אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בפעם החמישית תוך שנה: מסילת הרכבת באיילון שוב מחליפה ידיים רכבת כביש איילון | צילום: גלעד קוולרציק

בפעם החמישית תוך שנה: מסילת הרכבת באיילון שוב מחליפה ידיים

ניהול מקטעי המסילה הרביעית באיילון מתחלף שוב. בהסכם פשרה בין רכבת ישראל לנתיבי ישראל, בתיווך ובפיקוח משרד התחבורה, נקבע כי חברת הרכבת תקבל לידיה עוד סמכויות בבנייה

08.02.2022, 06:02 | יובל שדה

שרת התחבורה מרב מיכאלי הודיעה אתמול כי רכבת ישראל ונתיבי ישראל (נת"י) הגיעו להסכמות בנוגע לחלוקת העבודה בפרויקט המסילה הרביעית באיילון. הודעה זו הגיעה לאחר חילוקי דעות ממושכים בין שתי החברות הממשלתיות, ולאחר שחלקים מהפרויקט החליפו ידיים כבר ארבע פעמים תוך חצי שנה. כעת, במסגרת הסכם הפשרה, הוחלט כי הרכבת תקבל עוד אחריות על הפרויקט, כפי שדרש מנכ"לה מיכה מייקסנר לפני חודשיים.

קראו עוד בכלכליסט:


הקמת המסילה הרביעית, פרויקט בעלות 5 מיליארד שקל, היא נדבך מרכזי בתוכנית האסטרטגית של רכבת ישראל עד שנת 2040. במשרד התחבורה וברכבת מתייחסים אל המסילה הרביעית כפרויקט קריטי להמשך תפקוד שירותי הרכבות, מפני שמסילת איילון נחשבת לצוואר בקבוק שדרכו עוברות 75% מהרכבות בישראל. הקמת המסילה הרביעית באיילון תאפשר לראשונה תנועת רכבות סדירה של יותר מ־800 רכבות ביממה — הכפלה של תנועת הרכבות בציר קריטי זה. לפי הצהרות משרד התחבורה, הפרויקט אמור להסתיים עד 2028, אך גורמים מקצועיים מעריכים כי העבודות יימשכו לפחות עד 2030.


הרכבת באיילון. הקמת עוד מסילה תשחרר צוואר בקבוק, צילום: גלעד קוולרציק הרכבת באיילון. הקמת עוד מסילה תשחרר צוואר בקבוק | צילום: גלעד קוולרציק הרכבת באיילון. הקמת עוד מסילה תשחרר צוואר בקבוק, צילום: גלעד קוולרציק


בעיות במימוש הפרויקט

בתקופת שרת התחבורה מירי רגב, נחשף ב"כלכליסט" כי האחריות על מקטע מרכזי בפרויקט הועברה מרכבת ישראל לנת"י ונטען כי המעבר היה מעין "עונש" על כך שהנהלת הרכבת התנגדה לדרישת השרה אז להוסיף שעות נסיעה בלילות על חשבון התקדמות פרויקט חשמול המסילה. באותה תקופה, טענו במשרד התחבורה כי המעבר מעוגן בהחלטת ממשלה שקובעת כי "רכבת ישראל לא תקים מסילות רכבת חדשות". עם החלפת השרה והמנכ"לית שינה המשרד את עמדתו וכעת הוא מעניק עוד ועוד סמכויות בפרויקט לרכבת, על חשבון אלו של נת"י.

העבודות על הפרויקט יצרו חיכוכים רבים בין נת"י והרכבת, והובילו לחילופי האשמות בין שתי החברות הממשלתיות. לפי משרד התחבורה, בחודשים האחרונים "התגלו בעיות במימוש הפרויקט" ועלה הצורך בתאום ובקרה הדוקה יותר של המשרד על החברות המבצעות. מי שנקרא לתווך בין הצדדים הוא עילם שגיא, המשנה למנכ"לית המשרד. שגיא אמר ל"כלכליסט" כי עיקר הבעיה בין החברות היתה סביב הקמה של מחלף מסילתי מדרום לגשר קיבוץ גלויות. בסופו של דבר, הפשרה שהושגה קובעת כי תתווסף לרכבת חבילת עבודה נוספת באיזור שתכלול ביצוע מערכות (מסילה, חשמול, איתות, תשתית ומבנה), כאשר הקמת גשר למחלף תישאר באחריות נת"י. שגיא ימשיך ללוות את הפרויקט באופן שוטף כדי לוודא שאין חיכוכים בין שתי החברות.

המשרד יפקח על הפרויקט

גורמים בחברות התשתית ובממשלה הביעו ספק בנוגע למתווה החדש, וטענו כי אין שינוי של ממש בין ההסכמות העקרוניות הנוכחיות לאלו שהתקבלו לפני כחצי שנה, וכי המחלוקות  צפויות להימשך. 

עם זאת, גורם בתחום התחבורה אמר ל"כלכליסט" כי "זה לא פותר את כל הבעיות, אבל זה כן מאפשר להתקדם ולהוציא את המכרז של המחלף המסילתי. הכי חשוב זה שמשרד התחבורה ייקח בעלות על הדבר הזה — כי בשנים האחרונות המשרד התנער מהפרויקט".

שרת התחבורה מיכאלי: "הסעת המונים היא העתיד שלנו ולכן ההשקעה בה חייבת להיות מאמץ משותף לכל חברות הביצוע ובפיקוח הדוק של המשרד. הצלחנו להוביל להסכמות בין חברת רכבת ישראל וחברת נתיבי ישראל, והבהרתי למנכ"לי החברות שהדרישה והציפיה היא שהפרוייקט יקודם בהקדם האפשרי, בלי תקלות וללא עיכובים. הציבור הישראלי זקוק למסילה הרביעית". 


תגיות