אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בעלי מיעוט בקופיקס לוחצים על רמי לוי להוציא אותם מההשקעה סופר סניף רמי לוי בשכונה | צילום: אוראל כהן

בלעדי

בעלי מיעוט בקופיקס לוחצים על רמי לוי להוציא אותם מההשקעה

75% מבעלי מניות המיעוט - רוב חוסם להחלטות בעלי עניין שירצה לקדם לוי בקופיקס - הודיעו לרמי לוי כי הם מתנגדים לכך שהרשת תשלם לשיווק השקמה תמורת השם רמי לוי בשכונה. בין הצדדים מתנהל מו"מ על מיזוג ועל מחיקת קופיקס מהמסחר

06.02.2022, 06:12 | גולן חזני

בעלי מניות מיעוט של קופיקס גרופ התארגנו ומנהלים מגעים מול בעל השליטה בחברה, רמי לוי, למיזוג החברה לתוך רמי לוי שיווק השיקמה. ל"כלכליסט" נודע כי בין הצדדים נערכו שתי פגישות אולם הפערים כרגע גדולים יחסית לגבי השווי שיינתן למניות קופיקס במיזוג כזה. כוחם של בעלי המניות מול רמי לוי צפוי לעמוד למבחן ראשון באסיפה שזימנה קופיקס בשבוע שעבר. לוי מבקש לאשר בה העברת תמלוגים של 1.5% מהכנסות סופר קופיקס לרמי לוי שיווק השקמה, תמורת הזכויות השימוש בשם רמי לוי בשכונה, ברשת הסופר מרקטים של סופר קופיקס, חלק מפעילות קופיקס שכוללת גם בתי קפה בארץ וחו"ל. עד היום השימוש בשם נעשה ללא תמורה. בעלי מניות המיעוט מתנגדים לשינוי.

קראו עוד בכלכליסט:

במהלך שמזכיר מעט את כניסתה של ישראל קנדה לגזית גלוב, יצר אחד מבעלי המניות, עופר איתן, קשר עם לוי בשבועות האחרונים והודיע לו שהוא מייצג בעלי מניות שמחזיקים בכ־30% ממניות קופיקס גרופ. המשמעות היא שמדובר ברוב של 75% מבין בעלי המניות מהציבור, שיכול להוות רוב חוסם לכל החלטת בעלי עניין שירצה לקדם לוי בחברה. איתן מייצג בין היתר, ככל הידוע, את אקסלנס וכן בעלי מניות פרטיים אחרים בהם הברוקרית גלי ליברמן. מקורבים למהלך טוענים כי איתן קיבל את יפוי הכוח מתוך מגמה למכור ללוי את המניות במחיר של 11-10 שקל למניה, כלומר ב־50% מעל מחיר המניה בבורסה. עם זאת, ככל הידוע המחירים שעליהם דיבר איתן עם לוי ואנשים בפגישות היו של יותר מכפול מהשווי בבורסה, בטענה שעסקאות אחרונות בשוק הקמעונאות משקפות לסופר מרקטים שווי שונה וגבוה בהרבה.

רמי לוי. הפערים כרגע גדולים, צילום: אוראל כהן רמי לוי. הפערים כרגע גדולים | צילום: אוראל כהן רמי לוי. הפערים כרגע גדולים, צילום: אוראל כהן

החלטה זו תובא כאמור לאישור האסיפה הכללית שזומנה ל־8 במרץ, כלומר בעוד כחודש. על סדר היום: אישור התקשרות של סופר קופיקס החברה־הבת שמרכזת את פעילות הסופרמרקטים השכונתיים של קופיקס, עם רמי לוי שיווק השקמה, שמחזיקה כאמור ב־60% ממניות קופיקס. על פי ההסכם שאושר בדירקטוריון קופיקס, הנשלט בידי לוי, תעביר קופיקס 1.5% מהכנסות המרכולים של סופר קופיקס, לרמי לוי שיווק השקמה מדי רבעון.

מיזוג בין שיווק השקמה לקופיקס גרופ יכול להתבצע בכמה דרכים, ולכלול מתן מניות של שיווק השקמה לבעלי המניות של קופיקס. קופיקס גרופ נסחרת בשווי 184 מיליון שקל אחרי שאיבדה 20% משווייה מדצמבר. רמי לוי שיווק השקמה, רשת הקמעונאות שבשליטת לוי שנסחרת בשווי של 3 מיליארד שקל, מחזיקה ב־60% ממניות קופיקס והציבור בכ־40%. הגוף המוסדי היחיד שמוגדר בעל עניין הוא אקסלנס קרנות נאמנות עם 9.6%.

הרווחיות של סופר קופיקס

סופר קופיקס - או בשמה המוכר יותר, רמי לוי בשכונה - מונה 36 סניפים. קופיקס מחזיקה גם ב־67 בתי קפה בישראל, ו־234 בתי קפה בחו"ל, 207 ברוסיה. ההכנסות של רשת הסופרים שכאמור פועלת תחת המותגים סופר קופיקס ורמי לוי בשכונה בתשעת החודשים הראשונים של 2021 עמדו על 208 מיליון שקל, עלייה של 8% לעומת התקופה המקבילה, אז עמדו ההכנסות על 192 מיליון. כך שהרשת רווחית. משמעות ההסכם החדש לתמלומגים היא שקופיקס תעביר לרמי לוי 3 מיליון שקל מדי שנה תמלוגים. לשליטה של לוי בקופיקס יש משמעות מבחינת הכוח מול הספקים.

מיזוג בין שיווק השקמה, שנסחרת בשווי של 3 מיליארד שקל, לקופיקס, ששווייה 184 מיליון שקל יכול להתבצע גם במתן מניות של שיווק השקמה לבעלי המניות של קופיקס

אם האסיפה לא תאשר את ההסכם המוצע תפסיק רמי לוי להעניק את הזכאות לשימוש בשם רמי לוי לרשת סופר קופיקס. רמי לוי רכש את קופיקס בשלבים החל מאפריל 2018. עד 2020 הוא רכש את יתרת המניות של אבי כץ מייסד הרשת ושל בני משפחתו. הרכישות נעשו באמצעות רמי לוי שיווק השקמה, הרשת הקמעונאית של לוי.

את הזכות להשתמש במותג רמי לוי לרשת הסופרים של קופיקס, העניק לוי בפברואר 2019. בדיווח לבורסה לגבי האסיפה מציינת סופר קופיקס כי רמי לוי מסרה לסופר קופיקס כי זכות השימוש במותג רמי לוי בשכונה ניתנה לה ללא תמורה לתקופה מוגבלת. אבל בעלי מניות המיעוט מתנגדים להפסקת השימוש וצפויים להשתמש ברוב שלהם בקרב מניות המיעוט כדי להכשיל את ההצעה באסיפה. הם טוענים שהזכאות ניתנה לסופר קופיקס בלי תנאים וללא הגבלה, כפי שטוען לוי, וכי גם אם הוא טעה כשהעניק את הזכות בחינם, הרי שהזכות הזו היא קניין של קופיקס היום והיא לא יכולה לוותר עליו, ולוי לא יכול לתקן טעויות שלו לאחור.

הזכות למותג מוגבלת בזמן

בסביבת שיווק השקמה טוענים כי לוי לא דרש את הסכום מתוך טעות אלא מתוך ידיעה ברורה ומפוקחת, שלא יהיה זה הוגן שסופר קופיקס, שהיתה רשת מפסידה ולא מצליחה, תעביר לו תמלוגים תמורת השימוש בשם אלא רק כשתתייצב ותעבור לרווחיות. בשיווק השקמה מדגישים בדיווח לבורסה כי לכל אורך הדרך בדיווחיה הבהירה קופיקס כי הזכות לשימוש במותג רמי לוי מוגבלת בזמן וכי התמלוגים עומדים על הפרק. בעלי מניות המיעוט טוענים שלא תמיד היה כך.

במצגת של קופיקס מ־27 במאי 2021 אכן מופיעה הערה שלפיה "החברה קיבלה זכות שימוש לא בלעדית במותג זה מבעלת השליטה - רשת חנויות רמי לוי שיווק השיקמה בע"מ. הצדדים דנים בקשר עם התמורה בגין השימוש במותג בכפוף לאישורים הנדרשים על פי דין". אולם הערה זו לא מופיעה במצגת קודמת של קופיקס, שפורסמה ב־16 

בנובמבר 2020.

המרת המניות של קופיקס

כך או כך, המגעים בין לוי לבעלי מניות המיעוט מתנהלים בשורה של פגישות בימים אלה. בעלי מניות המיעוט מכוונים להגשת הצעת רכש למניות החברה ולמחיקתה מהבורסה, ובשיחות עולה גם אפשרות להמרת מניות קופיקס שבידיהם למניות של רמי לוי, שנסחרת, כאמור, בשווי של כ־3 מיליארד שקל, כלומר תעניק למחזיקים 3%-2% ממניות רמי לוי במקום מניות קופיקס. הפערים כרגע גדולים והמו"מ ממשיך להתנהל כשלוי לא יסכים, נכון לעכשיו, על פי הערכות, להעניק למחזיקים פרמיה של יותר מ־30%-20% על השווי בבורסה בכל מהלך של מחיקה ממסחר או המרת המניות.

תגיות