אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בגלל המרוץ להייטק: מחסור של אלפי מהנדסים אזרחיים אתר בנייה | צילום: שאול גולן

בלעדי

בגלל המרוץ להייטק: מחסור של אלפי מהנדסים אזרחיים

לפי דו"ח של מרכז המחקר של הכנסת, המחסור במהנדסים אזרחיים ימנע הקמת פרויקטים בתחום התשתיות בהיקף של עד 32 מיליארד שקל

01.02.2022, 06:50 | שחר אילן

מחסור של עד 8,000 מהנדסים אזרחיים צפוי לגרום בשנת 2025 לחוסר יכולת לבנות תשתיות בהיקף של 20–32 מיליארד שקל. רק 74% מהסטודנטים להנדסה מסיימים את הלימודים. עד 2026 תידרש תוספת של 100–200 אלף עובדים, הרבה יורת ממה שניתן להכשיר בתשתית הקיימת. כך קובע דו"ח של מרכז המחקר והמידע. של הכנסת (ממ"מ) שהוכן על ידי החוקרים אסף וינינגר ורועי גולדשמידט לבקשת יו"ר ועדת המשנה להשכלה גבוהה של הכנסת ח"כ יוסי שיין (ישראל ביתנו) לקראת דיון בנושא זה שייערך הוועדה היום.

קראו עוד בכלכליסט:


הדו"ח עוסק בין היתר במחסור במהנדסים אזרחיים הדרושים לבניית תשתיות פיסיות. מסמך הממ"מ מתבסס על דו"ח של צוות הבין משרדי בנושא "הפער בהון האנושי לענף התשתיות". מתברר שכבר עכשיו קיים מחסור של 3,700 עד 4,500 מהנדסים אזרחיים. עד 2025 צפוי הפער לגדול בתרחישים שונים ל־5,000 עד 8,000 מהנדסי בינוי ותשתית. לקראת 2030 הוא צפוי להגיע ל־11 עד  15 אלף.

בשל תהליך ההכשרה הארוך והקושי לייבא מהנדסים מחו"ל, המחסור במהנדסים אזרחיים צפוי לגרום ב־2025 לחוסר יכולת לבצע תשתיות בסדר גודל של 20 מיליארד שקל (תרחיש מינימום) עד 32 מיליארד (תרחיש מקסימום). אחת הסיבות למחסור היא שבשל פערי השכר לטובת ההייטק, צעירים מעדיפים ללמוד הנדסת תוכנה ולא הנדסה אזרחית.

(ארכיון), צילום: אייל טואג (ארכיון) | צילום: אייל טואג (ארכיון), צילום: אייל טואג

לפי הדו"ח, באומדן מינימום (קצב צמיחה נמוך של 4% בשנה) יידרשו עוד כ־100 אלף שכירים להייטק עד 2026. באומדן של צמיחה מואצת (7.6% בשנה), יידרשו עוד כ־200 אלף עובדי הייטק. זאת, בהסתמך על טיוטת דו"ח ביניים של צוות בין משרדי לנושא ההון האנושי בהייטק. "הביקוש לעובדים טכנולוגיים בוגרי תואר במקצועות ההייטק, בפרט בוגרי אוניברסיטאות, גבוה משמעותית מההיצע הקיים", נכתב בדו"ח.

הוועדה לתכנון ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה (ות"ת) מתגאה בכך שהגדילה בין השנים 2017 ל־2022 את מספר תלמידי ההנדסה ב־80%, כפול מהיעד הממשלתי של 40%. אלא שהמציאות הרבה יותר מורכבת. ראשית חלק מהגידול נובע מכך הצעירים נתקעו בארץ בשל משבר הקורונה. שנית, אחוז מקבלי תואר ראשון בהנדסה מכלל מקבלי התארים אמנם עלה מ־12.5% ב־2017 ל־14% ב־2020. אלא שבכך הוא רק חזר לרמתו ב־2013. שיעור הסטודנטים להנדסה מכלל הסטודנטים הוא 19% אבל מסיימי תואר בהנדסה מהווים רק 14% ממקבלי התואר הראשון. הדבר מעיד על נשירה גדולה של סטודנטים להנדסה. מצב הנשירה מחמיר עוד יותר כשמדובר בסטודנטים ערבים. חלקם של הסטודנטים הערבים בין הסטודנטים להנדסה הוא 14% אך רק כמחציתם מקבלים תואר. הנייר מבליט את הפערים החברתיים הקשים בהכשרה להנדסה שתורמים לפערים עתידיים בהכנסה.

יו״ר ועדת המשנה להשכלה הגבוהה פרופ' יוסי שיין אמר שהוועדה תדון היום בחוסר מימוש הפוטנציאל ללימודי הנדסה והייטק בהשכלה הגבוהה מכלל האוכלוסייה. "הוועדה תבדוק איך מעלים את מספר הלומדים מאוכלוסיות שהייצוג שלהן נמוך יחסית: נשים, ערבים, חרדים ותושבי פריפריה. כן היא תבדוק איך למנוע את הנשירה של תלמידי ההנדסה", אמר.

  • 4,500-3,700 - המחסור הנוכחי במהנדסים אזרחיים 
  • 8,000-5,000 - המחסור הצפוי במהנדסים אזרחיים ב-2025
  • 15,000-11,000 - המחסור הצפוי במהנדסים אזרחיים ב-2030
  • 32-20 מיליארד שקל - היקף הפרויקטים שלא יתבצעו  ב־2025 בגלל המחסור במהנדסים 

תגיות