אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הנתונים מראים: העליות במחירים של מוצרי צריכה החלו כבר בשנה שעברה עגלת קניות סופרמרקט | שאטרסטוק

בלעדי

הנתונים מראים: העליות במחירים של מוצרי צריכה החלו כבר בשנה שעברה

מנתוני סטורנקסט לסיכום 2021 עולה כי עליות המחירים החלו הרבה לפני פרסום המחירונים החדשים של אסם, שסטוביץ וסנו. לפי המדד של סטורנקסט, אחרי שנה של קיפאון נרשמה עליית מחירים של 1.1%

02.02.2022, 06:02 | אורנה יפת

ניתוח של נתוני סטורנקסט לסיכום 2021 ממחיש כי עליות המחירים החלו הרבה לפני המחירונים החדשים של אסם, סנו ושסטוביץ. אחרי שנה של סטגנציה, מדד המחירים של סטורנקסט מציג עלייה של 1.1%, עלייה דומה יחסית לעליות השנתיות משנת 2017 עד 2019. העלייה הגבוהה במדד המחירים של סטורנקסט נרשמה במחצית השנייה של 2021. בתחילת השנה עמד המדד על 102.4 נקודות ומאז חודש יוני נסק עד ל־106 נקודות בסוף 2021. סטורנקסט אף ציינה כי במחצית השנייה של השנה, "המדד הגיע לשיאים חדשים". 

קראו עוד בכלכליסט:

לא רק זאת, במחצית 2021 ירדה משמעותית כמות המבצעים שהציעו הרשתות לצרכנים, מה שאומר שבפועל, התבצעה עליית מחירים כבר בשנת 2021 עוד לפני גל ההתייקרויות הנוכחי. על פי נתוני סטורנקסט, במחצית השנייה של 2021 שיעור המכירות תחת מבצע היה 18.4%, נמוך משמעותית לעומת התקופה שהחלה בשנת 2018 ועד לשנת 2021, שבה שיעור המוצרים שנמכרו במבצע נע בין 20.6% ל־22.9%. 

השינויים הללו התרחשו בזמן ששוק מוצרי הצריכה חווה ירידה חדה במכירות, של 3.2%, לאחר ששנת 2020 הסתיימה עם עליות במכירות עקב הצטיידות הציבור בסגרים וסגירת המסעדות. 

מוצרי אסם, שאטרסטוק מוצרי אסם | שאטרסטוק מוצרי אסם, שאטרסטוק

הספקים הגדולים התחזקו

המבצעים ירדו, המכירות הכספיות ירדו, ומי שהרוויח הם דווקא הספקים החזקים במשק. מגמה חדשה שמסתמנת מנתוני סטורנקסט היא שעשרת הספקים הגדולים חזרו להחזיק בנתח שוק שבו אחזו טרום שנת הקורונה. מאז 2018 כוחם של 10 הספקים הגדולים נחלש, ואילו ב־2021 חל שינוי מגמה — והוא שב להתחזק. עשרת הספקים הגדולים הם תנובה, אסם, שטראוס, דיפלומט, קימברלי קלארק, החברה המרכזית למשקאות (קוקה־קולה ישראל), שסטוביץ, סנו, יוניליוור ונטו. בשנת 2018 נתח השוק של עשרת הספקים הגדולים עמד על 53.7% מכלל מכירות מוצרי הצריכה בישראל. בשנים 2019–2020 הנתח שלהם ירד, אך בשנת 2021 הוא חזר לעלות והסתכם ב־53.2%. 

הספקים המובילים במשק הישראלי התחזקו, ובמקביל נרשמה ירידה בנתח השוק של המותגים הפרטיים שנתפסים לעתים כחלופה זולה יותר למותגים מובילים. ב־2019 וב־2020 החזיק המותג הפרטי של רשתות השיווק 6.9% מכלל המכירות, אך בשנת 2021 נתח השוק שלו ירד ל־6.6%.

בינתיים, רשתות השיווק שותקות ביחס למחירונים החדשים של אסם שנכנסו אתמול לתוקפם. התעריפים החדשים של אסם לקמעונאים עדיין לא בהכרח ניכרים בקופה, מפני שלרוב לרשתות מלאי גדול ובטח במוצרים יבשים בעלי תוקף ארוך, אבל בשבועות הקרובים המחיר צפוי להתעדכן. 

בחודשים האחרונים העלו כאמור החברות שסטוביץ וסנו את המחירים. סנו העלתה מחיר בחלק ניכר מהמוצרים שלה כבר בדצמבר בשיעור של 10%–25%. שרי האוצר והכלכלה התערבו מאוחר יחסית בגל ההתייקרויות. שלשום הם שלחו פנייה רשמית לספקים, לפיה "יבואנים ויצרנים מנצלים את המצב ניצול ציני". אתמול הודיעה סנו כי היא נסוגה מעליות המחירים, ותוריד בקרוב מחירים במספר רב של מוצרים."חרף עליית מחירי חומרי הגלם ועלויות ההובלה תיזום ותבצע סנו כבר בימים הקרובים הוזלות מחירים נרחבות", כתבה סנו במכתב תגובה לשרים. לצד זאת, הספקים האחרים לא נסוגו מההחלטה על עליות המחירים, ועלייה נוספת צפויה להיכנס לתוקף במרץ.

תגיות