אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יוקר המחיה ממתין בים מחוץ לנמלי חיפה ואשדוד נתב ספינות בנמל אשדוד | צילום: אוראל כהן

דעה

יוקר המחיה ממתין בים מחוץ לנמלי חיפה ואשדוד

בשנה האחרונה הפסיד המשק כ-14 מיליארד שקל בגלל אוניות שממתינות מחוץ לנמלים. ניתן לפתור את הבעיה כבר מחר בבוקר, אך כנראה שבממשלה לא מעוניינים בכך

10.02.2022, 11:36 | יובל שדה

"יוקר המחיה" הוא מושג אמורפי וחמקמק שלעתים קשה לתפוס אותו. גם הסיבות ליוקר המחיה הן הרבה פעמים קשות לתפיסה, בין אם מדובר בריכוזיות, תיאום מחירים, בעיות בשרשרת האספקה או האינפלציה המשתוללת בארה"ב. אולם, לעתים יש יוצאי דופן. מי שיגיע בימים אלו להר הכרמל או לחופי אשדוד יוכל לצפות ב"יוקר המחיה" במו עיניו – הכוונה היא כמובן לפקק האוניות העצום שממתין מחוץ לנמלי ישראל, שמונה נכון להיום כ-69 אוניות.

קראו עוד בכלכליסט:


פקק האוניות אינו חדש, והוא מלווה את ישראל כבר שנה – עוד מתקופת הממשלה הקודמת. הפקק, או בעגה המקצועית של עולם הספנות והנמלים "התור התפעולי", כבר הפך למשבר מתמשך ולחדשות לא מעניינות כמו הפקקים הכרוניים בנתיבי איילון. 


אוניות בנמל אשדוד, צילום: אבי רוקח אוניות בנמל אשדוד | צילום: אבי רוקח אוניות בנמל אשדוד, צילום: אבי רוקח


לפקקים בכביש ולפקק בנמלים יש מאפיין משותף נוסף – הפסד כלכלי אסטרונומי למשק. לפי נתוני האוצר, הפקק בנמלים מסב למשק נזק יומי של 16 מיליון שקל בייצוא ו-23 מיליון שקל בייבוא. בחישוב גס ניתן לומר כי בשנה האחרונה הפסיד המשק כ-14 מיליארד שקל בגלל אוניות שממתינות מחוץ לנמלים.

יבואן ששוחח עם כלכליסט סיפר כי ההמתנה בלב ים מובילה לכך שהסחורה שלו מתקלקלת ומושמדת וכי חברות הספנות משיתות עליו ועל יבואנים כמותו קנסות במאות אלפי דולרים. ההוצאות המיותרות של היבואנים מתגלגלות באופן מיידי לצרכנים, ואלו מובילות לעליית מחירים. 

למרות ההשוואה, יש הבדל משמעותי בין הפקק היבשתי לזה הימי – ההבדל הוא שאת התור התפעולי בנמלים ניתן לפתור בקלות יחסית. רוב האוניות שמחכות בתור התפעולי הן אוניות מטען כללי שנושאות ברזל ומתכות אחרות, ופריקתן אינה מצריכה מומחיות חריגה או מכשור ייחודי. השבוע החל אחד הנמלים החדשים, נמל המפרץ, לפרוק מטען כללי ברציף המכולות שלו. למרות שמדובר בתקדים חיובי שמבשר על התגברות התחרות בתחום, כל עוד קצב הפריקה של נמל המפרץ לא יוכפל או ישולש, או שזה יקבל רציפים נוספים מהמדינה, כניסתו לתחום אינה צפויה ליצור שינוי של ממש בתור התפעולי של האוניות.

על מנת לפרוק את אוניות המטען הכללי ולצמצם את פקק האוניות צריכים רציפים וכוח אדם – שני דברים שלא חסר במדינת ישראל. בחיפה עומדים ארבעה רציפים ריקים בבעלות המדינה, ואם בממשלה יתנו לכך אור ירוק אז ניתן לפרוק בהם מטען כבר מחר בבוקר. המדינה גם לא צריכה להעניק לאף אחד מהנמלים את הרציפים הללו לזמן ממושך, אלא רק לאפשר שימוש זמני בהם בכדי לצמצם את הפקק. ממשלה שמעוניינת להוריד את יוקר המחיה לאזרחים הייתה עושה זאת מזמן.


תגיות