אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הרפורמה ברישוי סביבתי יוצאת לדרך: פורסם תזכיר חוק מימין: שר האצר אביגדור ליברמן ושרת הגנת הסביבה תמר זנדברג | צילום: אלכס קולומויסקי, יח"צ

הרפורמה ברישוי סביבתי יוצאת לדרך: פורסם תזכיר חוק

הרפורמה אושרה באוגוסט האחרון ומטרתה ליישר קו עם הסטנדרטים הסביבתיים הנהוגים באירופה, להביא לאיחוד ההיתרים המרכזיים של המשרד להגנת הסביבה, ביניהם היתרי פליטה וטיפול בפסולת, להיתר משולב אחד

06.02.2022, 15:54 | ענת רואה

משרד האוצר והמשרד להגנת הסביבה מפרסמים היום להערות הציבור תזכיר חוק שנועד ליישם את הרפורמה ברישוי סביבתי. הרפורמה אושרה בהחלטת ממשלה ב-1 באוגוסט 2021 ונלקחה בחשבון במסגרת אישור תקציב המדינה ל-2022. 

קראו עוד בכלכליסט:

התזכיר מפורסם להערות הציבור לתקופה של 21 יום, במטרה להביא אותו לאישור ועדת שרים לחקיקה כבר בחודש הבא. 


השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג, טל שחר השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג | טל שחר השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג, טל שחר


המתווה כולל בין השאר את עיגון עקרונות הרגולציה האירופית בחקיקה, איחוד ההיתרים לטובת רישוי אינטגרטיבי, סנכרון והארכת משך ההיתרים, חיסכון בזמני המתנה, תיעדוף מחדש של הפעילויות הנדרשות ברישוי, מנגנוני השגה והנמקה להחלטות ועוד.

המשרד להגנת הסביבה אמון על הרגולציה הסביבתית של התעשייה והעסקים בישראל. בהתאם לחקיקה הקיימת, הרגולציה הסביבתית מפוצלת על פני הליכי רישוי, מתן היתרים ואישורים שונים. כך, פליטות לאוויר מוסדרות תחת היתרי פליטה; חומרים מסוכנים תחת היתרי רעלים; טיפול בפסולת מוסדר ברישיון עסק; והזרמות לים בהיתר הזרמה לים.

זנדברג: "הרפורמה תאפשר ליישר קו עם הסטנדרטים הסביבתיים של האיחוד האירופי"

כיום מפעלים רבים נזקקים למספר היתרים ואישורים הניתנים לתקופות זמן שונות, על ידי יחידות שונות במטה המשרד ובמחוזותיו. מצב דברים זה פוגע ביכולת המשרד לקבוע תנאים סביבתיים בראייה מתכללת בהתאם לאמות המידה המקובלות במדינות המפותחות, ויוצר עומס בירוקרטי וחוסר ודאות לעסקים.

בהודעה משותפת שפרסמו משרד האוצר והמשרד להגנת הסביבה לפני זמן קצר נאמר כי המשרד להגנת הסביבה פועל לקדם רפורמה בהליכי הרישוי הסביבתי מזה למעלה מעשור. עם הצטרפות ישראל לארגון ה-OECD, בשנת 2010, התחייבה מדינת ישראל ליישם את עקרונות האסדרה הסביבתית המשולבת והרגולציה הסביבתית האירופית. בהתאם לכך ב-2015 פורסם תזכיר חוק רישוי סביבתי משולב, אשר מטרתו הייתה להחליף את תהליכי הרישוי הסביבתי הקיימים במסגרת רישוי אחודה חלופית להיתרים הקיימים. ההצעה לא אושרה על ידי הממשלה, וקידומה הופסק.

יחד עם זאת, הצורך בשיפור ובייעול הליכי הרישוי הסביבתי נותר בעינו, ועל כן פעלו משרדי האוצר והגנת הסביבה, לגיבוש מתווה חלופי אשר יביא לטיוב האסדרה הסביבתית בישראל, תוך יישום העקרונות הנוהגים באסדרה הסביבתית באירופה.

שר האוצר אביגדור ליברמן, צילום: יריב כץ שר האוצר אביגדור ליברמן | צילום: יריב כץ שר האוצר אביגדור ליברמן, צילום: יריב כץ


במסגרת דיוני התקציב האחרונים אישרה הממשלה מתווה חדש לקידום חוק רישוי סביבתי. במסגרת מתווה זה, יוסדר הרישוי המשולב על ידי תיקוני חקיקה בחקיקה הקיימת, בעיקר בחוק אוויר נקי ובחוק החומרים המסוכנים, במקום במסגרת חקיקה חדשה מן היסוד. במסגרת הרפורמה, הוסכם עם משרד האוצר על תגבור כוח אדם משמעותי למשרד להגנת הסביבה למערך הרישוי הסביבתי.

שר האוצר, אביגדור ליברמן מסר: "אנחנו ממשיכים בצעדים לשיפור הרגולציה בישראל. הרפורמה ברישוי הסביבתי, צפויה לחסוך חצי מיליארד שקלים בשנה לתעשייה היצרנית, ולייצר ודאות ויציבות ארוכות טווח שתגדיל את ההשקעות במשק. מלבד הסיוע לתעשייה, הרפורמה גם תשפר את ההגנה על הסביבה בישראל ותשפר את איכות החיים של אזרחי ישראל".

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג מסרה: "הרפורמה ברישוי הסביבתי היא הרפורמה הסביבתית המשמעותית ביותר בישראל מאז חוק אוויר נקי. היא תאפשר ליישר קו עם הסטנדרטים הסביבתיים של האיחוד האירופי ולהפחית את הזיהומים והסיכונים הסביבתיים מהתעשייה בישראל. במסגרת המהלך יתוגברו מערכי הרישוי הסביבתי במשרד להגנת הסביבה לטובת שיפור ההגנה על הסביבה בישראל. כך נוכל גם לעמוד במחויבות שלנו לארגון ה-OECD ולהראות ששיפור הסביבה עולה בקנה אחד עם השיפור בכלכלה".


תגיות