אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
 הפתרון למשבר התעסוקה לא חייב להיות אנושי אמיר כהני | צילום: עדי ארד

דעה

הפתרון למשבר התעסוקה לא חייב להיות אנושי

תחום השירותים סובל ממחסור של אלפי עובדים, והסיבות שונות ומגוונות; הפתרון לכך, אחרי שמוצו האפשרויות למשוך עובדים באמצעות מתן הטבות ותוספות שכר, הוא האצה של האוטומציה במשק

07.01.2022, 07:17 | אמיר כהני

בעוד ששיעור האבטלה יורד, נדמה שתחום אחד ממשיך "לסבול" ממחסור העובדים - תחום השירותים, כאשר עדיין חסרים בשוק אלפי קופאיות, מוכרנים ועוד. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בענף המסחר מועסקים כיום 408 אלף איש - לעומת ממוצע של 428 אלף ב–2019. המחסור הכבד בעובדים בא לידי ביטוי גם בנתוני המשרות הפנויות בקרב עובדי המכירות, עם ממוצע של יותר מ–10,000 מהן בספטמבר־נובמבר 2021.

קראו עוד בכלכליסט:

בנוסף, תחום השירותים מחייב עבודה פיזית בחנות ואין בו אפשרות לעבודה מהבית; הוסיפו לכך שלמרות עליית השכר בחלק מהרשתות צעירים רבים עדיין לא תופסים את סוג המשרות הללו כמעניינות, ותבינו עד כמה המצוקה בכח אדם בעייתית. התוצר לשעת עבודה בישראל עומד על כ-44 דולר, נמוך ב–30% מהממוצע במדינות OECD, כך לפי נתוני בנק ישראל. אחת הסיבות לפריון העבודה הנמוך הוא שהעובדים בישראל מתאפיינים במיומנויות נמוכות מה שפוגע בתפוקה שלהם. ענף המסחר נמנה על הענפים שבהם יש פריון עבודה ושכר נמוכים. 

לכן, כשמוצו האפשרויות למשוך עובדים לתחום - בין אם על ידי הטבות כאלה ואחרות, תוספות שכר וכדומה, יש להאיץ במשק הישראלי את תחום האוטומציה. אנחנו אולי מתייחסים לנושא זה כקוריוז – "רובוטים יגישו לנו ארוחה"? - אך לא, הכוונה באוטומציה היא מעבר לכך. חשוב להדגיש בהקשר זה שאין קשר בין אוטומציה לבין פיטורי עובדים או צמצום כח העבודה: המטרה היא שהארגון ימשיך לתת ללקוחותיו את רמת השירות לה הם מצפים.

קופאית בסניף של רמי לוי (ארכיון), צילום: אוראל כהן קופאית בסניף של רמי לוי (ארכיון) | צילום: אוראל כהן קופאית בסניף של רמי לוי (ארכיון), צילום: אוראל כהן

כך למשל, הקופות האוטומטיות שאנחנו רגילים לראות ברשתות השיווק. כבר כיום יש טכנולוגיות מתקדמות הרבה יותר, שלא נעשה בהן מספיק שימוש בישראל והגיע הזמן לאמץ אותן אצלנו. בהקשר זה חשוב לזכור שפתרונות כמו עגלות חכמות או סופרים שלמים ללא עובדים כבר קיימים בעולם. אולם, המרוץ לאוטומציה לא יכול לבוא לבד, בפני עצמו. הוא חייב לבוא כחלק ממכלול ארגוני לטובת הלקוחות והעובדים כאחד, ולא על חשבון משהו אחר. אוטומציה שתדיר חלק מהלקוחות תפגע בארגון ולא תקדם אותו. לכן, גם הכנסת האוטומציה כדי לסייע בפתרון בעיה מסוימת צריכה להתאים לחברה, למטרותיה וכמובן – ללקוחותיה.

לכן, כפי שהקורונה שינתה סדרי עולם בכל הקשור להעסקת עובדים ולימדה אותנו שעבודה מהבית היא לא פתרון רע במיוחד, כך גם שילוב האוטומציה בחיי המסחר שלנו: הטכנולוגיות קיימות ומיושמות בהצלחה; אנחנו לא צריכים להמציא את הגלגל, רק להשתמש בו.

אמיר כהני הוא יועץ עסקי בינלאומי, מנהל ושותף בסניף הישראלי של פירמת הייעוץ הבינ"ל AUREN INTERNATIONAL

תגיות