אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סופות, אומיקרון וכעת דור 5: איום חדש על התעופה בארה"ב מטוס בואינג של אמריקן איירליינס | צילום: EPA

סופות, אומיקרון וכעת דור 5: איום חדש על התעופה בארה"ב

לקראת השקת תשתיות מתקדמות של ורייזון ו־AT&T, חברות התעופה מזהירות מפגיעה במערכות בטיחות הטיסה וביטולים של אלפי טיסות ביום ברחבי המדינה. הסכנה: סמיכות של תדרי דור 5 לאלה המשמשים להזנת מכשירי ניווט ומדידת מרחק

18.01.2022, 21:39 | תמר טוניק

ראשי חברות התעופה המובילות בארה"ב הזהירו אתמול מפני משבר תעופה "קטסטרופלי" העלול להתרחש, זאת לקראת השקתם המתוכננת מחר של שירותי דור 5 על ידי ענקיות התקשורת ורייזון ו־AT&T. לפי חברות התעופה, השירותים החדשים בתחום התדרים C עלולים להשבית מספר משמעותי של מטוסים מסחריים רחבי גוף ולגרום לרבבות אמריקאים להיתקע ביעדים מחוץ לארה"ב, זאת תוך גרימת "כאוס" לטיסות אמריקאיות.

קראו עוד בכלכליסט:

"אלא אם הנמלים המרכזיים שלנו יאושרו לשימוש, רוב ציבור הנוסעים והמטענים יקורקעו", הזהירו מנכ"לי אמריקן איירליינס, דלתא, יונייטד, סאות'ווסט ואחרים, במכתב שציטטה סוכנות הידיעות רויטרס. לרשימת החותמים הצטרפו גם ראשי חטיבות ההובלה האווירית של פדקס ו־UPS. במקביל, מנכ"לי חברות התעופה המובילות ומנכ"ל בואינג דייב קאלהון קיימו שיחה ממושכת עם שר התחבורה פיט בוטיג'ג' וראש מנהל התעופה הפדרלי (FAA) סטיב דיקסון כדי להזהיר מפני המשבר המתקרב.

מנכ"ל בואינג דייב קאלהון. מטוסי 777 לא יוכלו לנחות בנמלים מרכזיים, צילום: בלומברג מנכ"ל בואינג דייב קאלהון. מטוסי 777 לא יוכלו לנחות בנמלים מרכזיים | צילום: בלומברג מנכ"ל בואינג דייב קאלהון. מטוסי 777 לא יוכלו לנחות בנמלים מרכזיים, צילום: בלומברג


תדרים ב־80 מיליארד דולר

ה־FAA הבהיר כי הפרעות פוטנציאליות עלולות להשפיע על מכשור רגיש ולגרום להפרות משמעותיות בפעילות מטוסים שמתבצעת בתנאי ראות לקויים. הסכנה המרכזית היא כי התדרים המיועדים לשימוש בפריסה החדשה עשויים להיות קרובים בטווח לאלה המשמשים למדידת מרחק המטוס מהקרקע ולהזנת נתונים למכשירי הניווט ומערכות בטיחות אחרות המותקנות על המטוסים. בתחילת השבוע מסר ה־FAA כי נתן היתר לכ־45% מצי המטוסים המסחריים בארה"ב לבצע נחיתות בתנאי ראות לקויים ברבים מנמלי התעופה שבהם יתפרסו רשתות דור 5 החדשות, וכי הם צופים להנפיק אישורים נוספים לקראת ההשקה מחר. בה בעת, חברות התעופה הדגישו כי הרשימה הזו אינה כוללת נתח משמעותי מנמלי התעופה הגדולים והעמוסים בארה"ב.

במכתבם הזהירו ראשי החברות, כי ביום טיפוסי בעת הזו מדובר בביטולים, עיכובים או הסטות נתיבים של למעלה מ־1,100 טיסות ו־100 אלף נוסעים. אתמול אף בחנו חברות תעופה את האפשרות לבטל מספר טיסות בינלאומיות שצפויות להגיע מחר לארה"ב. ה־FAA מסר בתגובה כי "ימשיך לדאוג לבטיחות הנוסעים בזמן שחברות התקשורת פורסות את רשתות דור 5".


האיום החדש מתרחש בתקופה קשה ממילא לתעשיית התעופה האמריקאית והגלובלית, כאשר סגרי הקורונה ועלייה בתחלואה בשל וריאנט האומיקרון מביאים לביטולים ולדחיות של אלפי טיסות ברחבי העולם מדי יום, תוך הפרת תנועת הנוסעים והמטענים האוויריים. גם תנאי מזג אוויר קשים מוסיפים לאי־הסדרים. כך, למשל, ביום ראשון בוטלו כ־2,800 טיסות בארה"ב בשל סופה קשה שפקדה אזורים מסוימים בחוף המזרחי. 

חברות התקשורת, שזכו ברוב הטווח של תדרי C במסגרת מכירה פומבית שגרפה סכום של למעלה מ־ 80 מיליארד דולר באפריל שעבר, הסכימו בתחילת החודש להתקנת אזורי חיץ סביב כ־50 נמלי תעופה כדי להפחית את הסיכון להפרעות, וכן לנקוט מהלכים נוספים לצמצום ההפרעות הפוטנציאליות, למשך ששה חודשים. ההשקה המתוכננת של הרשתות החדשות נדחתה בשבועיים, ואמורה לצאת לדרך מחר.

ורייזון ו־AT&T סירבו השבוע למסור תגובתן. לטענתן, רשתות דור 5 בטווח התדרים הזה נפרסו בהצלחה בכ־40 מדינות אחרות בעולם, ללא שייגרמו הפרעות לתעופה.

יונייטד איירליינס הזהירה בנפרד שלשום, כי השקת הרשת עלולה להשפיע על למעלה מ־15 אלף מטיסותיה ו־1.25 מיליון נוסעים ולפגוע בטונות של מטען מדי שנה.

יונייטד ציינה כי היא מסתכנת ב"מגבלות משמעותיות לטיסות אזוריות במטוסי 787, 777 ו־737 בערים כמו יוסטון, ניוארק, לוס אנג'לס, סן פרנסיסקו ושיקגו — מהנמלים העמוסים ביותר בארה"ב.

"מערכות בלתי שמישות"

חברות התעופה מבקשות כי "דור 5 יתפרס בכל מקום במדינה מלבד בטווח של שני מייל (3.2 ק"מ) של המסלולים", בכמה נמלי תעופה מרכזיים.

"התערבות מיידית נדרשת על מנת להימנע מהפרה תפעולית של הנוסעים שלנו, חברות מטען, שרשראות אספקה ושינוע של מטענים רפואיים חיוניים", ציינו חברות התעופה, בהדגישן כי ההגבלות לא יחולו רק על פעילות בתנאי מזג אוויר קשים.

"טווח רחב של מערכות בטיחות חדישות שמותקנות על המטוסים ייהפכו לבלתי שמישות", הזהירו החברות, והוסיפו כי היקף הבעיות שייווצרו כתוצאה מכך רחב הרבה יותר מכפי ששיערו. "יצרניות מטוסים הודיעו לנו כי ייתכן ויהיה צורך בהשבתת היקפים גדולים של הצי התפעולי לפרק זמן בלתי מוגבל", סיכמו. אחד החששות המרכזיים הוא, כי חלק מדגמי בואינג 777, או אפילו כולם, לא יוכלו לנחות בכמה מנמלי התעופה המרכזיים בארה"ב לאחר שיושק שירות דור 5, זאת נוסף על כמה ממטוסי המטען של בואינג — ציינו גורמי תעופה רשמיים בפני רויטרס.

לפי דו"ח של קבוצת Faist שפורסם באוקטובר שעבר, ארה"ב ממוקמת שנייה בעולם מבחינת פריסה של תשתיות דור 5, עם 279 ערים. המדינה המובילה היא סין עם פריסה ב־341 ערים ובמקום השלישי נמצאת דרום קוריאה, עם 85 ערים. עוד התברגו בעשירייה הפותחת בריטניה, ספרד, קנדה, אוסטרליה, סעודיה ואיטליה. עם זאת, ברשימת הערים עם תשתיות דור 5 המהירות ביותר, ארה"ב איננה נכללת. אלה מונות את ג'ונג'ו שבדרום קוריאה, ואחריה שנשו סיטי בטייוואן, וכן ריאד ודובאי. ערים נוספות בעשירייה הפותחת הן טוקיו, מלבורן וציריך.


תגיות