אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הסינים נפסלו: נבחרו החברות שיקימו את הקו הירוק והסגול של הרכבת הקלה בגוש דן נסיעת מבחן של הרכבת הקלה בתל אביב | צילום: טל שחר

הסינים נפסלו: נבחרו החברות שיקימו את הקו הירוק והסגול של הרכבת הקלה בגוש דן

נת"ע פסלה את הצעת אגד, שיכון ובינוי ושתי חברות סיניות, CRRC ו-CRCC שעליהן הטילה ארה"ב עיצומים, במכרז להקמת קווי הרכבת הקלה הסגול והירוק בגוש דן. את הקו הירוק יקימו קבוצת אלסטום, דן ואלקטרה. את הקו הסגול יקימו קבוצת שפיר ו-CAF הספרדית

30.01.2022, 22:00 | יובל שדה

מכרז הרכבת הקלה בגוש דן נגמר בפסילת החברות הסיניות: ועדת המכרזים של נת"ע פסלה את הצעתה של קבוצת שיכון ובינוי, אגד CRCC ו-CRRC (שעליהן הטיל הממשל האמריקאי עיצומים) לקווים הירוק והסגול של הרכבת הקלה. הוועדה בחרה הערב (יום א') בהצעתה של קבוצת אלסטום, דן ואלקטרה להקמת הקו הירוק - מחולון עד הרצליה - ובהצעתה של קבוצת שפיר ו-CAF הספרדית להקמת הקו הסגול - מיהוד ועד תל אביב. מכרז זה התקיים כשברקע לחץ אמריקאי על ישראל שנמשך מזה זמן רב לפסול חברות סיניות ממכרזי תשתיות.  

הרכבת הקלה בנסיעת מבחן בקו האדום בגוש דן, צילום: נת"ע הרכבת הקלה בנסיעת מבחן בקו האדום בגוש דן | צילום: נת"ע הרכבת הקלה בנסיעת מבחן בקו האדום בגוש דן, צילום: נת"ע


קראו עוד בכלכליסט:


למכרז הוגשו 10 הוצעות על-ידי 5 קבוצות. כל קבוצה הגישה שתי הצעות - אחת לירוק ואחת לסגול. המכרז כולל הקמה, תכנון, תחזוקה, אספקה ומימון של פרויקטי הקו הירוק והסגול של הרכבת הקלה. הקו הירוק העתיד לפעול מסחרית ב-2027 (לפי הערכות נת"ע) יקשר בין חולון וראשון לציון, לבין מרכז תל אביב, אוניברסיטת תל אביב, אזור התעשייה והעסקים במערב הרצליה ואזור העסקים בקריית עתידים. אורכו של הקו כ-39 ק"מ ויוקמו בו 63 תחנות (מתוכן 4 תת-קרקעיות). הקו הסגול העתיד לפעול מסחרית ב-2026, יקשר בין קריית אונו ויהוד למרכז תל אביב, דרך אוניברסיטת בר אילן, בית החולים שיבא, ושוק הכרמל. אורך הקו כ-27 ק"מ במפלס הקרקע, והוא יכלול 45 תחנות. 

הזוכים במכרזים הוכרזו לאחר שבשבוע שעבר הושלם פינוי כפר שלם – וזאת לאחר שמשרד האוצר התנה את פתיחת המעטפות בפינוי. ההכרזה המקורית על הזוכים הייתה אמורה להתבצע בחודש מאי, אך כאמור האוצר עיכב אותה וטען כי במידה וכפר שלם לא יפונה המדינה תיאלץ לשלם לזכיין פיצוי של כ-50 מיליון שקל בחודש. בלי קשר, העיכוב בהכרזה הוערך בעבר על ידי האוצר בנזק משקי של 100 מיליון שקל בחודש, מה שאומר שהדחייה עלתה למשק כבר כ-800 מיליון שקל.

הלחץ האמריקאי לפסול חברות סיניות

לפני כמה חודשים התבטאו בכירים בממשל ביידן נגד המעורבות של חברות סיניות בכלכלות המזרח התיכון, ואמרו שהדבר עלול לפגוע ביחסים של המדינות הללו עם ארה"ב וכי הדבר אף עלול לפגוע בריבונות של אותן מדינות. חברת CRCC הוכנסה בשנה שעברה ל"צו איסור ההשקעה" של הנשיא ג'ו ביידן. הצו שעליו חתם ביידן מהווה הרחבה לצו שעליו חתם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, ואסר השקעה ב-59 חברות סיניות (בהן CRRC), שלפי הממשל האמריקאי קשורות במישרין או בעקיפין לצבא ולמודיעין הסיני.

האמריקאים הפעילו לחץ כבד. ביידן ובנט בפגישתם בבית הלבן, צילום: EPA האמריקאים הפעילו לחץ כבד. ביידן ובנט בפגישתם בבית הלבן | צילום: EPA האמריקאים הפעילו לחץ כבד. ביידן ובנט בפגישתם בבית הלבן, צילום: EPA

באופן רשמי, ההצעה של קבוצת אורבניקס נפסלה מפני שהייתה זולה מדי. בחודש אוגוסט פורסם ב"כלכליסט" כי הקבוצה של CRCC, שיכון ובינוי ואגד הגישה הצעת מחיר "שאינה מסתדרת עם ההיגיון" ונמוכה במיליארדי שקלים מכל הצעה אחרת שהוגשה. להערכת גורמים ממשלתיים ועסקיים ששוחחו אז עם כלכליסט, CRCC ושיכון ובינוי נוקטות לא פעם בטכניקה של Dumping שבמסגרתה הן מבקשות לזכות במכרז בכל מחיר, ולכן מעוניינות לנצח גם במחיר שהוא כביכול הפסדי. אפשרות נוספת היא ש-CRCC הייתה מוכנה לספק מחיר זול במיוחד מפני שהאינטרסים שלה באזור הם אסטרטגיים ולאו דווקא כלכליים. אסטרטגיה זו היא חלק מיוזמת "החגורה והדרך" של ממשלת סין, המשקיעה ברשת תשתיות קרקעיות וימיות שתחבר את סין עם אירופה, המזרח התיכון, אפריקה וחלקים אחרים בעולם.

כעת, עם פרסום התוצאות, סביר להניח כי קבוצת "אורבניקס" המורכבת משיכון ובינוי, אגד, CRRC ו-CRCC שנפסלה תעתור לבית המשפט. בחודשים האחרונים טענו גורמים בקבוצה ובממשלה כי לחצים אמריקאים מופעלים על האוצר ואף על ראש הממשלה בנט וזו במטרה לפסול את הקבוצה בה חברה CRCC. 

לפני כחודש פורסם כי בעקבות לחצים אמריקאיים, ישראל משנה את מדיניותה בנוגע להשקעות הסיניות בארץ וכי המדינה תעדכן את וושינגטון ותפעל בשקיפות לגבי עסקאות כבדות משקל.

"הסעת המונים היא עתיד התחבורה". השרה מרב מיכאלי, רויטרס "הסעת המונים היא עתיד התחבורה". השרה מרב מיכאלי | רויטרס "הסעת המונים היא עתיד התחבורה". השרה מרב מיכאלי, רויטרס

מנכ"ל נת"ע חיים גליק אמר כי "זו בשורה אדירה לתושבי כל גוש דן. רשת הרכבת הקלה קופצת הערב צעד משמעותי קדימה, עם שתי קבוצות ישראליות ובינלאומיות שנבחרו להוביל את מטרופולין ת"א לעתיד תחבורתי חדש בטוח ונוח. זהו מכרז עצום ומורכב, ואני מצפה שהזוכים יצדיקו את האמון שניתן בהם, ויוכיחו את יכולתם להוביל את הפרויקט הנ"ל בבטחה, בהתאם ללוחות הזמנים ולתועלת תושבי גוש דן וכלל הנוסעים. אני מבקש להודות לחברי ועדת המכרזים על המאמץ שהושקע במהלך כל הדרך".

שרת התחבורה מרב מיכאלי בירכה: "‏הקו הסגול והירוק יוצאים לדרך. הסעת המונים היא עתיד התחבורה שלנו, היא הדרך היחידה שלנו להתקדם בחיים וכחברה. ברכות לחברות הזוכות במכרזי הקמת שני הקווים החדשים של הרכבת הקלה בגוש דן. אני בטוחה שחברת נת"ע יחד עם הזוכות מבינות את גודל האחריות ואת גודל המשימה. בהצלחה לכולם, לעבודה".

תגיות