אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לא שמים את כל הביצים בענן אחד: מעבר למולטי-קלאוד הוא צו השעה ענן | צילום: Francisco Javier Negroni Rodriguez

TechTalk

לא שמים את כל הביצים בענן אחד: מעבר למולטי-קלאוד הוא צו השעה

הקריסות האחרונות של שירותי AWS של אמזון הדגימו עד כמה קריטי לעסקים דיגיטליים לאמץ גישת עבודה בסביבה מרובת עננים. דויד דריי, מנכ"ל Anodot, מתריע מפני הסתמכות של חברות על ענן בודד, גדול ככל שיהיה

04.01.2022, 15:18 | דוד דריי

ב-8 בדצמבר 2021 חווינו הפסקה היסטורית של שעות ארוכות בשירותי הענן של אמזון (AWS). הנפילה גרמה לנזקים גדולים  לאתרי האינטרנט הפופולריים בארה"ב ושירותים שנמצאים בשימוש אינטנסיבי הושבתו במצב לא מקוון - מה שהכעיס את הצרכנים והדגיש את הכאוס המתרחש כשפעילות כלכלית כה רחבה תלויה בטכנולוגיה של ספק יחיד. 

קראו עוד בכלכליסט:

בנוסף לפייסבוק (מטא), למקדונלד'ס, לאלכסה, לדיסני פלוס נפגעו אז גם יוניקורנים וספקי שירות ישראלים הפעילים בשוק האמריקאי. הפסקת פעילות הענן של אמזון פגעה בהכנסות ובמוניטין של חברות גדולות וקטנות שנפלו קורבן לתפיסה המוטעית כי הענן חזק דיו וכי מספיק להסתמך על פלטפורמה אחת, ללא ניטור נאות וניתוח נתונים.

עבור רבים מספקי השירותים שאנחנו מסתמכים עליהם בחיי היומיום, עידן הדאטה סנטרים באתר הלקוח (on-premises) נגמר. בשנים האחרונות שיעור החברות ש"נולדו בענן" הולך וגדל, וגם עסקים בוגרים יותר - למשל, חברות בתחום הטלקום  הולכים ומעבירים עוד ועוד עומסי עבודה לענן, כך שהתלות בשירותי ספקי הענן הופכת לתשתית הקריטית ביותר לפעילות העסק כולו. למעשה, עבור ארגונים רבים ההוצאה על ענן היא השנייה בגודלה אחרי שכר העובדים.

בתוך ענן. גשם של בעיות, צילום: istock בתוך ענן. גשם של בעיות | צילום: istock בתוך ענן. גשם של בעיות, צילום: istock

עם זאת, קיימת עדיין הנחה שגויה בשוק, לפיה ענן של ספקית גלובלית ענקית הוא יציב מספיק ואפשר לסמוך על ענן אחד, כך שלא יהיו כשלים בשירות. זאת ועוד: תוכניות שונות להנחות בעלויות שירותי הענן של אמזון מתנות את ההנחות בהתחייבות העסק לעבודה רק על אותה תשתית - מה שנקרא "נעילה".  גם לפני עידן הענן, נעילה עם ספק אחד נחשבה תמיד לדבר בלתי מומלץ. מדוע, אם כך, נעילת ספק היא דבר טוב במחשוב ענן?. 

הגיע הזמן לגישה חדשה המונעת אובדן הכנסות ומשפרת את חווית הלקוח, בזמן אמת. במקום להסתכן בעבודה עם ספק של פלטפורמה אחת, ארגונים מתחילים לאמץ אסטרטגיה של ריבוי עננים (multi-cloud) בשילוב עם ניטור אגנוסטי של ספקים, כדי לספק חווית אינטרנט פרודוקטיבית ומהנה יותר. אסטרטגיית ריבוי עננים היא חיונית להגנה מפני הפסקת שירות ומאפשרת לארגון לעבור במהירות בין עננים שונים. ברגע שענן אחד נפל ניתן לעבור מיד לענן שני. בנוסף, זה משפר את ניהול העלויות של מחשוב הענן ופותח לארגונים את האופציה להעביר שירותים ספציפיים לעננים זולים יותר.


מקדונלד מקדונלד'ס. סבלה משהשבתת הענן של אמזון | צילום: שאטרסטוק מקדונלד

ניטור ספק אגנוסטי (שעובד בתאימות לכל ענן) המבוסס על AI ולמידת מכונה הוא חלק מרכזי בגישת ריבוי העננים, מכיוון שהוא מספק זיהוי מוקדם של הפסקות פוטנציאליות, מספר שעות לפני שהן מתרחשות. בעזרת למידת מכונה, ארגונים יכולים לזהות בזמן אמת חריגות בעסק, הרבה לפני שמערכת הניטור הפנימית, ואפילו ספק הענן עצמו, יכולים לזהות זאת. כך למשל, בנפילת שירותי AWS, ניתן היה לזהות את החריגות בעסקים מסוימים, בעזרת כלי זה, כמה שעות לפני ההודעה הרשמית שיצאה מטעם אמזון. יכולת זיהוי מוקדם זו מאפשרת לחברות לעבור לענן אחר במקרה של הפסקה - מה שחושף אותן במידה נמוכה מאוד לזמן השבתה.

מצד שני, ככל שעסקים מאמצים עוד עננים, ניהול עלויות הענן רק הולך ומסתבך. כמעט כל חברה מתמודדת כיום עם האתגר שבניהול עלויות ענן. מודל תמחור השימוש בענן מאוד מורכב והרבה ארגונים מתקשים להבין ולנתח את ההוצאה הזו, במיוחד כשכל ספק עובד במודל תמחור אחר ומגוון השירותים הנצרכים בענן משתנה בין העננים השונים, וגם על פי צרכי העסק הספציפיים. 

אנדי ג אנדי ג'אסי, מנכ"ל אמזון AWS. האבא של המידע של כולנו | צילום: איי פי אנדי ג

חברות רבות מופתעות כל חודש מחדש מעלויות הענן שלהן ורבות מרגישות שהדברים יוצאים משליטה, במיוחד כשמדובר בחשבונות של מאות אלפי או מיליוני דולרים לחודש. בתוך כל הסבך הזה, מחקרים מראים כי 69% מהחברות משלמות לפחות 25% חיובים מיותרים מתקציב הענן שלהן. 

גישת ריבוי עננים מבטיחה, אם כן, זמינות רציפה של השירותים וצמצום דרמטי של הסיכונים, לצד חיסכון מובטח, אבל התועלת שבה תלויה באלמנט מרכזי  – ניהול עלויות של סביבת מולטי-קלאוד. כדי ליהנות מגישת מולטי-קלאוד חשוב ליישם שירות שמצמצם את הנתונים הצולבים מכל שירותי הענן. 

הכוונה היא לשירות ניטור עלויות ענן המעניק לארגונים נראות לגבי איך ואיפה הם משקיעים את משאבי הענן שלהם ומאפשר להם לחזות ולתכנן תרחישים שונים שיניבו יעילות גבוהה יותר ביחס לעלות, כמו העברת משאבים לעננים זולים יותר. חברות שחושבות קדימה גם אוספות את כל נתוני ניהול עלויות הענן להדמיה אחת, כדי לקבל תצוגה של 360 מעלות של עלויות ושימוש בענן בכל הארגונים שלהן.

ארגונים שהשקיעו בניטור אגנוסטי מבוסס בינה מלאכותית זיהו את הפסקת ה-AWS ההיסטורית מספר שעות לפני שהתרחשה והצליחו לעבור לענן אחר, תוך זמן השבתה נמוך מאוד. יכולת זיהוי מוקדם זו היא חובה בסביבה הלא ודאית של היום ומאפשרת לצוותי IT לנקוט בפעולה מהירה כדי להפחית סיכון ולעבור לעננים אחרים. 

גם בשנה הנוכחית, לאור העומסים הגדלים על תשתיות הענן, קרוב לוודאי שתהיינה הפסקות שירותים נוספות. זה הזמן לאמץ אסטרטגיית ריבוי עננים ולעבור באופן חלק לאספקת חווית אינטרנט עמידה, פרודוקטיבית ומהנה יותר ללקוחות, לשותפים ולעובדים.

דויד דריי הוא מנכ"ל ומייסד-שותף בחברת  Anodot, המתמחה בניטור עסקי אוטונומי


תגיות