אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קמפיינים ממשלתיים נגד אלימות במגזר הערבי לא מתפרסמים שם מסע הלוויה של מוחמד עדס בן 15 בג'לג'וליה | שאול גולן

קמפיינים ממשלתיים נגד אלימות במגזר הערבי לא מתפרסמים שם

משרדי הממשלה האחראים על מיגור האלימות בחברה הערבית השקיעו ב־2021 רק 7% בממוצע מתקציביהם על פרסום למגזר, כך עולה מדו"ח חדש שהוצג בכנסת

01.02.2022, 06:40 | אורנה יפת

משרדי הממשלה הרלבנטיים לא יוזמים מספיק קמפיינים למיגור האלימות בחברה הערבית, והשקיעו בשנים האחרונות בין 8.5%-3.5% בלבד מתקציב הפרסום שלהם למגזר הערבי. ב־2021 המשרדים השקיעו בממוצע רק 7% מתקציביהם לפרסום במגזר.

קראו עוד בכלכליסט:



לפי ניתוח של פרסומי לשכת הפרסום הממשלתי בשנים 2021-2019, שביצעה עמותת יוזמות אברהם — ארגון יהודי ערבי לשינוי ולשוויון חברתי בין יהודים לערבים — והוצגו בוועדה לביטחון הפנים בכנסת, היקף הפרסומים לציבור הערבי נמוך משמעותית מחלקו באוכלוסייה.  

כך פרסומי משרדים הנוגעים למיגור האלימות והפשיעה לציבור הערבי נעים בין 3.5% ל־8.5% על פי מחיר המחירון של חברת יפעת. המשרד לביטחון הפנים הוציא 24 מיליון שקל על פרסום וקמפיינים בשנים 2021-2019, מתוכם 2 מיליון שקל בלבד על פרסום לציבור הערבי. כלומר, 8.4% מסך הפרסומים שלו, כאשר ב־2019 שיעור הפרסום של המשרד למגזר הערבי היה 3% בלבד, ב־2020 הוא קפץ ל־15% וב־2021 ירד ל־13% מכלל תקציב הפרסום של המשרד.  

משטרת ישראל הוציאה 42 מיליון שקל על פרסום וקמפיינים באותן שנים, אבל רק 1.6 מיליון שקל מתוכם בקמפיינים לאזרחים ערבים. כלומר, 3.8% בלבד מתקציב הפרסום של משטרת ישראל הופנה לפרסום לאזרחים הערבים: ב־2019 הוציאה המשטרה 2% מהתקציב לקמפיינים במגזר, ב־2020 שיעור הפרסום עלה ל־3% וב־2021 עמד על 6%.  



משרד העבודה והרווחה הוציא 100 מיליון שקל על פרסום בשנים הללו, ורק 3.4 מיליון שקל מתוכם הופנו לקמפיינים לאוכלוסייה הערבית, 3.5% בלבד מכלל פרסומי המשרד. המשרד לשוויון חברתי הוציא 56 מיליון שקל לפרסום, אבל רק 5% מהם — 2.5 מיליון שקל — הופנו לקמפיינים במגזר.  

במה עסקו הקמפיינים שהופנו לאזרחים הערבים? נושאי הפרסום שהעלה המשרד לביטחון פנים היו מבצע איסוף נשק, קמפיין "חישבו על יקיריכם" להתחסנות לקורונה, התקנת גלאי עשן בבית, מוקד 105 (המטה הלאומי להגנה על ילדים ונוער ברשת), ואיסור להדליק אש בסמוך לעצי זית. משטרת ישראל פרסמה את מבצע החזרת נשק, הגבלות הקורונה ואכיפה משטרתית בנושא הקורונה. במשרד העבודה והרווחה העלו קמפיינים "דרושים", החזר שכר לימוד בצהרונים, הודעות כלליות, ומוקד 118 לסיוע במשבר הקורונה. המשרד לשוויון חברתי פרסם את אות ההוקרה של השרה, ברכות והודעות כלליות.   

ח"כ איימן עודה אמר כי ״חשוב לדבר לאנשים בשפתם, אבל אסור שמטרת הקמפיינים והדוברות תהיה להציל את המשטרה מהמצב הקיים. בשנה החולפת היו יותר מ־120 נרצחים, ובמידה שלא נראה שינוי בשטח, שום דוברות והסברה בערבית לא יביאו שינוי״. 


ח"כ איימן עודה. "לדבר לאנשים בשפתם", צילום: ערוץ כנסת ח"כ איימן עודה. "לדבר לאנשים בשפתם" | צילום: ערוץ כנסת ח"כ איימן עודה. "לדבר לאנשים בשפתם", צילום: ערוץ כנסת


עולא נג'מי־יוסף, מנהלת קהילות בטוחות ביוזמות אברהם, אמרה בדיון: "לפרסומים יש השפעה רבה על העלאת מודעות, ושינוי תפיסות ונורמות. במצב החירום בחברה הערבית המשימה היא מיגור האלימות והפשיעה וכמעט אין קמפיינים בנושא, וכשהם יוצאים לפועל, הם פעמים רבות לא אפקטיביים".

תגיות