אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קריאה לאפל ולגוגל: אמצו את העקרונות של מיקרוסופט לניהול חנויות אפליקציות מטה מיקרוסופט אוריג'ינל | צילום: microsoftproductreviews.com

דוח טכנולוגי

קריאה לאפל ולגוגל: אמצו את העקרונות של מיקרוסופט לניהול חנויות אפליקציות

הפער בין טובתם של מפתחי האפליקציות לזו של החנויות המאכלסות אותן דווקא כן ניתן לגישור. העסקה ההיסטורית שנרקמת בין מיקרוסופט לאקטיויז'ון בליזארד מלווה בפיתרון הוגן לסוגייה, שאולי ישאיר את אפל ואת גוגל עם קצת פחות כסף, אבל באמת שאין סיבה לדאוג להן

10.02.2022, 11:16 | עומר כביר

אחד הקרבות החמים ביותר בעולם הטכנולוגיה כיום הוא הקרב על חנות האפליקציות. מצד אחד, מפעילות חנויות כמו גוגל וביתר שאת אפל רוצות לשמר את השליטה שלהן בפלטפורמה, לטפח אותן כמקור הכנסות משמעותי, ולמנף אותן לקידום שירותים ומוצרים אחרים שלהן. מצד שני, מפתחות אפליקציות כמו ספוטיפיי ואפיק שמוצאות את עצמן מתחרות נגד חברות הענק בתנאים לא שווים, מנסות לקדם את המוצרים שלהן מעמדת נחיתות, ובתמורה גם משלמות לחברות עמלה נכבדת בעבור הזכות הזו.

קראו עוד בכלכליסט:

המאבק הוליד קרבות משפטיים ורגולטוריים מרים, אך מעט מאוד פתרונות מעשיים או ישימים. מפעילות החנויות, ובמיוחד אפל, מסרבות לשחרר סנטימטר של שליטה. מפעילי האפליקציות דוחפים לקצה השני ודורשים מאפל לאפשר העלאת אפליקציות שלא דרך האפסטור - מהלך שאפל מתנגדת לו בתוקף ותילחם נגדו את טיפת הדם האחרונה.

האפסטור של אפל. 30% עמלה, צילום:  שאטרסטוק האפסטור של אפל. 30% עמלה | צילום: שאטרסטוק האפסטור של אפל. 30% עמלה, צילום:  שאטרסטוק

איך פותרים את התסבוכת? למיקרוסופט יש כמה רעיונות מעניינים. ענקית התוכנה פועלת בימים אלה לקבלת אישור רגולטורי לעסקת הענק שלה לרכישת ענקית הגיימינג אקטיוויז'ון תמורת 70 מיליארד דולר. כחלק ממהלך מקדים לריצוי רגולטורים ולהבטיח שהרכישה לא תשמש אותה לפגיעה בתחרות היא הציגה 11 עקרונות לגישה חדשה לניהול חנויות אפליקציות. "פיתחנו את העקרונות הללו בין השאר כדי להתמודד עם התפקיד ועם האחריות הגדלים של מיקרוסופט, בשעה שאנו מתחילים לבקש אישור רגולטורי במדינות שונות לרכישת אקטיוויז'ון בליזארד", כתב נשיא החברה, בראד סמית'. "אנחנו רוצים שרגולטורים והציבור ידעו שכחברה, מיקרוסופט מחויבת לאימוץ הכללים החדשים האלו".

אמנם מדובר במהלך שנועד לסלול את הדרך לאישור העסקה הגדולה בתולדות מיקרוסופט, אבל העקרונות השונים מציגים פתרון אפשרי לבעיית העימותים בין חנויות אפליקציות למפתחים, מאפשרים לכל צד לקבל את מרבית הדרישות הסבירות שלו ואפילו יכולים לשפר את חוויית הקצה של המשתמש. ומה שהכי יפהזה שהם כל כך הגיוניים ומתבקשים, שלא ברור איך חנויות אפליקציות אחרות לא אימצו עד עכשיו.

גוגל פליי. קצת פחות חזירה מהאפ-סטור, אבל עדיין, צילום: שאטרסטוק גוגל פליי. קצת פחות חזירה מהאפ-סטור, אבל עדיין | צילום: שאטרסטוק גוגל פליי. קצת פחות חזירה מהאפ-סטור, אבל עדיין, צילום: שאטרסטוק

כמה מהעקרונות כלליים או הצהרתיים באופיים. למשל, ההתחייבות של מיקרוסופט להמשיך לכבד את פרטיות המשתמשים ולהגן עליהם באמצעות שמירה על תקני אבטחה גבוהים, או התחייבות שלפיה החברה "תאפשר לכל המפתחים גישה לחנות האפליקציות שלנו, כל עוד הם עומדים בדרישות סבירות של איכות ובטיחות".

 עקרונות אחרים עונים על כמה מנקודות הכאב המשמעותיות של מפתחי אפליקציות כיום ואחד הבולטים שבהם הוא התחייבות של מיקרוסופט להתייחס לכל האפליקציות בצורה שווה, בלי תעדוף של אפליקציות שלה או של שותפותיה בדירוגים, או הצגת תוצאות חיפוש. זה מתחבר להתחייבות נוספת: "נחייב את האפליקציות שלנו באותן דרישות שבהן מחויבות אפליקציות מתחרות".

מפתחות כמו ספוטיפיי מאשימות את אפל שהיא יוצרת סביבה מועדפת לשירותים מקבילים פרי פיתוחה באופן שפוגע בתחרות. הכלל של מיקרוסופט ברור: אין טיפול מועדף לאפליקציה שלנו - ואם יש משהו שאסור על מפתחת חיצונית הוא יהיה אסור גם עלינו. אימוץ כלל זה ימנע ממפעילת החנות לקדם אפליקציות שלה על חשבון מתחרות או לשלב באפליקציות שלה יכולות שהיא מונעת ממתחרות. באייפון, למשל, יישום כלל זה יאפשר למתחרות של אפל פיי לקבל גישה לשבב ה-NFC במכשיר ולהציע למשתמשים תחרות ישירה ביישומון התשלומים של אפל.

ספוטיפיי. ניתן לעשות מנוי רק דרך האתר, צילום: שאטרסטוק ספוטיפיי. ניתן לעשות מנוי רק דרך האתר | צילום: שאטרסטוק ספוטיפיי. ניתן לעשות מנוי רק דרך האתר, צילום: שאטרסטוק

כללים נוספים נוגעים לתשלומים על אפליקציות. מיקרוסופט מתחייבת, לדוגמה, לאפשר למפתחים לעשות שימוש באיזו מערכת תשלומים שיבחרו ושלא לפגוע באפליקציות שעושות שימוש במערכת תשלומים חיצונית. בנוסף, היא לא תדרוש ממפתחים לספק לגרסת האפליקציה שבחנות שלה תנאים מועדפים לעומת פלטפורמות אחרות. אפל וגוגל מונעות שימוש במערכות תשלום צד ג' ומחייבות מפתחים לעבוד רק עם המערכות שלהן ולשלם את העמלה שהן קובעות, או לא לשלב מערכת תשלומים באפליקציה בכלל (כפי שעושה ספוטיפיי, כך מי שרוצה לרכוש מנוי יכול לעשות את זה רק באתרה).

אימוץ כללים אלה יאפשר למפתח לבחור איך לעבד את התשלומים שלו וכתוצאה מכך יכניס תחרות בתחום העמלות שגובות הפלטפורמות על שירות זה (אלה של אפל אסטרונומיות ויכולות להגיע ל-30% מכל עסקה). הוא גם יאפשר למפתחים לבצע בידול מחירים בין פלטפורמות שונות ולקדם מבצעים בלעדיים בשיתוף עם פלטפורמות, ובאופן כללי ידחוף למטה את מחירי האפליקציות והשירותים השונים. טוב למשתשמים, טוב למפתחים, קצת פחות טוב לפלטפורמות שיכניסו פחות כסף, אבל זה לא שהן צריכות למכור שרוכים על גשר וַיְדֶּנְדָּם כדי שיהיה להן מספיק כסף לנקניק כבד.

גשר וידנדם, ברלין. לא תקנו שרוך מטים קוק?, צילום: גטי גשר וידנדם, ברלין. לא תקנו שרוך מטים קוק? | צילום: גטי גשר וידנדם, ברלין. לא תקנו שרוך מטים קוק?, צילום: גטי

כלל נוסף קובע: "לא נמנע ממפתחים לתקשר ישירות עם לקוחות דרך האפליקציות למטרות עסקיות לגיטימיות". מיקרוסופט מעצימה כאן את המפתחים ומאפשרת להם גישה למשאב החשוב ביותר שלהם - הלקוחות.

בעיני, הכללים של מיקרוסופט הם פשרה יפה מאוד: המפתחים מקבלים שורה של התחייבויות לשיטוח שדה המשחק וגישה ליכולות תשלום ופיתוח שמאפשרות להן לישר קו עם מפעילות הפלטפורמה. המפעילות עדיין שומרות על תפקידן כשומרות סף ויכולות להבטיח שלא ייכנסו לחנויות שלהן אפילקציות זדוניות או מסוכנות (זו הטענה העיקרית של אפל נגד הסרת הבלעדיות של האפסטור על הורדת אפליקציות לאייפון). הדבר היחיד שהן יפסידו זה יתרון תחרותי וקצת כסף. אבל עם טיעונים כאלה לא באים לרגולטור של הגבלים עסקיים.


תגיות