אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יש מכוניות חשמליות, אין טעינה עמדת טעינה | צילום: תומר הדר

יש מכוניות חשמליות, אין טעינה

דו”ח של מרכז המידע של הכנסת טוען כי אין מספיק עמדות טעינה ציבוריות לכלי רכב חשמליים, אך יבואני הרכב החשמלי טוענים ש־970 העמדות הקיימות מספיקות בהחלט. כך או כך, משרד האנרגיה מבטיח 2,200 עמדות עד אמצע השנה הנוכחית

17.01.2022, 06:00 | תומר הדר ודורון ברויטמן

אף על פי שרבים מיהרו להכתיר את ישראל כמדינה בעלת שיעור חדירה מרשים של רכב חשמלי, בפועל שיעור החדירה רחוק מלהרשים. על פי נתונים של איגוד יבואני הרכב הישראלי, יובאו בשנה שעברה 289,219 מכוניות חדשות, מתוכן רק 10,211 היו חשמליות. יתרה מזאת, כאשר מחלקים את מסירות המכוניות החשמליות לקבוצות לפי יצרנים, מגלים שיותר ממחצית מהמכוניות החשמליות, 6,299 יחידות, היו של טסלה, מה שמשאיר את יתר המותגים עם מספרי מסירות נמוכים למדי, פחות מ־4,000 מכוניות. 


קראו עוד בכלכליסט:


בשבוע שעבר פרסם מרכז המחקר והמידע של הכנסת דו”ח מקיף על חדירתם של רכבים חשמליים לישראל. אחת המסקנות המופיעות בדו”ח שחיברה רינת בניטה היא שישראל סובלת ממחסור מהותי בעמדות טעינה ציבוריות. עמדות הטעינה הציבוריות הקיימות פרוסות באופן שמשרת בעיקר את תושבי גוש דן, ובפועל רובן המכריע של עמדות הטעינה הציבוריות הן בכלל כאלה שמטעינות את המכונית החשמלית במהירות איטית.


 עמדת טעינה, צילום: תומר הדר עמדת טעינה | צילום: תומר הדר  עמדת טעינה, צילום: תומר הדר


לפי הדו”ח, לרשות הנהגים עומדות רק 791 עמדות טעינה ציבוריות ברחבי הארץ, רובן בתל אביב, אבל נתונים עדכניים ל־29 בדצמבר 2021 מלמדים כי אשתקד הוקמו 970 עמדות טעינה ציבוריות. 360 עמדות טעינה ציבוריות מוגדרות ככאלה שנמצאות בסטטוס "בתכנון" ו־841 עמדות טעינה נמצאות בשלבי הקמה, כלומר יוקמו במהלך החודשים הקרובים. מתוך העמדות האלה, 2 עמדות שהוקמו הן אולטרה־מהירות, 35 מהירות ו־913 הן עמדות רגילות. 16 עמדות טעינה אולטרה־מהירות נמצאות בשלבי הקמה, 32 עמדות מהירות נמצאות בשלבי הקמה ו־793 עמדות איטיות נמצאות בשלבי הקמה. 

"טסלה או איטרון אינן מכוניות של אנשים שמתקשים לגמור את החודש, ולחדשנות יש מחיר. הם יכולים להרשות לעצמם עמדת טעינה פרטית”, אומר בכיר העוסק בעמדות טעינה

את עמדות הטעינה ניתן לחלק לכמה סוגים. החלוקה הראשונה היא בין עמדות טעינה פרטיות לעמדות טעינה ציבוריות. עמדה פרטית היא נחלתו של מי שיכול להרשות לעצמו להתקין עמדה כזאת, כלומר אפשרות להתקין את העמדה בחניה הפרטית, אם יש כזאת, או להתגבר על המשוכות הכרוכות בהתקנה בבניין משותף. העמדות הציבוריות מותקנות בשטח ציבורי – תחנות דלק, מרכזי קניות, מיקומים ייעודיים ועוד. 



כלל עמדות הטעינה, הן פרטיות והן ציבוריות, נחלקות לשלושה סוגים שהשפעתם קריטית: עמדות איטיות, עמדות מהירות ועמדות אולטרה־מהירות. בעמדות האיטיות נדרשות 10-6 שעות כדי למלא סוללה של מכונית חשמלית, ולכן הן מתאימות למי שצריך להשאיר את מכוניתו ללילה. העמדות המהירות מסוגלות למלא את הסוללה בתוך 90-40 דקות, בהתאם למכונית. בפועל, לאחר כ־20 דקות של טעינה טווח הנסיעה מגיע ליותר מ־100 ק”מ והנהג יכול להמשיך בנסיעה. לכן עמדות כאלה מתאימות בעיקר להצבה בין־עירונית. בעמדות האולטרה־מהירות מספיקות כעשר דקות להשגת 100 ק”מ של טווח נסיעה. 

האם 970 עמדות טעינה הן נתון מרשים אשר מספק את צורכי בעלי המכוניות החשמליות? אם נבחן עובדתית את הצהרות העבר, נגלה שהמצוי רחוק מאוד מהרצוי: ביוני 2019 פרסם משרד האנרגיה רשימה של זוכים במכרזים להקמת עמדות טעינה ברחבי הארץ, כאשר היעד של המשרד היה להקים 2,500 עמדות טעינה ברחבי הארץ עד סוף שנת 2020. למטרה זו הוקצו כ־30 מיליון שקל. בפועל, מצב פריסת עמדות הטעינה רחוק מכך. באוגוסט האחרון פרסם משרד האנרגיה קול קורא להרחבת פריסת עמדות הטעינה בהשקעה של כ־24 מיליון שקל, אבל בינתיים יש פחות מאלף עמדות. 



“הקמת העמדות בתנופה”

"יש כאן מצב של מה בא קודם, הביצה או התרנגולת", אומר בכיר בחברה העוסקת בפריסה של עמדות טעינה. "בפועל, לא ניתן להקים אלפי עמדות טעינה ציבוריות על סמך ‘יהיה בסדר’, ובטח לא תוך שנתיים. מי שרוצה דברים כאלה לא מחובר למציאות. הקמת עמדות הטעינה אכן נמצאת בתנופה, אבל ההצהרה של משרד האנרגיה על 2,500 עמדות בסוף שנת 2020 נועדה לעודד אנשים לרכוש רכב חשמלי. בפועל זו טכנולוגיית ינוקא וניכר גם שמי שרכשו רכב חשמלי הם חדשנים ובעלי אמצעים. טסלה או איטרון אינן מכוניות של אנשים שמתקשים לגמור את החודש ולחדשנות יש מחיר. כלומר, הם יכולים להרשות לעצמם עמדת טעינה פרטית".

לדבריו,בכל מקרה, פריסת עמדות הטעינה נמצאת במלוא הקיטור וככל הנראה עד סוף השנה תושלם הפריסה של 2,500 עמדות. אף על פי שיש באזז גדול סביב המכוניות החשמליות, בפועל מדובר בשוק קטן. עשרת אלפים מכוניות בשנה שהיא שנת השיא זה לא מספר מטורף. 6,300 מהמכוניות האלה הן של יצרנית אחת שיש לה רשת טעינה משלה ומכוניות שנוסעות 400 ק”מ בין טעינות. כלומר, אין באמת בעיה של חוסר בעמדות טעינה". 

גורמים אחרים שעוסקים בהקמת עמדות טעינה סבורים שהבעיה טמונה בקורונה וביצרני העמדות שאינם ממהרים לספק עמדות לשוק הישראלי.

גם בקרב יבואני הרכב מעדיפים להתייחס לפריסת עמדות הטעינה בזהירות. "להבנתנו הטעינה הציבורית מתקדמת. היעד שעליו דיברו, 2,500 עמדות בסוף שנת 2020, נבע אולי מהתרברבות ולא מהבנה שבתוך שנתיים לא ניתן להקים דבר כזה. בפועל, ההקמה בהחלט מתקדמת ורואים את זה גם בשטח", אומר יבואן של רכב חשמלי. "מדהים שבעלי המכוניות החשמליות עדיין מתנהגים כמו בעלים של מכוניות בנזין או דיזל שמסתמכים על תחנה במקום להבין את המוצר המתקדם שברשותם. מכונית חשמלית נוסעת 350 ק”מ בין טעינות אז אין באמת בעיה. האבסורד הוא שבעלי מכוניות חשמליות שיש להם שקע בבית שוכחים להטעין את הרכב בלילה אבל הם לא מודעים בכלל ליכולות של הרכב שלהם ונבהלים כשנותרו להם 100 ק”מ של נסיעה. זה המון. כל המרחק בין ירושלים ותל אביב הוא פחות מ־70 ק”מ".


“שיתקינו עמדה ביתית” 

"אי אפשר לומר שהיעדר תשתית טעינה הוא מה שעוצר מכירה של מכוניות חשמליות", אומר יבואן אחר. "המכירות בהחלט מתקיימות והקונים של רכב חשמלי אינם מסכנים. יש להם יכולת להתקין עמדת טעינה ביתית. פריסת העמדות הציבוריות לא משנה הרבה, אלא אם כן בעל רכב חשמלי צריך להגיע מתל אביב למטולה ולא טען את המכונית. וגם אז יש בדרך עמדות מהירות. עוד לא שמענו לקוחות מתלוננים על מחסור בעמדות”.  

לדבריו, “כאשר מורידים את טסלה שיש לה עמדות טעינה מהירות משלה, מדובר על פחות מ־5,000 מכוניות חשמליות ברחבי הארץ, מדובר בלקוחות שיש להם מספיק כסף לעמדת טעינה ביתית. זו לא סיבה לעלות על בריקדות וזו לא סיבה לטעון שאין מספיק עמדות כשאנו נמצאים כמה שנים טובות לפני מצב שבו המכוניות החשמליות יגיעו לרבע מהיקף השוק".

“פריסת העמדות הציבוריות לא משנה הרבה, אלא אם כן הנהג צריך להגיע מתל אביב למטולה ולא טען את המכונית. וגם אז יש בדרך עמדות מהירות”, אומר יבואן של רכב חשמלי

ממשרד האנרגיה נמסר: "מ־2018 עד היום הוקמו 1,044 שקעי טעינה ברחבי בארץ, מתוך 2,227 שקעים מתוכננים. במהלך המחצית הראשונה של 2022 צפויה להסתיים הקמתם של רוב שקעי הטעינה שנותרו. הקמת העמדות התעכבה לאור הסגרים שהיו בתקופת הקורונה בישראל וקשיים לייבא עמדות לארץ. 

בנוסף, הקמת העמדות, בייחוד המהירות, דורשת חיבור לרשת החשמל ובחלק מהמיקומים נדרש לשדרג את הרשת, מה שמאריך את משך ההקמה. כמו כן, נדרשו הליכים מכרזיים ברשויות המקומיות, שלא נלקחו בחשבון במלואם בהערכת הזמנים המקורית. 

בשנה הקרובה נפרסם קולות קוראים חדשים לתמיכה בהקמת עמדות טעינה ברחבי הארץ. עמדות אלו יותקנו בחניונים ובשטחים ציבוריים, בקניונים ובכבישים מהירים. מינהל הדלק והגז במשרד צופה כי הקולות קוראים יובילו להקמה של לפחות 60 שקעי טעינה של עמדות מהירות ואולטרה־מהירות לאורך כבישים בין־עירוניים, כ־20 שקעי טעינה של עמדות מהירות ואולטרה־מהירות בשטחים ציבוריים ברשויות מקומיות וכ־3,000 שקעי טעינה במרחב הציבורי והציבורי למחצה”.


תגיות