אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
החלק של הממשלה בזינוק מחירי הדלק עו"ד אלי מוגילבסקי, מנכ"ל המרכז להעצמת האזרח | צילום: תמר מצפי

דעה

החלק של הממשלה בזינוק מחירי הדלק

החלטת ממשלה מ-2011 הנחתה להביא לאישור ועדת השרים את תיקון חוק משק הדלק, שבו ייקבעו הסדרים להתמודדות עם הסכמים כובלים בין מפעילי תחנות הדלק לחברות הדלק, כדי לטפל בעליות מחירים. אולם ההחלטה לא בוצעה. עם הזינוק של הדלק לשיא של שבע שנים, זה הזמן לשוב ולטפל בנושא

04.02.2022, 07:30 | אלי מוגילבסקי

בימים אלה נדמה כי השיח הציבורי מתמקד באופן טבעי בעליית המחירים במשק. נושא חשוב מאוד לאזרחים ולעסקים מן השורה, וכמובן גם בהיבטים מקרו-כלכליים. 

בתוך כך הודיע משרד האנרגיה כי מחירי הדלק ירשמו את העלייה החודשית הגבוהה ביותר זה שבע שנים, מה שיהווה זינוק של כ-40% בתוך פחות משנתיים. מצב כזה מחייב אותנו לשאול: האם היינו חייבים להגיע לשם? התשובה היא לא! לו הממשלה היתה מיישמת את החלטות העבר, כולנו היינו משלמים פחות בתחנות הדלק. 


קראו עוד בכלכליסט:


העלייה במחירי הדלק לא הגיעה כמובן בחלל ריק. יש שורה של נסיבות בינלאומיות לכך, ובהן העלייה בביקושים לדלק, נוסף לבעיות וסיכונים שונים הנוגעים להיצע הנפט העולמי והיכולות להביא את הנפט מהיצואניות הגדולות ליעדיו ביעילות. עם זאת, זה לא שלא ניתן לעשות דבר. ודאי שניתן, ממשלות העבר אפילו החליטו בעצמן על שורה של מענים לטיפול בבעיה. אולם כדי שזה יקרה – הממשלה גם צריכה ליישם את מה שהיא מחליטה. 


תחנת דלק, אוראל כהן תחנת דלק | אוראל כהן תחנת דלק, אוראל כהן


בשנת 2011, בהמשך למסקנות דו"ח טרכטנברג, החליטה ממשלת ישראל דאז על שורה של פתרונות במטרה להרחיב את התחרות בין תחנות הדלק ולהוריד את מחירי הקצה לצרכן. בין ההטבות שאישרה הממשלה במעמד זה הוחלט לטפל בשוק הדלק בישראל באמצעות שיפור התחבורה הציבורית ופתיחה לאלתר של שוק הדלק לתחרות. "זהו מצב בלתי נסבל; יש צורך מידי לאשר את ההמלצה להקים 40 תחנות בהליך קצר. יש מחסור בתחנות דלק, אין תחרות אמיתית בשוק הזה - ואנחנו חייבים לפתוח מידית את השוק לתחרות אמיתית", אמר ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו בשנת 2011.

חלף מעל עשור מאימוץ מסקנות דו"ח טרכטנברג בסדרה של החלטות בממשלה. והתוצאה? הצרכנים בישראל, שבעקבות אימוץ המסקנות בעניין התחרות בין תחנות הדלק במסגרת החלטת ממשלה מדצמבר 2011, היו אמורים היו לשלם היום הרבה פחות על הדלק שהם רוכשים - משלמים היום יותר. נכון לדו"ח מבקר המדינה שפורסם בשנת 2020, 927 מתוך 1,209 (כ-77%) מתחנות התדלוק הציבוריות המספקות דלק ושירותים נלווים נמצאות בבעלות ארבע חברות הדלק הגדולות. החלטת הממשלה משנת 2011 הנחתה את שר האוצר להביא לאישור ועדת השרים לענייני חברה וכלכלה, בתוך 21 ימים, טיוטת תזכיר חוק לתיקון חוק משק הדלק, שבו ייקבעו הסדרים להתמודדות עם הסכמים כובלים וארוכי טווח בין מפעילי תחנות הדלק לחברות הדלק שפוגעים בתחרות בתחום שיווק הדלק. תזכיר החוק בנושא לא פורסם, לא בתוך 21 ימים וגם לא בעשור שאחריהם.

לתשומת לב ראש הממשלה, שר האוצר, שרת הכלכלה, שרת האנרגיה ויתר מקבלי החלטות: גם במצב של עליית מחירים עולמית, מדינת ישראל יכולה להוזיל או לכל הפחות לצמצם את ייקור הדלק לצרכנים בישראל באמצעות פתיחת השוק לתחרות. על הדרך היא יכולה להוריד עלויות של מוצרים נלווים אחרים שנמכרים בתחנות הדלק ובחנויות הנוחות שלהן. במקרה הזה לא צריך להתניע תהליכים חדשים ולהקים ועדות – אלא פשוט ליישם החלטת ממשלה שכבר התקבלה בשנת 2011, אבל משום מה – נשארה במגירה ולא בוצעה. 

הבטחתם לאזרחי ישראל להפחית את יוקר המחיה ולהוריד מחירים? תקיימו. תגבירו תחרות, תעניקו תמריצים להקמת תחנות דלק עצמאיות, תעודדו באופן אקטיבי כניסת שחקנים נוספים לענף הדלק, תסירו חסמים בירוקרטיים ותקלו על הליכי תכנון ורישוי. זה אפשרי וזה בידיים שלכם.

עו"ד אלי מוגילבסקי הוא מנכ"ל המרכז להעצמת האזרח

תגיות