנייה על מכוניות הפלאג אין הייבריד עלה גם הוא, מ־30% ל־40%, אם כי נתח השוק של מכוניות אלה עדיין קטן ומוערך בפחות מ־5% מהיקף השוק. המכוניות שמתייקרות ויתייקרו בימים הקרובים עם פרסום מחירונים נוספים, במיוחד דגמי הפלאג אין הייבריד וההייבריד, אינן בהכרח מכוניות שטרם זכו לגעת במזחי אילת, חיפה ואשדוד. 

טויוטה יאריס טויוטה יאריס טויוטה יאריס

לפי הערכות בענף הרכב, במהלך החודשים נובמבר ודצמבר הגיעו לישראל מעל 40 אלף מכוניות שחלקן הגדול הן היברידיות. מכוניות אלה שוחררו ממכס וכעת "מטפטפות" לציבור הרחב במחירי 2022 אף שהגיעו לישראל ושוחררו ממכס במהלך השבועות האחרונים. 

אבל המיסוי הישראלי אינו הבעיה העיקרית: בשנת 2021 נאלצו יצרני הרכב להתמודד עם שורת מכות שלא התרחשו בעבר: מחסור השבבים הגלובלי, השבתת הייצור והחמרת התקינה האירופית. בפועל, לפי הערכות של גופי מחקר עולמיים, נגרעו ממצבת הייצור העולמית של יצרני הרכב מיליוני מכוניות (כלומר, היו אמורות להיות מיוצרות אך לא יוצרו). המשמעות היא שליבואני הרכב בישראל נותרו פחות מכוניות בשנה שעברה בזמן שהעולם נכנס למחסור גלובלי במכוניות חדשות, זאת כאשר נמצאו מדינות שבהן היבואנים הסכימו לשלם יותר מאשר בישראל. 

השנה החולפת היתה מצוינת עבור רוב היבואנים. גם שערי המטבע, במיוחד הדולר, שיחקו לטובתם אולם אז היבואנים לא מיהרו כלל לתת הנחות לצרכנים במחירי המחירון הרשמיים

מעבר לכך, משבר השבבים העולמי עודנו נמשך, כלומר יצרני הרכב מייצרים פחות ומעלים מחירים על המכוניות הקיימות כדי "לצמצם הפסדים". כמו כן, מכוניות היברידיות סובלות באופן ניכר מהמחסור בשבבים דווקא בגלל היותן עתירות טכנולוגיה. לאלה מתווספות גם עלייה במחירי חומרי גלם ועלייה במחירי השינוע הימי שמכבידות על יצרני הרכב ובתורן על יבואני הרכב המקומיים. 

נוסף על כך, קיימת סוגיית התקינה האירופית: שנת 2021 היא השנה שבה באיחוד האירופי הוחלט להחמיר באופן משמעותי את האכיפה על יצרני הרכב, עם כניסתן לתוקף של תקנות זיהום אוויר חדשות אשר נקראות תקנות CAFE. תקנות אלה קובעות כי כל יצרן רכב שמעוניין למכור מכוניות באירופה חייב לעמוד בממוצע פליטות מזהמים של 95 גרם לקילומטר למכונית. כלומר אם יצרן רוצה למכור מכונית מזהמת, עליו למכור במקביל מכונית נקייה ש"תאזן" את ממוצע הפליטות. 

קיה פיקנטו X LINE FK קיה פיקנטו X LINE FK קיה פיקנטו X LINE FK

בישראל לא נהוגה שיטה כזו וכל יבואן יכול להביא כמה מכוניות שיחפוץ ובלבד שישלם את מס הקנייה. כתוצאה מכך יצרני הרכב מחישים מלאי מכוניות לאירופה, ושוק הרכב הישראלי, שפועל בהתאם למכלול החוקים הנהוג באירופה, מוצא עצמו ללא מכוניות היברידיות ומכוניות פלאג אין הייבריד. כך, יבואנים שמעוניינים לקבל מכוניות היברידיות ומכוניות פלאג אין הייבריד לישראל צריכים לשלם יותר. עד כה החזיקו היבואנים את עליות המחיר הללו, ככל הנראה מחשש שהעלאות מחיר ירחיקו קונים והמכירות ייפגעו, אך כעת פתיחת השנה הקלנדרית מהווה הזדמנות "פורמלית" להעלאות אלה.

עליית מחיריהם של דגמי הפלאג אין הייבריד וההייבריד עדיין אינה מסבירה, לפחות לא באופן מלא, את התייקרות הדגמים שאינם ירוקים. יבואני רכב שמייבאים דגמים שאינם ירוקים במופגן, למשל יבואנית סקודה, כבר הודיעו בחודשים האחרונים על התייקרויות הנובעות ממחסור השבבים וממחסור גלובלי באספקה מכיוון שאלה היו התייקרויות נקודתיות. 

לעת עתה, עיקר עליות המחיר מורגשות בדגמים ההיברידיים ובדגמי הפלאג אין הייבריד, מכיוון שליבואני הרכב קל להסביר את העובדה שמדינת ישראל העלתה את המס ולכן המחיר עלה, אך בפועל גם דגמים שאינם "ירוקים" מתייקרים אצל יבואנים אלה. הסיבה לכך אינה טמונה רק במחסור העולמי בשבבים ובניסיון של יצרני הרכב להחזיר לעצמם "שטח שנכבש" אלא גם בעובדה שבחלק מן המקרים מדובר לכאורה במעין סבסוד צולב, כלומר מצב שבו היבואנים ויצרני הרכב מפזרים חלק מההתייקרות בדגמים ההיברידיים לעבר הדגמים האחרים. 

מימין מנהל רשות המסים ערן יעקב, ובעלי טלקאר יבואנית קיה רמי אונגר, צילומים: אוראל כהן, דנה קופל מימין מנהל רשות המסים ערן יעקב, ובעלי טלקאר יבואנית קיה רמי אונגר | צילומים: אוראל כהן, דנה קופל מימין מנהל רשות המסים ערן יעקב, ובעלי טלקאר יבואנית קיה רמי אונגר, צילומים: אוראל כהן, דנה קופל

מצב מסוכן 

התייקרותן של המכוניות ההיברידיות חושפת את שוק הרכב הישראלי למצב חדש ומסוכן, מצב בו מכונית היברידית בעלת יתרונות סביבתיים עלולה להיות יקרה משמעותית ממכונית לא היברידית. יבואנית יונדאי הציגה לאחרונה את גרסתה ההיברידית של האלנטרה עם תו מחיר של 148 אלף שקל. מחירה של טויוטה קורולה ההיברידית בגרסת הבסיס עמד על כ־143 אלף שקל ועומד כעת על כ־145 אלף שקל, זאת בזמן שמחירה של מכונית משפחתית מתחרה, לדוגמה סקודה אוקטביה (שכבר התייקרה לפני כמה חודשים), הוא 139 אלף שקל. 

קיה נירו פלאג אין, צילום: עמית שעל קיה נירו פלאג אין | צילום: עמית שעל קיה נירו פלאג אין, צילום: עמית שעל

שווי השימוש על מכוניות צמודות בישראל מחושב לפי 2.48% מערך הרכב ומחזיקי רכב צמוד היברידי מקבלים הטבת שווי שימוש של 500 שקל אשר צפויה להצטמצם ב־100 שקלים השבוע עם קבלת הכרעה בנושא בכנסת. צמצום של ההטבה לצד העובדה שיבואני רכב שאינם מייבאים מכוניות היברידיות לא ביצעו "איזון התייקרויות", עלול להפוך דווקא את המכוניות הידידותיות לסביבה לנחותות ביחס למכוניות הרגילות. עליית המס על המכוניות ההיברידיות היא בבחינת אירוע שעליו יבואני הרכב לא יכולים מבחינתם לעבור בשתיקה, גם בגלל הביקוש האדיר לרכבים כאלה בעולם בעקבות שינויי הרגולציה, גם בגלל שהייצור של רכבים אלה התייקר וגם בגלל העובדה הפשוטה שמדובר במכוניות שקל להסביר את התייקרותן בתמורות רגולטוריות ישראליות. 


תגיות