אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ראווה ודיעה קדומה: התדמית הנהנתנית של ההייטק הישראלי עלולה להרוג אותו אתר נופש אי באנווה Banwa Private Island פיליפינים הכי יקר בעולם | צילום: Banwa Private Island

TechTalk

ראווה ודיעה קדומה: התדמית הנהנתנית של ההייטק הישראלי עלולה להרוג אותו

24.5 מיליארד הדולר שהושקעו השנה בסטארט-אפים מקומיים לא יהיו שווים הרבה אם החברות ימשיכו להלעיט עובדים בצ'ופרים ובבונוסים כדי לעשות רושם. אלעד אש, סמנכ״ל פיתוח בפלייסר ישראל, מתריע: הענף דורש איפוס

03.01.2022, 16:45 | אלעד אש

חברות ההייטק הישראליות, כפי שפורסם כאן הבוקר, גייסו השנה 24.5 מיליארד דולר. התעשייה הומה יוניקורנים חדשים, הנפקות, אקזיטים - ובכלל, נדמה שמעולם לא היה כאן טוב יותר. עם המימון שלא מפסיק להגיע, החברות בשוק דוהרות למטרה העיקרית - גיוס עובדים. תהליך הגיוס, שהפך למרדף בלתי פוסק, שואב מכולן מאמצים רבים ודורש לא מעט משאבים על מנת להגיע לטאלנטים המבוקשים. 

קראו עוד בכלכליסט:

המאמצים להתבלט בתוך המרדף הסיזיפי הזה גורמים לחברות רבות לסטות מהדרך - כלומר, להוריד את הפוקוס מהערך הייחודי להן ולשים את הזרקור על הכספים שנשפכים לטובת העובדים. אין ספק: משהו כאן לא תקין. ההייטק הישראלי זקוק לאיפוס.

צוות חברת SentinelOne. כן ירבו, צילום: Dima Revelis צוות חברת SentinelOne. כן ירבו | צילום: Dima Revelis צוות חברת SentinelOne. כן ירבו, צילום: Dima Revelis

שלטי חוצות, מסיבות, מתנות, סרטוני מיתוג, חופשות בחו"ל - כל אלה ועוד מסכנים את המשך התנופה של ההייטק הישראלי. הם יוצרים באוקו-סיסטם שלנו תחרות לא רלוונטית, שמייצרת תרבות מיותרת. והמועמדים שנמשכים לתרבות הזאת הם לאו דווקא אלה שיתרמו לחברה או לקידום ההייטק הישראלי.

סביב אנשי ההייטק מתחילה להיווצר לאחרונה תדמית לא מדויקת, ואף הרסנית. הרי אנשי ההייטק עובדים מאוד קשה. אנחנו, בהייטק, מודעים לזה. אבל בשנים האחרונות נוצר לנו דימוי מפריד של אוכלי חינם, חלק מאליטה שאי אפשר להיכנס אליה אם לא הגעת מ-8200 או ממרכז הארץ. 

כפר נופש באיים הקאריביים. לא מספיק מפתה, צילום: Virgin Limited Edition כפר נופש באיים הקאריביים. לא מספיק מפתה | צילום: Virgin Limited Edition כפר נופש באיים הקאריביים. לא מספיק מפתה, צילום: Virgin Limited Edition

האמת הפחות זוהרת שמתחת לכל זה היא שהעבודה הקשה בהייטק מתאימה בעיקר למי שמסופק ממנה. למי שנהנה לעבוד על מוצר ולראות אותו מתפתח. כדי למצוא את העובדים הטובים באמת, אלה שיהיו מסורים לחברה ויהוו חלק אמיתי מדרכה, צריך לנטרל את רעשי הרקע, ביניהם את תחרות שפיכת הכספים הבלתי נפסקת, שלא תורמת לאף צד. 

המועמדים והעובדים האיכותיים באמת מחפשים, בראש ובראשונה, תרבות ארגונית טובה ואמיתית. הם מחפשים שותפות ושקיפות, ותמיד יעדיפו מקום שבו הם יוכלו לתת את הערך המוסף שלהם, חברה שבה יש להם יכולת השפעה. אין לזלזל בהשקעה בעובד, זה ערך חשוב, אבל בואו לא נתבלבל: ההוצאה של מיליוני שקלים על מסיבה אינה משקפת את ערך החברה לטווח הארוך.

הצד השני של המטבע. עבודה בלתי נגמרת, איור: יונתן פופר הצד השני של המטבע. עבודה בלתי נגמרת | איור: יונתן פופר הצד השני של המטבע. עבודה בלתי נגמרת, איור: יונתן פופר

כשהחברות הראשונות בעולם ההייטק החלו להציג לראווה את ההשקעה בעובדים, הקולות שנשמעו היו חיוביים, או, במקרה הכי גרוע, חלוקים. היום המצב שונה: השיח סביב הראווה הזאת הפך לשלילי. ההייטקיסטים מתחילים להתרחק מהעולמות הללו וחברות הענק שיוצרות לעצמן תדמית ראוותנית עלולות להיפגע מכך בהמשך.

כולנו צריכים להתאפס, ״לחזור לשורשים״, לתקופה שבה מי שנכנס להייטק עשה זאת מתוך תשוקה לתחום. ההשקעה בעובדים חשובה וההווי החברתי נחוץ כדי לגבש את עובדי החברה, אבל ההשקעה לא צריכה להיות בראווה ובטח שלא צריכה לבוא על חשבון מה שבאמת מקדם את העובדים והחברה: אמצעים לחיסכון בזמן, ציוד מתאים ותרבות ארגונית טובה. 

אלעד אש. קצת צניעות לא תזיק, צילום: רועי שור אלעד אש. קצת צניעות לא תזיק | צילום: רועי שור אלעד אש. קצת צניעות לא תזיק, צילום: רועי שור

עובדים רוצים להרגיש שהם חלק מהארגון, להיות שותפים. לרובם, הפרמטרים החשובים הם שקיפות מההנהלה, תגמול הוגן, סביבה נעימה ומפרה, אתגר טכנולוגי - ובעיקר, גאווה על היותם חלק ממשהו גדול שעומד להצליח בענק. על כל השאר באמת שאפשר - ומאוד רצוי - לוותר. 

אלעד אש הוא סמנכ״ל פיתוח ומנהל כללי בפלייסר ישראל 


תגיות