אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מכה משולבת של חורף ואומיקרון: הקניונים צונחים, מרכזי המסחר הפתוחים שורדים גרנד קניון בחיפה ריק מלקוחות | צילום: נחום סגל

בלעדי

מכה משולבת של חורף ואומיקרון: הקניונים צונחים, מרכזי המסחר הפתוחים שורדים

הפערים בין הקניונים למתחריהם הפתוחים מתחדדים: בשבועיים הראשונים של ינואר, פדיונות הקניונים צנחו ב־21% בעוד המכירות בפאוור סנטרים ירדו רק ב־5%

23.01.2022, 06:02 | אורנה יפת

הירידה במספר המבקרים באה לידי ביטוי בפדיונות הקניונים ומרכזי המסחר, אבל גם גל האומיקרון, בדומה לקודמיו, מחדד את הפער בין המרכזים הסגורים לאלה הפתוחים. אם עד המגפה היתרון היה בבירור אצל הסגורים, כעת המצב התהפך. על פי נתוני ריס, שבוחנת כ־2,600 חנויות זהות, מ־1 ועד 15 בינואר 2022 נרשמה ירידה ממוצעת של 15% בפדיונות בקניונים ביחס לתקופה המקבילה ב־2020. ההשוואה נעשתה ל־2020 מאחר שבינואר 2021 היה סגר.  


קראו עוד בכלכליסט:


הפגיעה הגדולה יותר נרשמה בקניונים אזוריים סגורים, שהפדיונות שלהם ירדו בשבועיים הראשונים של ינואר בכ־21%. זאת, כשבמקביל בפאוור סנטרים הפתוחים נרשמה ירידה של כ־5%. מדובר במגמה שהולכת ומתעצמת בשנתיים האחרונות מאז פרוץ משבר הקורונה. בגלל הנגיף, ההעדפה הצרכנית השתנתה ואנשים ביקשו לבצע את הקניות שלהם במרכזים הפתוחים ובאוויר הצח. אלא שהאומיקרון החל דווקא בעונת החורף, שאמורה להיות שעתם היפה של המרכזים הסגורים ולהוות מעין פיצוי על הירידות הקודמות. 

האומיקרון פגע בעולם המסחר דווקא כשהמכירות היו בצמיחה. שנת 2021 עבור עולם המסחר החלה עם היציאה מהסגר בתחילת מרץ 2021, והסתיימה עם פרוץ נגיף האומיקרון. לפי נתוני ריס, בין החודשים מרץ ודצמבר 2021 נרשמה דווקא עלייה של 9.4% בפדיונות החנויות אל מול התקופה המקבילה ב־2019. הפאוור סנטרים רשמו עלייה משמעותית של 18% והקניונים האזוריים עלו בשיעור של 6%.

בהסתכלות לפי חודשים, המגמה נשמרת גם לפני הגל החמישי. בחודש נובמבר צמחו המכירות בפאוור סנטרים ב־16%, בעוד מכירות הקניונים עלו ב־5.3%. בדצמבר ההבדל אף התחדד יותר: על פי ריס נרשמה עלייה של כ־4% בפדיונות מרכזי המסחר ברמה ארצית, כאשר הפאוור סנטרים עלו ב־12.5% והפדיונות בקניונים רשמו עלייה זניחה של 0.5% בלבד. 


 ,   ,


מזג האוויר הקר בשבוע שעבר לא הוסיף הרבה נחת לקניונים שכבר בשעות הערב המוקדמות מתרוקנים מאנשים. ברשתות מקבוצת פוקס הציעו בימים אלו הנחות עמוקות של בין 50% ל־70%, הרבה יותר מבחודשי ינואר בשנים קודמות שבהם ההנחות הגיעו לרוב עד 50%. אבל ההנחות הגבוהות לא מגבירות את התנועה בקניונים. במרכזי המסחר הפתוחים חשים בימים הקרים את החולשה במכירות ובמספר המבקרים, וזאת בנוסף לירידה החדה במבקרים שנובעת מכמות המבודדים הגבוהה בגל האומיקרון. בחלק מהמרכזים הפתוחים בשעה שש בערב המתחמים מתחילים להתרוקן ושוכרים סוגרים את החנויות. בקניונים האזוריים והסגורים נחלשת תנועת הקונים בשבע וחצי בערב, וקניונים רבים כבר לא מתעקשים עם השוכרים על שעות סגירת החנויות.  

"יש ירידה של 30%-25% בכמות הנכנסים לקניון במהלך יום רגיל, וצמצמנו את שעות הפעילות עד שמונה בערב, כי אנחנו רואים שיש הרבה פחות מבקרים בקניון", אמר ל”כלכליסט” אורי אבל, מנכ"ל קניון שבעת הכוכבים.

בהנהלות הקניונים מקבלים פניות של רשתות קטנות לצמצם את שעות הפעילות בשל מחסור בעובדים. "מגיעות אליי הרבה פניות של רשתות וחנויות קטנות. יש להם מצוקת עובדים, והם רואים שאין סיבה להשאיר חנויות פתוחות כי בשבע או בשבע וחצי הקניון מתחיל להתרוקן. אנשים לא מסתובבים", מסר מנהל של קניון גדול. 


קניון הנגב כמעט ללא קונים,לפני שבועיים, צילום: חיים הורנשטיין קניון הנגב כמעט ללא קונים,לפני שבועיים | צילום: חיים הורנשטיין קניון הנגב כמעט ללא קונים,לפני שבועיים, צילום: חיים הורנשטיין

בקבוצת פרו־מול, שמנהלת קניונים, פאוור סנטרים ומרכזי מסחר שכונתיים ברחבי הארץ, גם כן מדווחים על ירידה של מעל 30% בכמות המבקרים שנכנסים לקניוני הקבוצה, מתחילת ינואר ביחס ליום רגיל. מרבית הקניונים בניהולה של פרו־מול הם קניונים פתוחים שנפגעים בעיקר ממזג האוויר הגשום ומהקור העז. מאידך, לקניונים הסגורים גם כן הציבור חושש להגיע בימים אלה וכך הפדיונות במסחר במגמת ירידה מתמשכת מאז תחילת השנה.   

"מינואר המספרים נחתכו בין 30% ל־50%, תלוי בפרויקט ובמיקום שלו. מרכזים באזורי משרדים נפגעו עוד יותר כי אין עובדים במשרדים", אומר עופר שחטר, מנכ"ל פרו־מול. "אנחנו לא מונעים מהשוכרים לפתוח ולסגור מתי שהם רוצים. אנחנו מבינים את הבעיות שיש להם בגיוס כוח אדם ואת חוסר הרווחיות בשעות מוקדמות ומאוחרות של היום ולכן אנחנו זורמים איתם בהתאם לצרכים שלהם. מעבר לזה, אנחנו גם רגישים לצרכים הכלכליים שלהם, עוקבים אחרי הפדיונות ואיפה שצריך לעזור נעזור. יש לרשתות מחסור בכוח אדם בשל כמות גדולה של עובדים מבודדים וחלק לא מצליחות אפילו להגיע למספר עובדים מינימלי למשמרת, לכן אני לא כופה עליהן לשלם שעות נוספות שבהן אין להן מכירות". 

לדבריו של שחטר, המקומות שאליהם מגיעים הכי הרבה אנשים הם מתחמי הקורונה שנפתחו בקניונים. "הם מביאים הרבה מאוד אנשים, שעל הדרך גם מבצעים קנייה".

תגיות